ساخت و ساز در زمین های کشاورزی ممنوع است

مدیریت کمیسیون های ماده صد شهرداری مرجع شبه قضایی رسمی رسیدگی به تخلفات ساختمانی است ؛ این مدیریت نقشی پیشگیرانه در گسترش ناموزون و غیراصولی ساختمانها و احداث بناهای مازاد و مغایر با پروانه ساخت دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمیسیون ماده صد قانون شهرداری در رسیدگی به انواع تخلفات ساختمانی صلاحیت ذاتی دارد؛ به این معنی که هیچ مرجعی حق رسیدگی به این تخلفات را ندارد و حتی دادگستری نیز به استناد صلاحیت عام خود از چنین صلاحیتی بهره مند نیست.

این کمیسیون متشکل از سه عضو اصلی شامل: نماینده دادگستری،  نماینده وزارت کشور و نماینده شورای اسلامی شهر است.

به جهت آگاهی بخشی به عموم و پیشگیری از تخلفات ساختمانی مردم و ارتقاء آگاهی شهروندان ما را بر آن داشت تا در نوشتاری که در ادامه از نظرتان می گذرد، پاسخ برخی از سؤالاتی را که در بین شهروندان متداول است، از زبان"غلامعلی فیض اللهی- مدیرکمیسیون های ماده صد شهرداری اصفهان"  اطلاع رسانی کنیم.

اگر بعد از انشاء رأی کمیسیون ماده صد، اعضای کمیسیون متوجه اشتباه خود در رأی شوند، آیا می توانند رأی را عوض کنند؟

اگر رأی اسکن شده باشد و اشکال فقط در اسم  و یا یک نقطه کم و زیاد باشد، می توان رأی را عوض کرد اما اگر اصلاح رأی، ماهیت آن را تغییر دهد، امکان پذیر نیست.

آیا کمیسیون ماده صد در رأی تجدیدنظر می تواند رأی را تشدید کند؟

بله، رأی تجدید نظر که به کمیسیون ماده صد ارجاع می شود، دو حالت دارد، رأی یا کم و یا تشدید می شود. اگر قرار باشد رأی تشدید شود، باید دلیل قانع کننده ای ارایه گردد تا قاضی توان استناد داشته باشد.

آیا شهرداری می تواند با متخلف ساختمانی توافق کند؟

اگر رأی کمیسیون ماده صد برای تخریب صادر شده باشد دیگر امکان توافق نیست.

چنانچه قبل از اینکه پرونده به کمیسیون ماده صد ارجاع شود، در رابطه با خلاف هایی که مشهود نباشد و به دیگران ضرر نرساند، شهرداری می تواند با متخلف ساختمانی توافق کند اما چنانچه همین پرونده در کمیسیون ماده صد مطرح و رأی صادر شود، دیگر شهرداری نمی تواند توافق کند.

اگر ساختمانی بدون پروانه هم دارای تخلف ساختمانی مسکونی و هم تجاری باشد، کمیسیون ماده صد آیا فقط یک رأی ماده صد صادر می کند؟

خیر، رسیدگی به دو قسمت تقسیم می شود.

درباره رسیدگی به تخلف در بخش مسکونی،  اگر ساختمان بدون پروانه ساخته شده باشد بر اساس تبصره ۴، یک دهم ارزش معاملاتی جریمه صادر می شود و اگر قسمت تجاری هم بدون پروانه باشد، بر ابر تبصره ۴،  یک پنجم ارزش سرقفلی جریمه صادر می شود.

اگر ساختمان پروانه داشته باشد و مازاد بر پروانه ساخت و ساز انجام شده باشد، قسمت مسکونی را بر اساس تبصره ۲ و قسمت تجاری را بر اساس تبصره ۳ جریمه می کنند.

درب پارکینگ سرتاسری در کوچه ها حکم تخریب دارد؟

خط قرمز کمیسیون ماده صد که بی شک حکم تخریب درباره آنها صادر می شود، درب های سراسری پارکینگ در کوچه هاست زیرا وقتی درب سرتاسری احداث شود کوچه عملاً تصرف می شود و امکان پارک خودرو در کوچه فراهم نیست و در صورت پارک نیز درگیری و مشکل به وجود می آید.

به دلیل مشکلات عنوان شده، احداث درب پارکینگ سرتاسری در کوچه ها و محله ها خلاف است و ۱۰۰ درصد حکم تخریب برای آنها صادر می شود، حتی اگر در دیوان عدالت اداری هم رأی شکسته شود، کمیسیون ماده صد باز هم رأی تخریب صادر می کند.

چنانچه مالک در زمان ساخت نه تنها عقب نشینی نکرده بلکه قسمتی از کوچه را هم تصرف کرده باشد، اهالی کوچه باید  به کجا مراجعه کنند؟

اگر عقب نشینی انجام نشده باشد، اهالی کوچه باید به شهرداری منطقه مراجعه و اعلام شکایت کنند تا شهرداری پرونده را به کمیسیون ماده صد ارسال کند.

اما اگر مالک نه تنها عقب نشینی نکرده بلکه قسمتی از کوچه را هم تصرف کرده باشد؛ این تصرف عدوانی (به زور یا خلاف) است و هم شهرداری و هم اهالی کوچه می توانند به دادگاه شکایت کنند چرا که رسیدگی به اینگونه تخلفات در صلاحیت دادگستری است اما شهرداری می تواند در دادگستری طرح شکایت کند و رفع تصرف عدوانی را خواستار شود.

در صورتی که مالک اضافه ساخت خود را تخریب کند آیا دیگر نیاز به طرح پرونده در کمیسیون ماده صد است؟

مالک یا ذینفع چنانچه خودشان رأی را اجرا کنند و تخریب را انجام دهند، نیاز به طرح دوباره در کمیسیون ماده صد نیست و فقط باید به شهرداری مراجعه کنند تا شهرداری مأمور بازدید خود را به محل اعزام و صورتجلسه و گزارش مبنی بر اجرای رأی در پرونده قید شود.

آیا ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ممنوع است؟

بله، برای افرادی که در اراضی کشاورزی واقع در حریم و خارج از حریم شهر ساخت و ساز انجام دهند، بر اساس ماده یک تبصره یک زراعی توسط جهادکشاورزی حکم تخریب صادر می شود و علاوه بر حکم تخریب، سه برابر قیمت ساخت جریمه می کنند.

برای ساخت وساز در  اراضی کشاورزی واقع در محدوده شهر نیز کمسیون ماده صد شهرداری رأی تخریب صادر می کند؛ البته اگر مالک بخواهد تغییر کاربری دهد، در محدوده شهر باید به کمیسیون ماده ۵ و خارج از محدوده شهر باید به جهادکشاورزی مراجعه کند.

مسئول اجرای آراء کمیسیون های ماده صد چه مرجعی است؟

اجرائیات شهرداری مناطق هستند، کمیسیون ماده صد مسئول رسیدگی و صدور رأی هستند اما  اجرای آن با بخش اجراییات شهرداری هاست.

رسیدگی به تخلفات ساختمان های خارج از حریم شهر در صلاحیت کدام مرجع است؟

رسیدگی به تخلفات ساختمان های خارج از حریم شهر در صلاحیت کمیسیون ماده ۹۹ است که تشکیل می شود والبته معمولاً رای بر تخریب صادر می شود.

رسیدگی به اینگونه تخلفات در اختیار کمیسیون ماده صد نیست چرا که این کمیسیون صلاحیت رسیدگی به تخلفات داخل حریم و حوزه شهر را دارد.

چرا مالک یا ذینفع نمی تواند در کمیسیون ماده صد حضور داشته باشد و از خود دفاع کند؟

کمیسیون ماده صد یک مرجع شبه قضایی است و همانگونه که در تبصره یک ماده صد اشاره شده، مالک یا ذی نفع باید به کمیسیون ماده صد لایحه بدهد.

مالک یا ذینفع نمی تواند در کمیسیون ماده صد حضور داشته باشد فقط باید لایحه ارایه کند اما نماینده شهرداری مکلف است در کمیسیون حضور داشته باشد، بنابراین در قانون جایی اشاره نشده که مالک باید در کمیسیون حضور داشته باشد فقط اشاره شده که باید لایحه داشته باشد.

به همین دلیل ما اجازه نمی دهیم مالک حضور داشته باشد، مگر در مواردی که کمیسیون صلاح بداند یا موقعیت ملک به گونه ای باشد که گزارش گویا نباشد، اجازه می دهیم مالک در کمیسیون از خود دفاع کند.

آیا تخلفات ساختمان های دولتی، نهادها و سازمان در کمیسیون ماده صد همانند بقیه شهروندان رسیدگی می شود؟

بله، حتی پرونده هایی از مراکز مختلف همچون دادگستری و بانک ها داشته ایم و رسیدگی کرده ایم که هیچگونه تفاوتی در انشاء رأی ندارند.

تنها تفاوتی که وجود دارد این است که اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی اگرکمیسیون ماده صد رأی تخریب یاجریمه صادر کرد و رأی قطعی شد، می توانند از رأی صادر شده به دیوان عدالت اداری شکایت کنند اما مراکز دولتی حق شکایت از آراء کمیسیون ماده صد در دیوان عدالت اداری را ندارند و هر رأی که قطعی شد همان اجرا می شود.

منظور از سالن مُشاعی و سالن مکمل که در بعضی از تخلفات ساختمانی اشاره می شود، چیست؟

متأسفانه بعضی از شهرداری ها اینگونه گزارش ها را به اشتباه اعلام می کنند، مکمل به معنای تکمیل کننده ساختمان است، گاهی در برخی منازل اجازه می دهند سالن بسازند که مکمل ساختمان باشد.

به عنوان مثال ۱۰ واحد در یک ساختمان است که در تفکیک مشخص می شود، سالن مکمل مربوط به ساختمان شماره ۸ است، اما فقط باید سالن باشد و حق ساخت آشپزخانه و غیره را ندارند.

اما گاهی سالن را مشخص نمی کنند مربوط به کدام ساختمان است و گفته می شود متعلق به کل ساختمان است، این به معنای سالن مُشاعی است یعنی همه اجزای مجموعه می توانند از این سالن برای برگزاری جلسات با مراسم های مختلف استفاده کنند.

مُشاع یعنی همه و مکمل متعلق به یک ساختمان است، اگر پرونده سالن مشاع به کمیسیون ماده صد ارجاع شود و بخواهند یک واحد مجزا کنند، باید همه مالکان طبقات رضایت دهند.

کد خبر 302346

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.