بوی گرانی برنج داخلی به مشام می‌رسد/برنج خارجی پشت درهای گمرک

این روزها بازار اصفهان حاکی از افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله برنج ایرانی است. به گفته فروشندگان، انواع مختلف برنج ایرانی در مقایسه با برنج های خارجی تقاضای بیشتری دارند و به دلیل عرضه پایین آن در بازار و عدم ترخیص برنج وارداتی، قیمت آن در حال افزایش است.

به گزارش ایمنا، به گفته فروشندگان برنج‌های ایرانی در مقایسه با برنج‌های خارجی مصرف و تقاضای بیشتری دارند و بنابراین از کیفیت بهتری نیز برخوردار هستند اما در عین حال برنج‌های خارجی نیز مشتریان خاص خود را دارند و به دلیل قیمت‌ پایین‌ترشان، بیشتر از سوی اقشار کم‌درآمد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطابق بررسی و گزارش های میدانی، برنج‌های ایرانی و خارجی با کیفیت و تنوع بسیار و البته بنابر بِرند خود با قیمت های متفاوت در سطح شهر اصفهان عرضه می‌شوند.

بنابر گزارشات میدانی خبرنگار ایمنا، قیمت برنج ایرانی نسبت به اواخر سال گذشته و حتی ابتدای امسال با سیر ملایم در حال افزایش بوده و نرخ برنج ایرانی بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان است.

براساس این گزارش قیمت هر کیلو برنج ایرانی در یکی از فروشگاه های منطقه مرکزی اصفهان به تفکیک بدین شرح است: هر کیلو برنج فلاح ۱۵ هزار تومان، برنج فرشاد نصیری ۱۴ هزار تومان، برنج حسن صالحی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج ضامنی ۱۴ هزار تومان، برنج طارم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج دودی بین ۱۳ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج لنجانی بین ۱۲ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

همچنین قیمت انواع برنج خارجی (هندی و پاکستانی) بین ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان است.

برنج های خارجی از گمرک ترخیص نشد

یکی از فروشندگان برنج در اصفهان در خصوص دلایل افزایش نرخ برنج به خبرنگار ایمنا، گفت: هر ساله به طور طبیعی نرخ برنج افزایش می یابد اما در حال حاضر شرایط به گونه ای شده که با گرانی برنج فشارها بر روی مردم برای خرید این محصول بیشتر شده است.

اختریان درباره دلایل افزایش برنج داخلی، افزود: در حال حاضر تقاضای مردم برای خرید برنج ایرانی بیشتر از برنج خارجی است و از سوی دیگر تولید برنج داخلی (شمالی) بسیار کم شده است.

وی گفت: درحال حاضر ۸۰ درصد برنج های موجود در بازار ایرانی و کمتر از ۲۰ درصد خارجی است.

به گفته این فروشنده، تولیدکنندگان برنج شمال معتقدند که نرخ های کنونی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و قیمت هایی که اکنون باید بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان است باید حدود ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان تعیین شود.

وی همچنین افزود: از سوی دیگر برنج های وارداتی از گمرک ترخیص نشده و مسولان به دنبال افزایش تعرفه آن هستند و اگر برنج های خارجی (هندی و پاکستانی) ترخیص نشوند به طور قیمت قیمت برنج ایرانی به ۲۰ هزار تومان افزایش می یابد.

اختریان بیان داشت: سال گذشته تعرفه واردات برنج ۴۰۰ تومان بود که امسال به ۵۵۰ تومان رسیده که در این شرایط برای واردکنندگان اصلا صرفه اقتصادی ندارد و بار برنج خارجی پشت گمرک معطل مانده است.

وی گفت: با تعرفه قبلی اگر هر کیسه برنج هندی حدود ۴۷ هزار تومان بود امروز قیمت آن به ۵۲ هزار تومان افزایش می یابد.

وی افزود: بیشترین افزایش قیمت برنج ایرانی در سال گذشته صورت گرفته که در مقایسه با سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

این فروشنده برنج با اشاره به اینکه طی یک ماه و نیم گذشته برنج داخلی حدود ۵ درصد و برنج داخلی ۲ درصد افزایش قیمت داشته است، تاکید کرد: اگر واردات برنج خارجی آزاد نشود به طور قطع قیمت برنج داخلی در آستانه ماه رمضان حدود ۱۰ درصد گران خواهد شد.

افزایش تصاعدی نرخ برنج تهدیدی برای حذف کالای استراتژیک

نماینده مردم سمیرم در مجلس نیز درباره گرانی نرخ برنج، اظهار داشت: افزایش تصاعدی نرخ برنج تهدیدی برای حذف این کالای استراتژیک از سفره غذایی اقشار کم درآمد جامعه  تلقی می شود زیرا نرخ کنونی برنج هیچ سنخینی با قدرت اقتصادی شهروندان ندارد.

اصغرسلیمی با بیان اینکه برخی از سودجویان با احتکار برنج، قصد دارند برنج خارجی را مهمان سفره های اقشارکم درآمد جامعه کنند، گفت: اشباع بازار برنج  با توسعه کشت های پرمحصول در شمال و جنوب کشور عملیاتی می شود.

وی با بیان اینکه اقشارکم در آمد جامعه برای خرید برنج ایرانی تحت فشارهای اقتصادی قرار دارند، ادامه داد: توسعه کشت های پرمحصول، تسطیع اراضی برنج، کاهش هزینه تولید، نوسازی تجهیزات کشاورزی از معیارهای اساسی برای  تولید  انبوه برنج در بازار تلقی می شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: اشباع بازار برنج با توسعه کشت های پرمحصول در شمال و جنوب کشور عملیاتی می شود، این در حالیست که نرخ برنج داخلی باید همسو با توان اقتصادی تمام طبقات جامعه تعیین شود.

ضرورت حذف احتکار در بازار برنج

 سلیمی با بیان اینکه افزایش تولید برنج بالاتر از تقاضای بازار، راهکاری بلندمدت برای به ثبات رساندن نرخ برنج در بازار کشاورزی تلقی می شود، افزود: برای حذف احتکار در بازار برنج، باید کف عرضه وتقاضا به سمت افزایش عرضه محصول سنگین شود.

وی تاکید کرد: جلوگیری از احتکار برنج نیازمند نظارت ویژه دولت برانبارداری محصول استراتژیکی همچون برنج است تا هیچ فردی نتواندبا احتکار برنج  کسری در بازار ایجادکند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس افزود: برخی از سودجویان با احتکار برنج، قصد دارند برنج های خارجی را مهمان سفره های اقشارکم درآمد جامعه کنند.

وی با بیان اینکه حذف دست های پشت پرده احتکار پادزهر عدم ثبات نرخ برنج در بازار  تلقی می شود، یادآور شد: توسعه کشت های پرمحصول در شمال و جنوب کشور، راهکار پایداری برای تولید برنج و با نرخی همسو با توان اقتصادی تمام طبقات جامعه تلقی می شود.

نرخ برنج ایرانی همسو با قدرت خرید مردم شود

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز درباره نرخ برنج  ایرانی گفت:برای افزایش تولید برنج  ما باید با توجه هزینه تولید و منابع مصرفی آبی برنامه ریزی مدون کنیم تا برنج کاران محصول را با نرخ  کم تولید کنند تا علاوه بر مصرف کننده، کشاورز نیز در نرخ گذاری برنج متضرر نشود.

نظر افضلی با بیان اینکه سود واقعی برنج نصیب دلال می شود، تصریح کرد:کشاورز این قشر زحمتکش که با تلاش فراوان به کاشت، داشت و برداشت محصول می پردازد متاسفانه نمی تواند سود عادلانه ای در این راستا کسب کند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس بابیان اینکه برخی افراد در روستا متاسفانه تنها با یارانه زندگی را می گذارنند، یادآور شد: بدیهی است با توجه به شرایط اقتصادی در برخی مناطق  باید  نرخ کالاهایی همچون برنج به نوعی تعیین شود که مردم توانایی خرید برنج داخلی را داشته باشند و از طرفی دیگر هزینه های تولید باید پایین باشد تا کشاورز نیز در این  راستا سود مناسبی کسب کند.

وی یادآورشد: اگر بتوانیم با افزایش سطح زیرکشت جوابگویی مصرف داخلی برنج باشیم، نیازی به واردات برنج خارجی نیست و این درحالیست که در تلاطم نرخ برنج کشاورز و تولیدکننده دستی در کار ندارد، بلکه  دلالان در این راستا حرکت می کند.

افضلی با بیان اینکه سطح زیرکشت برنج باید افزایش یابد، تصریح کرد: نرخ برنج ایرانی باید بر طبق قدرت خرید مردم تعیین شود و در این راستا  هزینه تولید برای برنجکار ایرانی نیز باید کاهش باید.

کد خبر 302179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.