طرح "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" در مناطق ۱۵ گانه شهر اجرایی می شود

پیشنهاد اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو در خیابان های نظر شرقی منطقه ۵، خیابان سلمان در منطقه ۱۵ و خیابان ابوذر در منطقه ۱۱ ارایه شده و اقدامات ترافیکی آن با همکاری پلیس راهور در حال انجام است تا این خیابان ها در روزهای سه شنبه به پیاده راه تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به دنبال افزایش خودروها در شهر میزان آلودگی هوا و ترافیک تشدید شده است، از این رو طرح پویش مردمی ترافیک و سه شنبه های بدون خودرو مطرح شد تا تنفس مصنوعی به شهر داده شود.
سه‌شنبه‌های اصفهان "روز بدون خودرو" نامگذاری شد، ایده سنجیده و قابل تحسینی که از سوی شهرداری اصفهان به منظور کاهش ترافیک شهر برنامه ریزی و از ۱۲ مردادماه سال ۹۵ اجرایی شد.

بی‌تردید الگو شدن مسئولان در اجرایی کردن این ایده می‌تواند مفید باشد زیرا هنگامی که مدیران در این کار پیشگام باشند و از وسایل نقلیه عمومی و یا دوچرخه استفاده کنند، می توان این طرح را در شهر اصفهان نهادینه کرد.

سه شنبه های بدون خودرو یک شعار جهانی است که پس از پیمان پاریس، کشورهای پیشرفته در این راستا گام برداشتند.

وقتی برای تحقق این طرح، خیابان چهارباغ عباسی رنگ پیاده رو به خود گرفت، نگرشی متفاوت در دیگر شهرهای کشور ایجاد و سه شنبه های بدون خودرو پُر رنگ شد؛ حتی بعضی از شهرها خواستار ارایه تجربیات مدیریت شهری اصفهان برای اجرای هر چه بهتر این طرح در شهر خود بودند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار"ایمنا" می گوید: با گذشت ۴۵ هفته از اجرای این طرح، خوشبختانه هر هفته شاهد افزایش استقبال شهروندان از اجرای این طرح هستیم به طوری که طبق نظر سنجی های انجام شده، شهروندان رضایتمندی ۹۰ درصدی و نمره ۱۸.۱۷ خود را به طرح سه شنبه های بدون خودرو اعلام کردند.

علیرضا صلواتی ادامه می دهد: بیش از ۵۰ درصد کسبه نیز از این طرح ابراز رضایتمندی و خشنودی کرده اند.

وی استقرار پارک آموزش ترافیک، برنامه های ویژه کودکان، برگزاری مسابقه های مختلف، بازی های فکری، پرفورمنس، ورزش های پهلوانی و زورخانه ای، استقرار اتوبوس سلامت، نمایشگاه دوچرخه و اسکوتر را از جمله برنامه های سه شنبه های بدون خودرو در اصفهان عنوان کرده و می گوید: با توجه به اجرای برنامه های متنوع در سه شنبه های چهارباغ عباسی شهروندان می توانند به صورت خانوادگی از این برنامه ها استفاده کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان یادآور می شود: چهارباغ اصفهان قدیمی ترین خیابان ایران و شناسنامه تاریخی شهر اصفهان به شمار می رود که با توجه به حفظ این محور تاریخی از ۴۰۰ سال گذشته تاکنون، امروز وظیفه داریم چهارباغ را حفظ و فضای خاطره انگیز آن را احیا کنیم.

ایجاد ۱۵ گذر فرهنگی در ۱۵منطقه شهرداری اصفهان

شهر اصفهان از سال‌ها پیش به عنوان شهر دوچرخه ها مطرح بوده اما به دلیل رواج زندگی ماشینی، امروز تقاضای دوچرخه‌ها در این شهر کمتر شده و بیشتر به سمت موتورسیکلت و خودرو حرکت کرده است.

و حال ... سه شنبه های بدون خودرو پویشی مردمی است که در روز مشخصی از هفته مردم به کمتر استفاده کردن از وسایل نقلیه شخصی خویش مبادرت می کنند.
این طرح صرفاً مسدود کردن خیابان، استفاده از دوچرخه و وسایل نقلیه غیر موتوری در مسیر و روز معین نیست بلکه این یک حرکت عظیم مردمی و جمعی، برای نجات اصفهان از آلودگی و ترافیک است.

صلواتی با اعلام اینکه امسال سه شنبه های بدون خودرو در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان اجرایی می شود، تاکید می کند: ۱۵ گذر فرهنگی در ۱۵منطقه شهرداری اصفهان ایجاد می شود زیرا معتقدیم سه شنبه های بدون خودرو باید به همه نقاط شهر از شمال تا شرق، جنوب و غرب شهر اصفهان تسری یابد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اضافه می کند: در حال حاضر پیشنهاد اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو در خیابان های نظر شرقی منطقه ۵، خیابان سلمان در منطقه ۱۵ و خیابان ابوذر در منطقه ۱۱ ارایه شده و اقدامات ترافیکی آن با همکاری پلیس راهور در حال انجام است تا این خیابان ها در روزهای سه شنبه به پیاده راه تبدیل شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای طرح پیاده راه سازی محور چهارباغ عباسی، اظهارمی کند: پیاده راه سازی چهارباغ با رعایت کلیه پیوست هایی که باید برای یک پیاده راه تاریخی در نظر گرفته شود، در حال انجام است.

به گفته صلواتی، سال ۹۶ برنامه های خوب ترافیکی به منظور کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر در دستور کار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان قرار گرفته است.

وی خاطر نشان می کند: ما قصد داریم به مردم این نکته را گوشزد کنیم که فقط خودرو برای رفت و آمد نیاز نیست بلکه با پیاده روی و دوچرخه سواری هم می توان رفت و آمدها را انجام داد.

باید فرهنگِ کمتر استفاده کردن از خودرو عادی شود

فرهنگِ کمتر استفاده کردن از خودرو، باید عادی شود؛ این آرمان شهرداری اصفهان است که به گفته مسئولان تا کمتر از یکسال آینده، خیابان های تاریخی مانند چهارباغ، به صورت یک پیاده راه می شوند چرا که حاصل این طرح ها کاهش ترافیک و آلاینده ها مهم ترین ماحصل این طرح خواهد بود.

ما برای رفع ترافیک و آلودگی هوا نباید تنها به دنبال شعار و کارهای بزرگ باشیم زیرا در صورت چنین خواستاری هیچ گاه آن طرح عملیاتی نمی شود، اما با اجرای طرح هایی همچون سه شنبه های بدون خودرو قطعاً شاهد تردد کمتر خودرو خواهیم بود.
جالب است بدانید که طرح سه شنبه های بدون خودرو در فرانسه و چند کشور دیگر دنیا نیز به صورت پایلوت در حال اجرایی شدن است.
به هر حال همه باید به این نکته واقف باشیم که استفاده از دوچرخه و دیگر وسایل نقلیه غیرموتوری و کاهش استفاده از وسایل نقلیه موتوری به سلامت و آرامش خود ما کمک می کند.

کد خبر 302352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.