متروی اصفهان در بالاترین سطح علمی ساخته شد/ مترو به آزادی می رسد

مشاور عالی شهردار اصفهان با اشاره به اینکه ساخت متروی اصفهان در بالاترین سطح علمی صورت گرفت، گفت: از نظر کیفیت مترو اصفهان در کلاس کاری بالایی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جواد شعرباف در برنامه تلویزیونی "اینجااصفهان" اظهارکرد: تاریخچه مترو به قبل از زمانی که ذوب آهن اصفهان در حال ساخت بوده است، برمی گردد در واقع قرار بر این بوده که خط ریلی از فرودگاه تا ذوب آهن احداث شود.

وی افزود: تحقیقاتی توسط برخی شرکت ها از جمله شرکت ژاپنی انجام شده ولی به صورت برنامه ریزی شده از سالهای ۷۰  قدمهای اولیه برداشته شد و با شرکت فرانسوی قرارداد بسته شد.

مشاور عالی شهردار اصفهان ادامه داد: در این راستا پیش امکان سنجی مترو در منطقه اصفهان و حومه ( شعاع ۵۰ کیلومتری تا نجف آباد و زرین شهر) مطالعه و نهایتا قرارداد بسته شد، سپس  مطالعات توسط دانشگاه صنعتی شریف ادامه پیدا کرد و توسط شرکت استرالیایی این مطالعات تکمیل شد و خطوط اصلی شهر اصفهان و برون شهری در این مطالعات تعریف گردید.

شعرباف تصریح کرد: بر این اساس برای اصفهان سه خط اصلی تعریف شد که شامل خط شمال به جنوب (شهرک قدس به پایانه صفه) منطبق بر محور چهار باغ است که عملیات این محور از سال ۸۰ شروع شده است.

وی اضافه کرد: خط دوم از شهرک امام حسین در شمال شرقی (بالاتر از زینبیه ) آغاز و پس از عبور از شرق اصفهان به چهارراه فلسطین و نهایتا به میدان امام حسین(ع) می رسد و سپس در تقاطع به سمت غرب اصفهان حرکت می کند و در انتها به میدان شهدای خمینی شهر ختم می شود.

مشاور عالی شهردار اصفهان ادامه داد: خط سوم مترو نیز از میدان آزادی شروع و به سمت غرب یعنی فولاد شهر حرکت می کند.

شعرباف بیان کرد: خطوط مترو درون شهری حدود ۶۰ کیلومتر و خطوط برون شهری حدود ۱۵۰ کیلومتر است.

وی با بیان اینکه احداث مترو از صفه تا بهارستان نیز توسط شهرهای جدید شروع شده است، گفت: مجری خطوط برون شهری مترو شهرداری اصفهان و قطار شهری نیست بلکه شهرهای جدید هستند.

مشاور عالی شهردار اصفهان با اشاره به برخی از خطوط برون شهری گفت: خط مترو شهرک قدس- شاهین شهر نیز به طول ۵/۵ کیلومتر در محدوده اصفهان است که عملیاتش امسال شروع و مابقی توسط شهرداری شاهین شهر تکمیل می شود.

شعرباف تاکید کرد: علت پیوسته تر شدن خطوط اصفهان با شهرهای مجاور این است که اصفهان با پنج حومه یک دست شوند و ارتباطات نزدیکتر شود.

وی افزود: شهرداری اصفهان که مجری خطوط درون شهری است برنامه ای مدون کرده که با همکاری شورای شهر خط یک سریعتر در سال جاری و خط دو در یک برنامه پنج ساله تکمیل شود و خط سه و توسعه خط یک نیز آغاز گردد.

مشاور عالی شهردار اصفهان به توسعه خط یک اشاره کرد و گفت: بهارستان تا پایان سال ۹۷ به خط یک اصفهان در صفه وصل می شود.

شعرباف با بیان اینکه در شهرهای بالاتر از یک میلیون جمعیت، رویکرد حمل و نقل ریلی همچون تراموا و مترو وجود دارد، گفت: در اصفهان امکان احداث معابر جدید وجود ندارد و با رفتن در عمق زمین یک بستر امن، سریع و راه های جدیدی را باز می کنیم، با اینکار به بهتر شدن محیط زیست و آلودگی نیز کمک می شود.

وی در ادامه سخنان خود به طولانی شدن روند ساخت مترو در اصفهان اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی خط یک مترو از سال ۸۰ شروع شده است و طولانی شدن زمان ساخت آن به مدت 16 سال قابل قبول نیست اما کار کردن در شهرتاریخی اصفهان که باید حواسمان به میراث فرهنگی باشد، بسیار سخت است.

مشاور عالی شهردار اصفهان با بیان اینکه مترو برای ما یک پدیده ناشناخته ای است اما ساخت متروی اصفهان در بالاترین سطح علمی صورت گرفت، گفت: چون مترو از زیر بافت قدیمی اصفهان رد می شود بررسی علمی مترو از همه لحاظ از جمله نوع خاک اصفهان، برق، مکانیک، واگن زمان بر است.

شعرباف ادامه داد: قطار هر سه دقیقه با سرعت خاصی روی ریل رفت و آمد می کند که ناخودآگاه ضرباتی به بافت وارد می شود به همین دلیل اداره میراث فرهنگی اجازه حفاری صادر نمی کردند و ما به این دلیل سالهای زیادی را از دست دادیم.

 وی با تاکید بر اینکه هدف ما این است که پایان سال ۹۶ خط یک تمام شود، گفت: طبق زمانبندی اعلام شده از سوی مدیریت شهری قرار است سه ایستگاه سی و سه پل، شریعتی و میدان آزادی تا پایان خردادماه راه اندازی شود و خط یک تا پایان سال به صفه برسد.

مشاور عالی شهردار اصفهان افزود: بعد از رسیدن مترو به میدان آزادی، مترو از صبح تا ۱۰ شب فعال می شود.

شعرباف در خصوص احداث خط دو مترو گفت: شهرداری مجوز عبور از میدان امام (ره ) را از یونسکو دریافت کرده ولی به خاطر دل نگرانی ها تغییر مسیر داده شد.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی ما همسان سازی ایستگاههای مترو با ایستگاههای اتوبوس و تاکسی است، ادامه داد: در این راستا بعد از راه اندازی مترو معاونت حمل و نقل شهرداری مطابقت بین ایستگاههای اتوبوس و مترو را انجام می دهد.

شعرباف در خصوص طراحی ایستگاههای مترو نیز گفت: برای طراحی و زیباسازی مترو از هنرمندانی شهر کمک گرفته ایم که هم اکنون این مهم در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برای ایمنی مترو بسیار تلاش شده است، اظهارکرد: از نظر کیفیت و بازدیدهایی که انجام شده مترو اصفهان در کلاس کاری بالایی قرار دارد.

کد خبر 302092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.