بازیکن‌ نمی‌سازیم چون مربیان فوتسال اصفهان تنها به دنبال رقابت هستند

سرمربی تیم فوتسال گیتی‌پسند گفت: به نظر من مربیان اصفهانی به‌جای اینکه در کنار رقابت، رفاقت هم داشته باشند فکرشان بیشتر رقابت است و اصلاً با یکدیگر همکاری و رفاقت نمی‌کنند تا در کنار هم جوانان خوبی به تیم ملی معرفی شوند.

به گزارش ایمنا، تیم فوتسال گیتی‌پسند که فصل گذشته در لیگ برتر قهرمان شد و سهمیه حضور در جام باشگاه‌های آسیا را به دست آورد اکنون خود را برای شروع فصلی جدید آماده می‌کند. گیتی‌پسند با رضا لک به طلسم سه فصله دوری از جام قهرمانی فوتسال ایران پایان داد اما مسئولان این تیم تصمیم گرفتند در فصل جدید، هدایت گیتی‌پسند را نه به رضا لک، بلکه به علیرضا افضل بسپارند.

به همین بهانه با علیرضا افضل سرمربی تیم فوتسال گیتی‌پسند گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

ترکیب تیم برای شروع فصل جدید لیگ برتر چطور است؟

بازیکنان بومی، غیربومی، ملی‌پوشان و بازیکنان اصلی فصل گذشته تیم جذب شده و ترکیب تیم تقریباً مشخص است. کادر فنی، کمک مربیان، مربی بدنساز و مربی دروازه‌بان نیز معرفی شدند.

تمرینات تیم از چه زمانی شروع می‌شود؟

تمرینات را از ۱۶ اردیبهشت ماه با بازیکنان اصفهانی که در حال حاضر در اختیار داشتیم شروع کردیم و منتظر اتمام اردوی تیم ملی هستیم تا تمرینات را به صورت جدی با ترکیب کامل تیم و بازیکنان ملی‌پوش آغاز کنیم.

با وجود جذب فوتسالیست‌های غیربومی برای فصل جدید، چند درصد تیم امسال بومی شده است؟

امسال خوشبختانه ۷ نفر از بازیکنان تیم گیتی‌پسند اصفهانی هستند. بدون شک ما هم دوست داریم که بازیکنان بیشتری از اصفهان در ترکیب تیم باشند و با این حال فکر می‌کنم گیتی‌پسند امسال ۵۰- ۵۰ است. امیدواریم تیم خیلی خوبی تشکیل دهیم. ما به دنبال این هستیم که نفراتی که در رده پایه و امید هستند را جذب کنیم و برای آینده فوتسال اصفهان تیم خیلی خوبی تشکیل دهیم.

علت سیاست باشگاه گیتی‌پسند در جذب بازیکنان غیربومی در سال‌های اخیر چه بود؟  

تیمی که می‌خواهد نتیجه لازم را در مسابقات داخلی و خارجی بگیرد و همچنین باشگاهی که هزینه می‌کند به دنبال داشتن تیمی با نفرات خوب است. گیتی‌پسند در ایران، آسیا و سطح جهانی برند است و به‌عنوان نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا حضور دارد و قطعاً نفراتی که خوب و شایسته هستند را جذب می‌کند.

با وجود اینکه بیشتر، نتیجه برای گیتی‌پسند مهم است اما امسال تقریباً ۶ نفر از بازیکنان تیم بومی هستند. همچنین ۵، ۶ نفر از فوتسالیست‌های خوب رده سنی امید را هم انتخاب کردیم تا در کنار بزرگسالان کار کنند و در صورتی که خوب بوده و لیاقت داشته باشند تحت آموزش‌های لازم و ویژه قرار گیرند.

در حال برنامه‌ریزی هستم تا با مربیان جوان و امید همفکری کنم تا با در اختیار گذاشتن بازیکنان خوبی که دارند تا با آن‌ها کار کنیم.

اخیراً اصفهان میزبان اردوی تیم ملی فوتسال زیر ۲۰ سال بود اما حتی یک بازیکن اصفهانی نیز در ترکیب این تیم حضور نداشت. برخی معتقدند گیتی‌پسند در سال‌های گذشته با جذب ستاره‌های غیربومی روند بازیکن‌سازی در فوتسال اصفهان را کند کرد و با منحل شدن تیم‌هایی مثل فیروز صفه، فولاد ماهان و کاشی نیلو به این روند دامن زده شد. به نظر شما علت اینکه اصفهان در رده سنی امید ملی‌پوش ندارد و عدم بازیکن‌سازی در فوتسال اصفهان چیست؟

متأسفانه در رده امید یک نفر ملی‌پوش هم نداریم و این موضوع برای فوتسال اصفهان که زمانی بازیکن‌ساز بوده، بد است. فکر می‌کنم مشکل اصلی ما مربیان هستیم که بازیکنان را خوب پرورش ندادیم. به نظر من مربیان اصفهانی به‌جای اینکه در کنار رقابت، رفاقت هم داشته باشند فکرشان بیشتر رقابت است و اصلاً با یکدیگر همکاری و رفاقت نمی‌کنند و کمک نمی‌کنند تا در کنار هم جوانان خوبی به تیم ملی معرفی شوند.

تیم‌هایی هم که از اصفهان به مسابقات کشوری می‌روند نتیجه نمی‌گیرند و مربیان ما تنها به این فکر هستند که به هر نحوی بازیکن جمع کرده و در مسابقات کشوری حضور پیدا کنند، حذف شوند و برگردند و این مشکل خیلی بدی است.

راه چاره‌ای برای رفع این مشکل اندیشیده‌اید؟

در حال حاضر رده‌های پایه (امید، نوجوانان و جوانان) را زیر نظر گرفتم تا بازیکنان خوبی که در اصفهان در اختیار داریم شناسایی و جذب کنیم. در نظر دارم بر روی بازیکنان خوبی که در رده امید هستند کار کنیم تا وارد تیم بزرگسالان شوند که در سطح ملی نیز بازیکنان خوبی داشته باشیم.

حیف اصفهان است که با وجود اینکه باشگاه‌ها هزینه هم می‌کنند اما یک نفر ملی‌پوش نداشته باشد اما استان‌هایی مثل زنجان و اراک که اصلاً فوتسال ندارند در تیم ملی بازیکن داشته باشند.

فکر می‌کنم هیأت فوتبال و کمیته فوتسال اصفهان باید در این زمینه بیشتر کار کند، بازیکنان خوب را گلچین کرده، مربیان با برنامه، کارنامه‌دار و پربازده و با کارایی بالا را در این بازه شرکت دهند. تا فوتسال اصفهان تکانی بخورد و از این حالت درآید.

به نظر من باید در لیگ فوتسال استانی به‌جای ۱۳۰ تیم، ۲۰ تیم داشته باشیم ولی این ۲۰ تیم خوب باشند و کیفیت را بالا ببریم. اما متأسفانه این طور نیست و وضعیت فوتسال اصفهان خیلی خراب شده است.

برنامه گیتی‌پسند برای کسب نتیجه در جام باشگاه‌های آسیا چیست؟

وقتی باشگاه هزینه می‌کند، من مربی هم باید برای باشگاه هزینه و وقت بگذارم همچنین بازیکنان چه بومی و چه غیر بومی باید همکاری کنند، زحمت زیادی بکشند، از خیلی دلخوشی‌ها و تفریح‌هایشان بگذرند تا بتوانیم در مسیر پیشرفت قدم برداریم. هدف اول ما قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا و سپس کسب سکوی قهرمانی در لیگ برتر است.

برنامه‌ اردوها و مسابقات تدارکاتی به چه صورت است؟

پس از استارت تمرینات به طور جدی، قرار است ۶ خرداد ماه اردوی داخلی هفت روزه‌ای در اطراف اصفهان داشته باشیم. در حال حاضر اردوی خارجی در نظر نداریم. برنامه‌ریزی کردیم چند بازی تدارکاتی نیز برگزار کنیم تا برای حضور در لیگ برتر که از ۶ تیر ماه شروع می‌شود و سپس برای جام باشگاه‌های آسیا که ۲۸ تیر ماه خواهد بود آماده شویم تا بازیکنان ضربه خاصی نخورند و قهرمانی را از آن خود کنیم.

قصد جذب بازیکن خارجی هم دارید؟

در صورت نیاز و احساس ضعف یک بازیکن خارجی هم جذب کنیم اما در غیر این‌صورت با همین بازیکنان ادامه می‌دهیم. کادر فنی تیم، کمک مربیان، مربی بدنساز و مربی دروازه‌بان هم معرفی شدند در صورتی که لازم باشد در ادامه نفراتی به تیم اضافه می‌شوند.

/گفتگو از زهرا سیدین/

کد خبر 302265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.