نوسانات‌ قیمت صیفی‌جات؛ به نام بازار به کام دلالان

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد بر اینکه نوسانات بازار صیفی جات به کام دلالان در کلانشهرها تمام می شود، گفت: قدرت شبکه های پیچیده دلالی برای تنظیم بازار از دولت بالاتر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدناصرموسوی لارگانی درباره وضعیت صیفی کاران درکشور، اظهار داشت: عدم تقارن هزینه تولیدبا نرخ فروش محصولات کشاورزی، کشاورزان را برای ماندگاری درصنعت کشاورزی دلسرد می‌کند و در نتیجه کشاورز مجبور است، برای ایجاد فرصت های شغلی جدید به کلان شهرها مهاجرت کند.

نماینده مردم فلاورجان درمجلس با بیان اینکه نرخ گوجه فرنگی در شرایطی بالایی ۴۰۰۰ تومان کیلویی در کلانشهرها  به فروش رفت که  تولیدکننده واقعی (کشاورز) بطور میانگین و در بهترین شرایط ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان کیلویی می تواند محصولاتش را بفروش برساند، تصریح کرد: تنظیم پایدار بازار کشاورزی نیازمند حذف دلالان و حضور دولت به عنوان چترحمایتی از مزرعه تا فروش تولیدات در بازار مصرفی است.

وی با بیان اینکه قدرت شبکه های پیچیده دلالی برای تنظیم بازار از دولت بالاتر است، گفت: رشد حاشیه  نشینی در اطراف کلانشهرها  از پیامدهای منفی عدم خرید مناسب تولیدات کشاورزی به نرخ واقعی از کشاورزان است و از همین رو سزاوار نیست، کشاورزی که با هزینه تولید بالا محصولات را به زیرکشت می برد، محصولاتش بدون مشتری باقی بماند.

 موسوی لارگانی افزود: عدم اطمینان از بازار فروش محصولات کشاورزی، محصول را با نرخ نازل نصیب دلالان می‌کند، بنابراین برای تعادل نرخ محصولات کشاورزی دولت باید به عنوان حامی کشاورز بطور مستقیم در تبادلات تجاری کشاورزی ورود کند.

 وی ادامه داد: برای حذف دلالان در صنعت کشاورزی باید بازارهای هدف محصولات کشاورزی قبل از تولید محصولات کشاورزی هدف گذاری شوند تا کشاورزان بتوانند محصول را با نرخ منطقی بلافاصله پس از تولید به بازارهای از قبل تعیین شده برای فروش ارسال کند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نوسانات بازار صیفی جات به کام دلالان در کلانشهرها تمام می شود، یادآورشد: بطور مثال فاصله نرخ چند برابری محصولی همچون گوجه فرنگی از مزرعه تا فروش در بازار مصرفی نشان از حضور شبکه های پیچده دلالی در صنعت کشاورزی دارد.

کد خبر 302302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.