لبخند و شادی به عنوان چسب اجتماعی روابط عاطفی را پیوند می دهد

شادی و غم حالاتی هستند که از وجود انسان جدایی ناپذیرند و همین حالات در شکل دادن به رفتار و اعمال انسان ها بسیار مؤثر هستند.

به گزارش ایمنا، احساسات ۱۹ گانه غم، شادی، نفرت، درماندگی، حسادت، آرامش، اشتیاق، ستایش، استراحت و آسودگی، گناه، استرس، غرور، گیجی، عصبانیت، تحریک، ترحم، تحقیر، ترس و شرم و انزجار در انسان طول عمر مشخصی دارند.

دراین میان غم با ۱۲۰ ساعت ماندگارترین حس است، اما شادی فقط ۳۶ ساعت عمر دارد.

پژوهشگران در مورد علت این امر توضیح داده اندکه از دست دادن یا دوری عزیزان به این دلیل غیرقابل تحمل است که احساس اندوه ناشی از آن ۲۴۰ برابر بیشتر از سایر احساس ها نظیر شرم، شگفتی و خشم طول می کشد.

حادثه های پی در پی، اندوه انسان را بیشتر می کند و معمولاً مردم زمان طولانی تری لازم دارند تا بر آن غلبه کنند، بدون آن که واقعاً به ماهیت اندوه خود پی ببرند.

اما این حالات درونی چه تأثیری بر کارکرد بدن انسان دارند، موضوع گفتگوی ما با «دکتر باباییان- متخصص طب ایرانی» است که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

اهمیت بهداشت روان بر سلامت بدن انسان در چیست؟

سلامتی از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی شامل ۳ قسمت جسمی، روانی و اجتماعی است، یعنی فقط بیمار نبودن دلالت بر سلامتی نمی شود.

از دیدگاه طب ایرانی هم، سلامتی شامل جنبه های گوناگونی است که یکی از این جنبه ها روح و روان انسان است.

اگر فرد در یک لحظه شادی مفرط داشته باشد، ممکن است باعث مرگ ناگهانی او شود بنابراین روان مساله بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

باید مفهوم جامع سلامت را بدانیم زیرا سلامت فقط سلامت جسم نیست بلکه سلامت روحی، جسمی و اجتماعی باید در کنار هم باشند تا فرد بتواند به فعالیت روزمره خود در جامعه بپردازد.

از دیدگاه طب ایرانی شادی چه تأثیری بر کارکرد بدن دارد؟

انسان ها در مقابل محرک های بیرونی و درونی خودشان برخی واکنش ها را نشان می دهند که بعضی از آنها فطری هستند مثل شیرخوردن فرزند و حس مادری که بر اساس فطرت است؛ مسآله شادی هم به همین صورت می باشد.

شادی در حقیقت زیرمجموعه شادکامی است، برای داشتن شادکامی هم باید شاد بود و هم از زندگی احساس رضایتمندی داشت.

شادی لذت های مختلفی است که از آن بهره می گیریم اما خیلی ها علیرغم اینکه مال خوب و شرایط مطلوبی در زندگی دارند، بازهم احساس رضایتمندی ندارند اما در مقابل عده ای که وضعیت مالی خوبی ندارند در یک جمع دوستانه و در کنار خانواده خود احساس رضایتمندی می کنند.

از دیدگاه طب ایرانی شادی باعث افزایش حرارت و رطوبت در بدن می شود و بهره مندی بدن را افزایش می دهد.

شادی باعث دفع مواد زائد از بدن می شود و چون قوای بدن افزایش می یابد، احساس خوب به انسان دست می دهد و هر روز فرد را به پیشرفت نزدیک می کند.

در حقیقت لبخند و شادی یک چسب اجتماعی است که روابط عاطفی را پیوند می دهد؛ انسان های شاد پر انرژی هستند و سایر افراد را به خود جذب می کنند.

افرادی که مزاج گرم و تر دارند بیشتر از سایر افراد شاد هستند اما در داشتن احساس شادی، لذت شوخی با رعایت حدود و مرزها، داشتن خواب و خوراکی های مناسب، دیدن رنگ های شاد و قرار گرفتن در طبیعت دلپذیر بسیار تأثیر گذار است.

این ویژگی ها در خصوص احساس غم چگونه است؟

ضد احساس شادی، غم است.

از دیدگاه طب ایرانی غم باعث ایجاد سردی و خشکی می شود، وقتی فردی در یک امتحان، روابط اجتماعی و یا ... دچار شکست می شود، ضربان قلب و انرژی بدن او کاهش می یابد و فرد دچار افسردگی و لاغری، ضعف بینایی، ضعف قوای قلبی و کبدی می شود.

غم یک احساس ناخوشایندی است که در بدن باعث ایجاد عارضه می شود بنابراین باید سعی کنیم افراد را از حالت غم خارج و به سمت محیط با نشاط ببریم تا سلامتی بدن آنها به خطر نیفتد.

سلامت نقاط مختلف بدن در معرض خطر است، پس باید از سلامتی خود محافظت کنیم.

فست فود ها و غذاهای آماده مشکلات خاصی را در احساسات افراد به وجود می آورند که باید در این خصوص دقت زیادی به خرج داد.

چگونه برای داشتن روحیه شاد در خودمان ایجاد انگیزه کنیم؟

ما با در نظر گرفتن اهداف کوچک، به اهداف بزرگتر دست خواهیم یافت؛ در واقع اهداف خوب باعث ایجاد انگیزه و در نتیجه روحیه شاد در افراد می شود.

آیا همه شادی ها خوب هستند و همه غم ها برای انسان ضرر دارند؟

به نکته بسیار خوبی اشاره کردید، همه شادی ها خوب نیستند زیرا شادی مفرط ممکن است بلافاصله فرد را از پای درآورده و باعث مرگ ناگهانی شود.

شادی هایی که باعث آسیب رساندن به دیگران شود و با ارزش های اخلاقی در تضاد باشد، به هیچ عنوان پسندیده نیست.

لذت های آنی بدون توجه به آزادی دیگران نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت.

از سوی دیگر غم هم همیشه بد نیست، وقتی فردی غمناک است در واقع از دیگران می خواهد که به او کمک کنند.

همه با دیدن غم دیگران ناراحت می شوند و این یعنی روحیه همدلی که همه به کمک هم می شتابند.

غم های قلبی مقدس هستند، به عنوان مثال وقتی برای شهادت امام حسین(ع) غمگین می شویم و گریه می کنیم در واقع یادآوری می کنیم که چرا این عزیز را ازدست داده ایم پس به این نتبجه می رسیم که ایشان برای اقامه نماز، دفاع از حق و امر به معروف به شهادت رسیدند و یکی از مسایل امر به معروف سلامتی است.

معتقدم بالاترین معروف سلامتی و بالاترین منکر بیماری است، پس مراقب سلامتی خودتان باشید تا دچار بیماری نشوید.

کد خبر 302345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.