۲۶شهر برتر دنیا برای زندگی با کیفیت/ ولینگتون،‌ ادینبورگ و وین، برترین‌ها

براساس شاخص‌های قدرت خرید، ایمنی، بهداشت و درمان، هزینه زندگی، قیمت ملک به نسبت درآمد، زمان رفت و آمد (ترافیک)، آلودگی و آب و هوا... شهرهای بزرگ دنیا رتبه بندی شدند.

به گزارش ایمنا، در سال 2017 برای اولین بار دویچه بانک رنکینگی را از کیفیت زندگی در 47 شهر جهان منتشر کرد.

این رنکینگ بر اساس 8 زیر شاخص مدون از داده‌های پایگاه اطلاعاتی Numbeo (بزرگترین پایگاه داده‌ها که شامل اطلاعاتی درباره شهرها و کشورها در سراسر جهان می‌شود) تعریف شده است.

این شاخص‌ها عبارتند از: قدرت خرید، ایمنی، بهداشت و درمان، هزینه زندگی، قیمت ملک به نسبت درآمد، زمان رفت و آمد (ترافیک)، آلودگی و آب و هوا...

بیزنس اینسایدر، ۲۶ شهر ابتدایی این رنکینگ را که به لحاظ کیفیت زندگی در بهترین شرایط قرار دارند معرفی کرده است که در این بین پایتخت نیوزلند در رتبه اول این رنکینگ قرار گرفته است؛

رتبه    شهر    کشور   توضیح

26  -  اسلو: نروژ -  پایتخت نروژ قرار گرفتن در جمع بالاترین‌ها را مدیون امتیاز 10 در هوای سالم(شاخص آلودگی) و 15 در قدرت خرید است.

۲۵    -  ژوهانسبورگ:  افریقای جنوبی - قرارگرفتن در رده‌های بالای رنکینگ دویچه بانک توسط ژوهانسبورگ به دلیل قیمت ملک نسبت به درآمد است که این شهر افریقای جنوبی را در جمع بهترین‌ها می‌گذارد.

۲۴   -   بروکسل: بلژیک - پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا ، با امتیازهای 5 از بهترین‌ها در بهداشت و درمان است که البته با امتیاز 7 در دو شاخص قیمت ملک به نسبت درآمد و زمان رفت و آمد( ترافیک) روی پله 24 قرار گرفته است.

۲۳    -  ورشو: لهستان - در دو گروه ورشو بین 10 شهر ابتدایی قرار می‌گیرد. یکی با امتیاز 8 در ایمنی و امنیت ، دیگری با امتیاز 6 در هزینه‌ زندگی. این دو مورد کمک بسیاری به ورشو کرده تا بین بهترین‌ها در این رنکینگ قرار بگیرد.

۲۲   -  شیکاگو:  امریکا -  شیکاگو معمولا زیر سایه شهرهای قدرتمندی چون لس آنجلس و نیویورک نادیده گرفته می‌شود با این حال بنا بر رنکینگ دویچه بانک این شهر به لحاظ کیفیت زندگی در بین شهرهای امریکا در رده سوم قرار دارد. شیکاگو این رتبه را مدیون امتیاز بالا در قیمت ملک به نسبت درآمد است.

۲۱   -   دوبلین: ایرلند - دوبلین با به دست آوردن امتیاز 10 در شاخص قیمت ملک نسبت به درآمد خودش را در این رنکینگ بالا کشیده و در رتبه بیست و یکم قرار گرفته است.

۲۰    -  استکهلم:  سوئد -  شهرهای شمال اروپا به کیفیت زندگی‌شان مشهور هستند و استکهلم هم از این جمع مستثنی نیست. این شهر به شکل خارق‌العاده‌ای تمیز است و از آلودگی مبرا. استکهلم از این لحاظ در رده پنجم قرار گرفته است.

۱۹   -  پراگ :  جمهوری چک - جایگاه پراگ در این رنکینگ بر اساس امتیاز این شهر در شاخص هزینه‌های زندگی با 9 پله صعود ارتقا پیدا کرده است. در شاخص ایمنی هم پراگ رتبه 11 را به خود اختصاص داده است.

۱۸  -  سانفرانسیسکو: امریکا - قطب صنعت تکنولوژی دنیا اگرچه برای زندگی شهر بسیار گرانی محسوب می‌شود اما به لحاظ کیفیت زندگی در جمع بالاترین‌ها قرار می‌گیرد. در شاخص آب و هوا این شهر از بهترین‌ها محسوب می‌شود.

۱۷     - کیپ تاون: افریقای جنوبی - یکی دیگر از شهرهای افریقای جنوبی کیپ تاون است که به لحاظ کیفیت زندگی از بهترین‌هاست.این شهر به لحاظ آب و هوا و قیمت ملک به نسبت درآمد بین 5 شهر اول قرار دارد.

۱۶    -  مادرید: اسپانیا -  پایتخت اسپانیا حضورش در بین 20 شهر برتر دنیا به لحاظ بهره‌مندی از بهترین کیفیت زندگی را مدیون امتیاز 4 بابت شاخص بهداشت و درمان و 7 در مورد آب و هوای خوب است.

۱۵    -  لیسبون: پرتغال - همسایه مادرید در شبه جزیره ایبری ، امکانات راحتی را برای رفت و آمد شهروندان فراهم کرده است. به همین دلیل لیسبون در زمینه زمان رفت و آمد (ترافیک) در رتبه نهم قرار می‌گیرد. آب و هوا دیگر نقطه قوت لیسبون در این رنکینگ به حساب می‌آید به طوریکه این شهر در این شاخص روی پله سوم قرار گرفته است.

۱۴ -  تورنتو:  کانادا -  تورنتو به طور کلی شناخته شده‌ترین شهر کشور کانادا محسوب می‌شود که امتیاز بالایی را در این رنکینگ مال خود کرده است. امتیاز 8 در شاخص قدرت خرید این شهر را در رنکینگ دویچه بانک حسابی بالا کشیده است.

۱۳    -  آکلند:  نیوزلند - با وجود جمعیت کمتر از 5 میلیون نفر ، نیوزلند با دو شهر در بین 15 شهر اول جهان به لحاظ برخورداری از بهترین سطح کیفیت زندگی قرار دارد. آکلند در چهار شاخص رتبه‌های 11 تا 17 را به دست آورده تا حالا بین 15 شهر ابتدایی این رنکینگ جا خوش کند.

۱2- برلین:  آلمان -  پایتخت آلمان فقط یک پله با قرار گرفتن در بین 10 شهر برتر دنیا به لحاظ بهره‌مندی از بهترین سطح کیفیت زندگی فاصله دارد. با این حال برلین در شاخص‌های بهداشت و درمان ، قدرت خرید و ترافیک در جمع 10 شهر برتر قرار دارد.

۱۱ - هلسینکی:  فنلاند -  درست مانند برلین یک شهر زنده و مناسب برای زندگیست. هلسینکی در چهار شاخص در رتبه‌های 11 و یا چه بسا بهتری قرار دارد.

۱۰   -   سیدنی: استرالیا  -  شهری که در تمام طول سال آفتاب زیبایی به خودش می‌بیند یکی از جذاب‌ترین شهرهای دنیاست. قرار گرفتن در بین 10 شهر برتر دنیا به لحاظ کیفیت زندگی بابت امتیاز بین 11 تا 15 در چهار زیر شاخص است.

۹  - آمستردام:  هلند - از آنجایی‌که آمستردام به تعداد دوچرخه سوارهایش در شهر مشهور است اصلا غافلگیر کننده نیست اگر بابت شاخص زمان رفت و آمد در رتبه چهارم و یکی از بهترین‌ها باشد.

۸    -   بوستون : امریکا - دویچه بانک بوستون امریکا را به عنوان یکی از بهترین شهرها به لحاظ کیفیت زندگی در بین 10 شهر اول رنکینگ قرار داده‌اند چه اینکه شهروندان ماساچوست از شاخص قدرت خرید این شهر که رتبه دوم را در جهان به خود اختصاص داده حسابی لذت می‌برند.

۷    -  اوتاوا: کانادا -  پایتخت کشور کانادا بابت سه شاخصی روی پله چهارم قرار گرفته که به این ترتیب هستند:قدرت خرید ، قیمت ملک نسبت به درآمد و البته هوای سالم(کمترین آلودگی)

۶    -   کپنهاگ: دانمارک -  این شهر معمولا اکثر اوقات در ابتدای رنکینگ‌هایی که به بهترین سطح کیفیت زندگی مربوط می‌شوند ایستاده است و خب این موضوع درباره رنکینگ دویچه بانک هم مصداق پیدا می‌کند. کپنهاگ به لحاظ ایمنی و امنیت در رده پنجم و از نظر هوای سالم(کمترین آلودگی) در رتبه هشتم قرار دارد.

۵    - زوریخ: سوییس -  زوریخ اغلب اوقات به عنوان نمادی از مدینه فاضله شناخته می‌شود و خب حالا قرار گرفتنش در بین 5 شهر اول از این شهرت مراقبت می‌کند. زوریخ بابت شاخص قدرت خرید در رتبه اول قرار گرفته ضمن اینکه این شهر ایمنی و هوای سالم(کمترین آلودگی) در رتبه دوم قرار دارد.

۴   - ملبورن: استرالیا -  دومین شهر بزرگ استرالیا در رنکینگ دویچه بانک رتبه خوبی را از آن خود کرده است. رده سوم قدرت خرید بالا ، بین 10 شهر برتر به لحاظ بهره‌مندی از بهداشت و درمان مناسب ، قیمت ملک نسبت به درآمد و آب و هوا ،‌ملبورن را به صدر نزدیک کرده است.

۳-   وین:  اتریش - بالاترین رتبه بین کشورهای غیر انگلیسی زبان به وین در اتریش اختصاص می‌یابد. مردم وین بابت این موضوع باید از سیستم بهداشت و درمان مناسب که بهترین در دنیا محسوب می‌شود ممنون باشند.وین همچنین به لحاظ ایمنی و امنیت روی ششمین پله ایستاده است.

۲  -  ادینبورگ:  اسکاتلند -  پایتخت اسکاتلند شاید به شهرت و بزرگی لندن نباشد اما خیلی بیشتر از پایتخت انگلستان شهر ایده‌آلی برای زندگی محسوب می‌شود.بهترین رتبه را برای زمان رفت و آمد دارد ،‌دومین شهر بهره‌مند از بهترین مراقبت‌های بهداشتی و درمانی است و سومین شهری که در جهان از هوای سالم (آلودگی کمتر) برخوردار است. با این وصف اصلا عجیب نیست اگر این شهر در رده دوم این رنکینگ قرار گرفته است.

   -  1 ولینگتون:   نیوزلند -  بر طبق رنکینگ دویچه بانک ولینگتون با بهره‌مندی از بالاترین سطح کیفیت زندگی در رتبه اول قرار می‌گیرد. پایتخت نیوزلند با کمترین میزان آلودگی هوا در بین شهرهای جهان و قرار گرفتن بین 10 شهر اول در 4 گروه دیگر صدر این رنکینگ را مال خود کرده است.

کد خبر 302073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.