الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ گامی به سوی پیشرفت درون نگر

کنفرانس های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که هر سال با هدف نقد و ارزیابی  پیش‌نویس اولیه الگوی پایه پیشرفت برگزار می شود، کشورمان را به سمت برنامه ریزی بلند مدت برای پیشرفت درون نگر سوق می دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایمنا، ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در روزهای 13و14 اردیبهشت‌ماه، با حضور اندیشمندان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در سالن همایشهای کتابخانه ملی تهران برگزار شد. این کنفرانس حاصل طرح ابتکاری رهبر معظم انقلاب برای پیشرفت کشور است که در تاریخ دوم خرداد سال 1390 در حکمی، "مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" را تشکیل دادند و رئیس و اعضای شورای عالی آن را منصوب کردند. از آن تاریخ به بعد تلاشهای این مرکز برای تدوین "الگوی پایه پیشرفت" بر اساس مطالعات و تحقیقات قبلی آغاز شد. با این وجود مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، وظیفه داشت تنها هدایت و راهبری تدوین الگو را بر عهده بگیرد نه تصدی گری و ورود مستقیم به عرصه نگارش الگو را. بنابراین مرکز بعد از تهیه پیش‌نویس اولیه الگوی پایه پیشرفت با مشارکت اندیشمندان حوزه و دانشگاه و صاحب‌نظران با تجربه، رسالت خود برای بسترسازی، تهییج افکار علمی و به طور کلی نظارت و پشتیبانی از این فرآیند را آغاز کرد و کوشید با تشکیل همایشهای سالانه، این پیش‌نویس‌ها را در معرض نقادی و تضارب آرای گسترده قرار دهد. بدین ترتیب تا کنون شش همایش ملی برای تحلیل و نقد پیش نویس سند برگزار شده است که آخرین مورد آن در روزهای سیزدهم و چهاردهم برگزار شد.

 در این راستا، ششمین همایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با سخنرانی ریاست مرکز و رئیس شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت آغاز شد و سپس، 342 مقاله ای که از بین 502 مقاله ارسال‌شده به دبیرخانه کنفرانس، پذیرفته شده  بود(112 مقاله به‌صورت شفاهی و بقیه به‌صورت پوستر) ارائه شد. هدف اصلی این کنفرانسهای سالانه نقد، اصلاح و تکمیل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است تا در نهایت سندی جامع، فراگیر و مبتنی بر نیازها و اقتضائات بومی کشورمان تهیه و تنظیم شود.  در این همایش، در کنار ارائه مقالات اساتید حوزه و دانشگاه در قالب پنلهایی با موضوعات مختلف، تک نگاشتهای نگارش شده توسط اندیشمندان و پایان نامه های برتر به نگارش درآمده با موضوع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز به نمایش گذاشته شده بود.

88.png

مقالات ارائه شده در این کنفرانس در قالب 5 زمینه اصلی 1.مبانی، 2. آرمانها 3. رسالت ملت ایران و جمهوری اسلامی 4. افق پنجاه ساله و 5. تدابیر و راهبردها تنظیم شده بودند و هر تلاش کرده بودند با رویکردی علمی و تحلیلی نواقص و کاستی الگوی طراحی شده را مطرح کرده و راهکارهای پیشنهادی خود را برای طراحی یک الگوی پیشرفت فراگیر ارائه دهند. در نهایت، اختتامیه ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع «تعمیق و تکمیل الگوی پایه پیشرفت » روزپنج شنبه 14 اردیبهشت برگزار شد.

این مراسم که با سخنان دکتر هادی اکبرزاده دبیر کنفرانس آغاز شده بود، در ادامه با تقدیر از رساله های برتر درخصوص الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و در نهایت با رونمایی از آثار علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به کار خود پایان داد. آثار علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در قالب 16 تک نگاشت، 14 نشست اندیشه ورزی و 2 کتاب  توسط دکتر صادق واعظ زاده ، دکتر هادی اکبرزاده، دکتر علی اکبر موسوی موحدی و دکتر عباسعلی زالی رونمایی شد.

به این ترتیب، در شرایطی که کشورهای رقیب ایران در عرصه منطقه ای و فرا منطقه ای همچون عربستان ، ترکیه، کره جنوبی، مالزی و ... هر یک اسناد چشم انداز بلند مدتی را برای خود تعریف نموده و رؤیای دست یابی به رتبه های اول منطقه ای و جهانی را در سر می پرورانند،تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کمک می کند تا جمهوری اسلامی ایران نیز چشم انداز بلند مدت خود را در عرصه منطقه ای و جهانی تعریف نموده و در عرصه داخلی نیز نگاههای مقطعی و کوتاه مدت برای پیشرفت کشور جای خود را به نگرشهای بلند مدت داده و هر دولتی تفسیر خودش را از اسناد بالادستی ارائه ندهد.

کد خبر 301865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.