بلعیدن درآمدهای نفتی با واردات قاچاق کالا

اقتصاد بدون نفت، آرزوی دیرینه‌ای هر دولتی پس از انقلاب روی کار آمدن است و آن را به‌عنوان شعار اصلی خود مطرح می کند و همواره دغدغه‌ تمام کارشناسان بر این است که روزبه‌روز از میزان نفوذ نفت در اقتصاد کاسته شود.

به گزارش ایمنا، در طول این سال‌ها، در عمل متأسفانه نه تنها اتکای دولت‌ها به نفت کاسته نشد، بلکه روزبه‌روز این میزان بیشتر هم شد و خام‌فروشی نفت به رفتاری معمول و همیشگی برای تمام دولت‌ها تبدیل شد.

آمارهای رسمی حکایت از ورود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان قاچاق در هر سال به کشور دارد که ۶۵ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان از این میزان، از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود.

ورود این حجم قاچاق به کشور آنهم از طریق مبادی رسمی نشان می‌دهد که مسوولان دولتی توجهی به کنترل قاچاق ندارند.

درحالی که اگر مسوولان به فرمایشات مقام معظم رهبری در مبارزه با قاچاق کالا عمل می‌کردند می‌توانستند از ضربه وارده به تولید کشور بکاهند. بنابراین مسوولان دولتی به راحتی می‌توانند مانع فلج شدن تولید داخلی شوند، البته اگر تمایل به مبارزه با قاچاق داشته باشد.

طبق بودجه امسال، ‌ اگر بتوانیم روزانه ۳.۸ میلیون بشکه نفت تولید کنیم و بتوانیم حداقل ۲ میلیون بشکه را صادر کنیم، با احتساب نفت بشکه‌ای ۵۰ دلار، حداکثر می‌توانیم ۱۱۱ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم. به عبارت بهتر اگر ما بتوانیم جلوی قاچاق را بگیریم؛ اصلا نیازی به صادرات نفت هم نداریم! بنابراین وقتی ۷۰ هزار میلیارد تومان قاچاق از مبادی رسمی وارد می‌شود، نشان می‌دهد که مسوولان به راحتی می‌توانند جلوی قاچاق بگیرد. بنابراین این مقدار قاچاق یعنی اولاً دور ریختن نفت کامل ۲ میلیون بشکه نفت در روز و ثانیاً نابودی محض تولید.

براساس آمار تجارت خارجی از ۱۵ قلم عمده صادرات غیرنفتی ۱۴ مورد آن مربوط به مواد خام نفتی و معدنی با وزنی بالغ بر ۷۸ میلیون تن است که سنخیت چندانی با رویکرد اقتصاد مقاومتی ندارد.

توسعه صادرات غیرنفتی در تجارت خارجی مقابل واردات قرار دارد و در صورتی که سهم آن از واردات بیشتر باشد، منجر به مثبت شدن تراز تجارت خارجی کشور خواهد شد.

ایران به لحاظ جغرافیایی از مکنت و ثروت عظیم خدادادی (نفت، گاز، مواد معدنی) بهره‌مند است، بنابراین ضرورت تبدیل آن به محصول نهایی و ایجاد حلقه‌های ارزش، اهمیتی انکار ناپذیر دارد، تا بتوان در سطح مختلف تولید و اشتغال را فراهم کرد.

آنچه از بررسی صادرات غیرنفتی در سال ۹۵ برداشت می‌شود که البته در سال های گذشته نیز همین روال وجود داشته؛ نه تنها صادرات کشور غیرنفتی نیست، بلکه اکثر این محصولات مواد خام و البته نفتی تلقی می‌شوند.

از کل ۴۳ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار صادرات کشور در سال ۹۵ بالغ بر ۲۲ میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار آن به غیر از پسته مربوط به ۱۴ قلم کالای عمده صادر شده مواد نفتی و معدنی خام بوده است. یعنی اینکه کمی بیشتر از نصف صادرات غیرنفتی را کاملا محصولات معدنی و نفتی تشکیل می‌دهند. واردات بی‌رویه کالا یا شاید همان قاچاق کالا، زمینه‌ساز نگرانی تولیدکنندگان به دلیل خاموش کردن دستگاه‌های تولیدکننده و بیکاری جوانان شده است.

درحالی‌که اگر دولتمردان به جای اینکه به فکر وارد کردن کالای مورد نیاز کشور از خارج باشند، در فکر ایجاد زمینه‌ای برای تولید همان کالاها، حتی با کیفیت بهتر در داخل بودند، هم مشکل بیکاری جوانان حل می‌شد و هم اینکه دیگر نیازی به مذاکره با غربی‌ها برای برداشتن تحریم‌ها نداشتیم!

از سوی دیگر آن، غربی‌ها برای رسیدن به اهداف خود برای مقابله با ایران، با تولید کالاهایی که نه تنها سنخیتی با ارزش‌ها و آداب اسلامی ندارند، حتی معارض با آن نیز هستند، می‌خواهند مردم کشور به ویژه جوانان را به سوی مصرف‌گرایی بکشانند. چرا که آنها با تولید انبوه کالاهای بی‌کیفیت و صادر کردن آنها به ایران، هم پولی به جیب می‌زنند و هم اینکه در خلال آن نقشه‌های شوم و پلید خود را پیاده می‌کنند.

تشدید بیکاری با افزایش موج واردات به کشور در ازای فروش نفت

نماینده مردم شهرستان خمینی‌شهر در مجلس در این باره به خبرنگار ایمنا، گفت: در حال حاضر با عدم فعالیت بنگاه‌های اقتصادی ۱۹ هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته‌اند.

سید محمد جواد ابطحی رکود اقتصادی حاکم بر کشور وضعیت بنگاه‌های اقتصادی را مناسب ندانست و اظهار داشت: با وجود ارایه افزایش آمار اشتغال‌زایی در کشور توسط مسئولان دولتی، اکنون با تعطیلی تعداد بسیاری از کارخانه‌ها در کشورمان، شاهد بیکاری و تعدیل کارگران هستیم.

وی واردات بی‌رویه کالاهای مشابه داخل را یکی از دلایل توقف فعالیت کارخانه‌ها و کارگاه‌ها برشمرد و افزود: اجرای اقتصاد مقاومتی مسیر تولید ملی و اشتغال را روشن می‌کند، اما تاکنون در این راستا اقدام و عمل موثری عملیاتی نشده است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با اشاره به انتخاب مجدد سال ۹۶ به عنوان سال اقتصاد مقاومتی نشانه تاکید رهبر انقلاب بر تولیدات داخلی و عدم واردات بی‌رویه کالاهای مشابه داخل است، بیان داشت: مقام معظم رهبری طی سال‌های گذشته در رابطه با واردات بی‌رویه کالا، تذکرات و توصیه‌های اکید داشتند و در این خصوص حکم حکومتی دادند.

وی یادآور شد: سال گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتی، عملکرد اقدام و عمل مطلوب نبوده و به همین دلیل مقام معظم رهبری شعار امسال را دوباره اقتصاد مقاومتی نامگذاری کردند.

عمده توجه مسئولان دولتی معطوف به مسائل خارجی

ابطحی پیرامون اینکه متاسفانه هر از چندگاهی شاهد تعطیلی کارخانه‌ها، واحدهای کوچک و صنعتی تولیدی و تعدیل نیرو در کشور و استان‌ها هستیم، افزود: طی ۴ سال اخیر توجه عمده مسئولان دولتی به مسایل خارجی معطوف شد و تصور می‌کردند با اجرای برجام قدرت‌های غربی یاری‌رسان هستند و هم بدهی‌های بلوک شده ایران آزاد می‌شود و هم تعامل بهتر در دادو ستد خواهند داشت که تحقق نیافت.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که نه تنها این اتفاقات رخ نداد، بلکه تحریم‌ها افزایش یافت و پول‌ها بلوکه شد و در بانک‌ها و بازارهای بین المللی بزرگ با مشکل مواجه شدیم.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس افزود: امید دولت در بحث برجام و شکستن تحریم‌ها، تغییر فضای اقتصادی و بازگرداندن پول فروش نفت بود، اما اکنون براساس توافقی که انجام شده پول نفت بلوکه شده و ما باید همان جنسی که خواسته کشورهای غربی بوده را وارد کنیم.

وی اضافه کرد: بنابر این شاهد واردات رب گوجه فرنگی و چند هزار تن مربا که اکثر افراد در منازل خود تولید می‌کنند، هستیم.

تعطیلی کارخانه‌ها با واردات بی‌رویه اجناس مشابه داخل  

ابطحی تصریح کرد: ورود اجناسی مانند مسواک، آدامس و واکس هم در ازای فروش نفت به کشور موج واردات را به همراه داشته که سبب افزایش بیکاری و تعطیلی تعداد زیادی از کارخانه های کشورمان شده است.

وی یادآور شد: با واردات کالاهای مشابه تولید داخل به‌تبع وقتی قیمت اجناس وارداتی نسبت به داخلی کمتر شود، مردم به خرید جنس وارداتی رغبت بیشتری پیدا می‌کنند و این امر سبب انباشت تولیدات کشورمان، بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها خواهد شد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس تاکید کرد: ارزی که در مقابل صادرات نفت باید به ایران داده شود، بلوکه می‌شود و در این راستا ما تنها می‌توانیم به‌جای ارز، کالا وارد کنیم.

وی با بیان اینکه عده‌ای برای سودجویی و مافیایی کالایی را وارد کشور می‌کنند که متأسفانه نظارتی بر این موارد نیست، یادآور شد: واردات بی‌رویه یکی از دلایل توقف تعداد بی‌شماری از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در کشور است.

عدم همخوانی خام‌فروشی در نفت با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس نیز با تاکید بر اینکه یکی از بندهای سیاست‌ اقتصاد مقاومتی ممانعت یا کاهش خام‌فروشی است، گفت: اگر نفت‌مان را خام به فروش برسانیم و این استخراج و فروش نفت باعث نشود که در کشور تولید کار شود با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی اظهار داشت: افزایش واردات قانونی کالا از کشورهای چین و ترکیه به اضافه قاچاق ۲۵ میلیارد دلار کالا به داخل کشور، سبب موج بیکاری بی‌سابقه در کشور شده و متأسفانه مسئولان جوابگو نیستند.

وی صادرات کالاهای غیرنفتی را یکی از راه‌های برون‌رفت از وضعیت کنونی دانست و افزود: سالیانه قاچاق بی‌رویه کالا به داخل کشور حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان است و این یعنی معادل ۴ برابر بودجه عمرانی یک سال کشور.

بیکاری سالیانه ۷۰۰ هزار نفر در کشور با واردات قاچاق کالا

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه این میزان قاچاق کالا به داخل کشور سالیانه ۷۰۰ هزار نفر را از کار بیکار می‌کند، تصریح کرد: شهروندان در تمام عرصه‌ها و دوران انقلاب اسلامی به وظیفه خود عمل کرده‌اند، اما ما مسئولان که از جانب مردم به این مسئولیت‌ها گماشته شده‌ایم باید در قبال وظایف خودمان پاسخگو باشیم.

وی به توان جوانان برومند کشور در حوزه‌های مختلف نفتی اشاره کرد و بیان داشت: بارها در جلسات گوناگون به رئیس‌جمهور و وزیر نفت توانایی‌های جوانان کشور را یادآوری کردیم و گفتیم توانایی استخراج تا ۴ میلیون بشکه در روز را داریم، اما تفکر و نگاه آنها به خارج از کشور بود.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: در قراردادهای نفتی به خاطر جذب شرکت‌های خارجی در متن قراردادها هر آنچه به نفع شرکت‌های خارجی بود، آمده تا این شرکت در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند.

لزوم توسعه صنعت پتروشیمی با هدف کاهش خام فروشی

وی گفت: توسعه صنعت پتروشیمی ایران می‌تواند همزمان با افزایش صادرات غیرنفتی منجر به کاهش خام فروشی شود که پیامد آن گام برداشتن در راه تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس درباره لزوم توسعه صنایع پتروشیمی درکشور، اظهار کرد: متاسفانه بودجه کشورمان از دوران گذشته به عواید ناشی از صادرات نفت خام وابسته شده و هر ساله حجم زیادی از درآمدهای نفتی وارد بودجه جاری می‌شود که پیامدهای منفی خود دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات افزود: ورود منابع نفتی به بودجه برای تامین بخش درآمدی آن است. از این رو، باید با راهکارهایی صادرات غیر نفتی به ویژه محصولات پتروشیمی را افزایش داد تا منابع حاصل از این مسیر وارد بودجه شود.

وی یکی از محل‌های که باید درآمدهای نفتی در آن  هزینه شود را صنایع بزرگ و زیربنایی برشمرد و بیان داشت: این صنایع پول نفت را مولد می‌کنند و سبب زایش سرمایه می‌شود، چنانچه پول نفت خام را در بودجه جاری هزینه کنیم سرمایه کشور غیر مولد خرج خواهد شد، بنابراین بهترین راه مولد کردن درآمدهای نفتی و کاهش نقش آن در بودجه است.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: توسعه صنایع ایجادکننده ارزش افزوده مانند پتروشیمی در چارچوب مشخص، ضمن آنکه از صادرات مواد خام در کشور می‌کاهد عواید بیشتری نصیب کشور می‌کند و سبب ایجاد اشتغال نیز خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی در همه ابعاد و بخش‌های کشور یک اولویت است، بنابراین بخش‌های که مزیت‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شوند برای تحقق این موضوع اولویت دارند.

ایجاد ۱.۵ میلیون شغل جدید با جلوگیری از قاچاق کالا

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جلوی واردات بی‌رویه باید گرفته شود، چرا که رهبر معظم انقلاب این امر را حرام شرعی اعلام کردند، اما همچنان واردات کالا در کشور بیداد می‌کند.

سید ناصر موسوی لارگانی اظهار داشت: کمر بسیاری از سرمایه‌گذاران با واردات بی‌رویه و قاچاق کالا شکسته شده که اگر جلوی قاچاق کالا گرفته شود حداقل ۱.۵ میلیون شغل در کشور ایجاد خواهد شد.

وی افزود: آمار رشد اقتصادی که توسط بانک‌ها ارائه شده را به هیچ عنوان قبول ندارم؛ بعد از برجام هیچ یک از بانک‌های بزرگ جهانی حاضر به همکاری با ایران نشده‌اند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس تصریح کرد: در استان اصفهان در بحث طرح رونق اقتصادی و حمایت از صنایع آمارهایی داده می‌شود که انسان تعجب می‌کند، اگر واقعاً ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از تولید و رونق اقتصادی اختصاص داده شده، چرا این همه رکود در کشور وجود دارد؟

وی بیان داشت: این ایراد به وزیر صنعت وارد است که چرا واردات و صادرات با تعرفه ترجیحی صورت می‌گیرد؟ تمام کارخانجات تولید لوازم خانگی به همین دلیل رو به تعطیلی است، اما همچنان لوازم خانگی از ترکیه وارد کشور می‌شود.

موسوی لارگانی تاکید کرد: از یک طرف می‌گویند پول فروش نفت در دولت قبل کجا رفته و از طرف دیگر می‌گویند اگر تحریم باشیم نمی‌توانیم نفت کشور را به فروش برسانیم! چرا الآن نمی‌گویند پول نفت کجا رفته؟ اگر اسم تعطیلی این همه بنگاه اقتصادی و اخراج کارگران رکود اقتصادی نیست؛ پس چیست؟

عدم پرداخت مالیات و عوارض برای واردات قاچاق کالا

وی افزود: قاچاق کالا به کشور در حالی انجام می‌شود که مالیات و عوارضی برای آن پرداخت نمی‌شود، بنابراین این کالاها ارزان‌تر از کالاهای تولید داخل در بازار عرضه شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: زمانی که کالاها ارزان‌تر از تولید داخل عرضه شود، مصرف کنندگان خرید کالاهای خارجی را ترجیح می‌دهند که همین امر بخش تولیدی کشور را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه کالای قاچاق موجب انبار شدن کالاهای داخلی می‌شود، بیان داشت: چنانچه در مقابل قاچاق کالا ایستادگی کنند موجب بالا رفتن درآمدهای مالیاتی می‌شود.

موسوی لارگانی با بیان اینکه قاچاق عامل اصلی رکود در بسیاری از تولیدات داخلی است، گفت: برای رفع مشکلات حاصل از رکود و رونق تولید باید با قاچاق برخورد شود، هر روز هم شیوه‌های جدید فروش کالاهای قاچاق در کشور به وجود می‌آید.

وی تاکید کرد: برخی از کالاها باید وارد شود، چرا که توان تولید آن در کشور وجود ندارد، اما باید با اعمال قوانین از ورود این کالاها از مبادی غیر رسمی جلوگیری کرد.

در اینکه اقتصاد کشور هنوز به شدت به درآمد فروش نفت وابسته است شکی نیست. اما آیا به این معناست که تحت هر شرایطی برای فروش حداکثری نفت خام تلاش کنیم؟ زمانی امید داشتیم بتوانیم در چاه‌های نفت را ببندیم و آن را برای آیندگان حفظ کنیم، حال در شرایطی که به گفته بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران تحریم‌های پولی و مالی به شکل کامل برداشته نشده و قیمت نفت هم افزایش قابل ملاحظه‌ای نکرده به دنبال فروش بیشتر و بیشتر آن هستیم.

در حالی‌که انتظار می‌رود براساس اصول اقتصاد مقاومتی فروش نفت خام حداقلی و در حد رفع نیاز باشد و از درآمد آن برای رفع نیازهای ضروری و مقاوم کردن اقتصاد کشور استفاده شود، اما در عمل شاهد چیز دیگری هستیم.

کد خبر 302034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.