دستیابی به اقتدار جهانی با پیشرفت علم و دانش کشور

علم و دانش در جوامع امروزی از جمله شاخصه های پیشرفت و توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود که به وسیله آن می توان به اقتدارجهانی دست یافت.

به گزارش ایمنا، در تعریف علم سخن ها فراوان آمده اما آنچه که به اصل و ریشه آن نزدیک تر است می توان گفت علم یک واژه عربی است که از ریشه علم به معنی آموزش مشتق شده است. در اصطلاح عامیانه، این کلمه در مورد هر نوع آگاهی که فرد در مورد محیط و مسایل پیرامون خود کسب می کند، اطلاق می‌شود و لذا هرچه میزان آگاهی و معلومات او بیشتر باشد، او را عالمتر می‌دانند. به همین علت در قدیم به افرادی که در زمینه علوم مذهبی و قرآنی به درجات بالاتری نائل می‌شدند، علامه می‌گفتند مانند علامه امینی که آثار بسیار گرانبهایی از وی بر جای مانده است به همین جهت است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در فرازی از سخنان خود فرموده اند: «در حقیقت کشوری که دستش از علم تهی است، نمی تواند توقع عزت، استقلال، هویت، شخصیت، امنیت و رفاه داشته باشد. طبیعت زندگی بشر و جریان امور زندگی این است که علم، عزت می بخشد. جمله‌ای در نهج‌البلاغه هست که خیلی جمله‌ی پرمغزی است. میفرماید: «العلم سلطان»؛ علم اقتدار است.»
یکی از زیرشاخه های علم، پژوهش و فناوری است که در دنیای امروز یکی از شاخصه های مهم پیشرفت و توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود. در طول چند سال گذشته جوان های کشور و مسئولین این کارها، توانستند کاری کنند که رشد پیشرفت علمی کشور در پایگاه‌های استنادی معروف دنیا رکورد بزند.
حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) در فراز دیگری از گفتارهای خود فرمودند: در یک مواردی پیشرفت کشور در دوران انقلاب هزار درصد است، یعنی ده برابر؛ در بعضی از موارد دوهزار درصد تا شش هزار درصد، یعنی شصت برابر. تعداد دانشجو، پیشرفت علمی، کارهای زیربنایی، مسائل فراوان عظیم فرهنگی، آبرو و عزّت ملّی را مقایسه می کنیم با قبل از انقلاب، با دوران طاغوت، با دوران تسلّط آمریکا، با دوران محلّ استراحت بودن تهران برای عناصر صهیونیست که هروقت خسته می شدند می‌آمدند اینجا در باغ شیان که محلّ استراحتشان بود خوش بگذرانند، هفت روز، هشت روز، ده روز بمانند و برگردند؛ این را مقایسه میکنیم با آن. کشور پیشرفت کرده است، حرکت کرده است، جهش پیدا کرده است.»
جوانان ایرانی در سال گذشته رتبه نخست جهش علمی دنیا را از آن خود کرده اند و در طول چهار سال گذشته نیز هر سال رتبه نخست جهش علمی در میان کشورهای جهان اسلام را داشته اند. در حال حاضر ۱۴ دانشگاه کشور در فهرست دانشگاه ‌های برتر جهان قرار دارند. شمار تولیدات علمی ایران در ISI در سال 2006 هم به 6761 مستند رسید که شامل 5843 مقاله است و به این ترتیب، ایران از لحاظ میزان کل تولیدات علمی نمایه شده با عبور از کشورهای آرژانتین و مجارستان در رتبه سی و هفتم جهان قرار گرفته است.
البته ایران همچنان پس از ترکیه با 14598 مقاله، در رتبه ی دوم بین کشورهای اسلامی قرار دارد و پس از ایران، مصر با 3045 مقاله سومین کشور منطقه است.
این در حالی است که تعداد مقالات نمایه شده جمهوری اسلامی ایران در سال 1378، 350 مقاله بود که تا سال 1384، یعنی در عرض 6 سال، حدوداً 10 برابر شده است. به لحاظ کیفی نیز، به گفته کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت اسبق، در سال های پیش بیشتر مطالعات جنبه‌ی توصیفی داشته، اما امروزه مباحث علوم پایه و مطالعات بالینی بیشتر تحقیقات را در علوم پزشکی به خود اختصاص داده‌اند.
رهبر کبیر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کردند: «اگر عزّت می خواهیم، اگر این را می خواهیم که ما مرجع مراجعات کشورها و دولت ها باشیم، نه اینکه آنها مرجع مراجعات ما باشند، باید علم را تقویت کنیم؛ و این ممکن است و این عملی است. بنده حدود چهارده پانزده سال قبل از این، مسئله‌ی علم را و عبور از مرزهای موجود علم را و ابتکار علمی را مطرح کردم؛ یک عدّه‌ای گفتند نمی شود؛ بعضی‌ها آمدند در تلویزیون گفتند نمی شود. امروز ملاحظه می کنید که شده؛ همه اعتراف می کنند که شده. سرعت پیشرفت کشور از متوسّط سرعت پیشرفت علمی دنیا چندین برابر بیشتر بود؛ البتّه ما چون خیلی عقبیم، این سرعت پیشرفت باید سالها ادامه پیدا کند تا برسیم به آن خطّ مقدّم. اگر پیشرفت علمی را ما دنبال کردیم، آن‌وقت اقتصاد دانش‌پایه -که سرمایه‌گذاری‌اش اندک است امّا فرآورده و محصولش بسیار زیاد است- در اختیار ما قرار خواهد گرفت.»
درپایان می توان گفت هرکجا که جوان ایرانی دست  با اتکا به نفس و خودباوری دینی دست به پژوهش و نوآوری زده که ماحاصل آن، علاوه بر آنکه چشم جهانیان را به خود خیره کرده است، توانسته به تمام معنا پل های موفقیت و پیروزی را با گام های بلند خود درنوردیده و شکوه و اقتدار ایران اسلامی به رخ جهانیان بکشد.

کد خبر 302241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.