فشار خون شایع ترین عامل بیماری های قلبی عروقی است

پرفشاری خون با «هیپرتانسیون» هنگامی اتفاق می افتد که مقدار فشارخون در سرخرگ های بدن افزایش پیدا کند.

به گزارش ایمنا، فشار خون، نیروی خون در مقابل دیواره رگ های خونی است که به صورت دو عدد نوشته می شود. عدد بالاتر یا فشار سیستولیک، عدد مربوط به فشار خون در زمانی است که انقباض ماهیچه قلب موجب می‌شود تا خون از قلب به سایر نقاط بدن برسد و عدد پایین تر یا فشار دیاستولیک، عدد مربوط به فشار خون در زمان استراحت قلب بین ضربان ها می باشد.

پر فشاری خون، فشار سیستولیک برابر ۱۴۰ یا بیشتر و یا فشار خون دیاستولیک ۹۰ یا بیشتر است که البته باید به شکل طولانی مدتی، بالا بماند.

پرفشاری خون اغلب هیچ نشانه و علامت هشدار دهنده ای ندارد. دلیل خطرناک بودن آن نیز همین موضوع است.

بر اساس تحقیقات محققان، حدود ۳۰ درصد مردم از ابتلا خود به پرفشاری خون آگاه نیستند و به همین دلیل مهم، باید به طور منظم فشار خون خود را چک کرد و در صورت توصیه پزشک، آن را تحت درمان قرار داد.

امروز برای آگاهی بیشتر درباره موضوع فشارخون، گفتگویی را با «دکتر جعفر گلشاهی- فوق تخصص قلب» انجام داده ایم که مشروح آن را درادامه می خوانید:

فشار خون طبیعی چقدر است؟

فشار خون را همه انسان ها دارند اما عدد نرمالی دارد که در کتاب های پزشکی براساس میلیمتر و جیوه اندازه گیری می شود.

فشار خون به کمک دو عدد اندازه گیری و بیان می شود؛ به عنوان مثال گفته می شود که «فشار خون ۱۲۰ روی ۸۰» یا «فشار خون ۱۲ روی ۸» که برای افراد بالغ مناسب است و نرمال تلقی می شود.

عدد اول فشار خون سیستولیک است که نشان دهنده حداکثر فشار خون می باشد و بر اثر ضربان قلب در شریان ها به وجود می آید.
عدد دوم فشار خون دیاستولیک است که نشان دهنده حداقل فشار خون موجود در شریان هاست و زمانی را نشان می دهد که قلب در حال استراحت و پر شدن مجدد است.

اگر فشار خون در یک فرد بالغ از ۱۴۰ بر روی ۹۰ به بالا باشد، پر فشاری خواهد بود و اگر فشار بین ۹ تا ۱۰ باشد فشار خون خفیف است یا فشار بین ۱۴ تا ۱۶ را خفیف یا مرحله اول می دانیم.

در واقع هر چه فشار خون بیشتر باشد عوارض بیشتری خواهد داشت.

فشار خون بالا چند است؟

با افزایش سن، به دلیل کاهش خاصیت ارتجاعی شریان ها، احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیشتر می شود، لذا سن افراد یک فاکتور اساسی برای تعیین بالا بودن فشار خون افراد محسوب می شود.

به طور کلی افرادی که به طور مداوم فشار خون سیستولیک آنها بالای ۱۴۰ میلی متر جیوه و یا فشار خون دیاستولیک آنها بالای ۸۵ میلی متر جیوه باشد، نیاز دارند که برای کاهش فشار خون خود تحت درمان قرار گیرند.
افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته مغزی یا آنژین صدری قرار دارند ممکن است با فشار خون پایین تر (۱۳۰ تا ۱۴۰ میلی متر جیوه فشار سیستولیک و ۸۰ تا ۸۵ میلی متر جیوه فشار دیاستولیک) نیز تحت درمان قرار بگیرند.

فشار خون بالا چه علایمی دارد؟

یکی از بزرگترین مشکلات فشار خون بالا این است که به ندرت باعث بروز علائم می شودو این بدان معناست که ممکن است تا زمانی که یکی از عوارض آن مانند سکته قلبی یا مغزی بروز نکند، فرد از بیماری خود اطلاع پیدا نکند.
با این وجود آمدن خون از دماغ و قرمزی صورت می تواند نشانه ای از فشار خون بالا باشد.

اهمیت پرداختن به موضوع فشار خون در چیست؟

از این نظر فشار خون اهمیت دارد که شایع ترین عامل بیماری های قلبی عروقی است و کنترل آن عوارض قلبی، بینایی، مغزی و کلیوی را کاهش می دهد.

همواره شیوع سکته های مغزی و قلبی در بیماران فشار خونی بیشتر از سایر افراد است اماکنترل فشار خون فوق العاده حائز اهمیتاست.

فشار خون چه تغییراتی در سیستم خون رسانی بدن ایجاد می کند که به قلب صدمه می زند؟

پر فشاری خون در واقع «یک قاتل تدریجی و خاموش» نامیده می شود.

قلب وقتی خون را پمپاژ می کند خون را به سرخرگ آئورت هدایت می کند تا به همه اعضای بدن خون رسانی انجام شود.

این سرخرگ ها بستری هستند که در مقابل بطن چپ انسان مقاومت می کنند و هرچه سرخرگ ها جداری سُست و انعطاف پذیر داشته باشند، کار بطن چپ آسانتر خواهد بود و هرچه جداری رسوب گرفته داشته باشد، کار بطن چپ را سخت تر می کند و در نهایت پس از مدتی بطن چپ از پس فشار خون بر نمی آید و خود را رها می کند.

فشار خون را باید قبل از اینکه بطن چپ را کلفت و ضخیم کند، بشناسیم و کنترل و درمان کنیم تا عوارض تلخ و ناگوار آن را تجربه نکنیم.

نکته مهم این است که درمان فشار خون مادام العمر است اما نباید دوز داروها را تغییر داد.

در ابتلای افراد به فشار خون چه عواملی نقش دارد؟

سن یکی از فاکتورهای مهم به شمار می رود، با افزایش سن جدار عروق سفت می شود به طوری که در افرادی بالای ۶۵ سال از هر ۱۰۰ نفر ۶۷ نفر فشار خون دارند.

مهمترین عامل سن است اما در ابتلا به فشار خون، سابقه فامیلی، خوردن نمک زیاد، سیگار کشیدن، چاقی، چربی بالا و عوامل ارثی، حمله قلبی در دوران بارداری نقش دارد که به جز عوامل ارث و سابقه فامیلی دیگر عوامل را میتوان کنترل کرد.

کد خبر 302199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.