شادابی و جوانی را با مصرف رازیانه تجربه کنید/رازیانه؛ داروی موثر نفخ معده

رازیانه علاوه بر شهرت درمانی آن در زمینه هورمون های زنانه، به دلیل خاصیت ضد بلغمی و استروژن گیاهی در کاهش رنج نفخ معده و از بین بردن لکه های پوستی و چین و چروک بسیار کارآمد است.

محقق طب سنتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: امروزه تغییر سبک تغذیه و رفتن به سمت تغذیه غربی باعث ایجاد مشکلات و بیماری های متعددی در افراد جامعه از جمله زنان گردیده است. دردهای دوران قاعدگی، بی نظمی های این دوران، عفونت و اختلالات هورمونی زنان کشورمان از جمله مشکلات رایج به وجود آمده است.

مریم اصفهانی با اشاره به اینکه استفاده درمانی از گیاهان دارویی اثرات سو کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند، گفت: تمایل به استفاده از داروهای گیاهی در بین مردم به خصوص زنان افزایش یافته که یکی از این گیاهان رازیانه است.

رازیانه یا بادیانه و یا بادیان از گیاهان دارویی ست که بومی جنوب غربی آسیا و جنوب اروپا به ویژه بخش مدیترانه‌ای است و در ایران در مناطق شمالی کشور در دامنه‌های کوه‌های البرز به‌طور خودرو می‌روید. این گیاه معطر ، علفی و دوساله که ارتفاع آن تا 2 متر می رسد ساقه آن دارای شیارهای هم دریف و موازی و برگهای آن نازک و نخی مانند شوید است و گلهایی زرد و بصورت خوشه در انتهای ساقه دارد

اصفهانی  ادامه داد: رازیانه حاوی ویتامین C، پتاسیم و فیبر است و در کشورهای مختلف، از رازیانه به شکل های گوناگون مثلا در مواد کیک، نان و یا به صورت آب پز در سالاد و سبزیجات و گاهی به صورت جویدن پس از غذا استفاده می شود. این گیاه دارای طبیعت گرم و خشک است و در طب سنتی ایران، از آن به گیاه ضد بلغم و صفرا یاد می‌شود از این رو بهتر است با مسهل هایی مثل عسل و سکنجبین استفاده شود. قسمت‌های مختلف آن دارای خواص دارویی متفاوتی است و در بیماری‌های مختلف البته با نظر پزشک قابل استفاده است.
این محقق طب سنتی خاطر نشان کرد: رازیانه حاوی استروژن گیاهی (فیتو استروژن) است که همان هورمون زنانه محسوب می‌شود و به همین دلیل بیشترین شهرت درمانی آن در زمینه هورمون های زنانه است. بنابراین مصرف آن در اختلالات قاعدگی نظیر تاخیر در قاعدگی، قطع قاعدگی یا برخی اختلالات تخمدان مفید و باعث برقراری قاعدگی می شود.
وی با بیان اینکه مصرف رازیانه در از بین بردن علائم پس از یائسگی مانند گرگرفتگی، خشکی و ضعف مفید است، افزود: رازیانه به همراه گل ساعتی در درمان یائسگی زودرس نیز اثربخش است و به دلیل خاصیت ضد اسپاسم در کاهش دردهای قاعدگی و دردهای گوارشی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. مصرف رازیانه به میزان روزانه حداقل یک لیوان، این دردها را بر طرف می کند.

اصفهانی با اشاره به دیگر موارد درمانی این گیاه، اظهار داشت: رازیانه به دلیل طبیعت گرم و خشک، رطوبت بدن زنان را رفع و با تنظیم هورمونهای زنانه در بهبود وضعیت زنانه موثر است و هم باعث افزایش ترشح شیر مادر می شود.
وی خاطر نشان کرد: رازیانه یکی از گیاهان دارویی مفید در درمان سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) است و کسانی که از نفخ رنج می‌برند، می‌توانند اثر مفید رازیانه در کاهش این مشکل را تجربه کنند. رازیانه به دلیل خاصیت ضد بلغمی و استروزن گیاهی بالا اثرات مفید بر پوست، شادابی، شفافیت و از بین بردن لکه های پوستی و رفع چین و چروک های پوستی زنان است و این امر در تداوم جوانی چهره زنان و از بین رفتن کیست‌های زیر چشمی موثر واقع می شود.

این محقق طب سنتی مخلوطی از پودر رازیانه، گلاب و روغن بادام  را ماسکی برای پوست عنوان کرد و گفت: این مخلوط به صورت ماسک روی پوست صورت باعث شفافیت و شادابی پوست می‌شود و همچنین عرق رازیانه را با گلاب و روغن بنفشه و کمی پودر زعفران مخلوط کرده و شبها به پوست صورت مالیده شود تا چین و چروک ها برطرف شود.
وی استفاده از رازیانه را به دلیل اثرات ضد التهابی آن غرغره دمکرده رازیانه برای درمان آفت‌ها و التهاب لثه، مصرف ترکیبات رازیانه و کاکل ذرت در دفع سنگ‌های کلیوی، دم کرده رازیانه در درمان سرفه‌های خلط‌ دار بویژه در اطفال، مخلوط رازیانه، سکنجبین، عسل و عناب در درمان یبوست را از دیگر موارد موثر در درمان بیماری ها برشمرد.

دانشجوی ارشد گیاهان دارویی در پایان یادآور شد: مصرف طولانی مدت رازیانه حتما باید زیر نظر پزشک باشد و مصرف زیاد آن ممکن است باعث حساسیت مانند آلرژی و آسم شود. مصرف رازیانه در دوران عادت ماهانه مشکلی ندارد اما میزان مصرف بستگی به وضعیت بیمار دارد. مصرف رازیانه به میزان بالا موجب بدتر شدن نظم دوران قاعدگی و مصرف آن در دوران بارداری نیز ممنوع است. مصرف زیاد رازیانه برای آقایان به دلیل کاهش میل جنسی توصیه نمی‌شود.

کد خبر 302110

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.