عده‌ای برای جمع کردن رأی بیشتر با امر به معروف و نهی از منکر مقابله می‌کنند

امام جمعه اصفهان گفت: برخی برای جمع کردن رأی بیشتر علناً در مقابل امر به معروف و نهی از منکر می ایستند و متوجه نیستند که با این کار در مقابل اسلام ایستاده‌اند و هیچ تعلق دینی ندارند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایمنا، به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در دیدار با دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر مناطق 15 گانه شهر اصفهان، امر به معروف و نهی از منکر را یکی از مهم‌ترین دستورات اجتماعی اسلام دانست و اظهارکرد: دستورات اجتماعی اسلام به 2 دسته مالی و غیر مالی تقسیم می‌شوند که زکات جزو دستورات اجتماعی مالی اسلام است.

وی افزود: دستورات اجتماعی اسلام برای اصلاح جامعه است و همه وظیفه داریم آن را اجرا کنیم و ترک آن گناه محسوب می‌شود.

امام جمعه اصفهان زکات را در رأس دستورات اجتماعی مالی دانست و گفت: در زیارت‌نامه امام حسین (ع) می‌خوانیم «اَشهَدُ اَنَّکَ قَد اَقَمتَ الصَّلاهَ وَ آتَیتَ الزَّکاهَ وَ اَمَرتَ بِالمَعروفِ وَ نَهَیتَ عَنِ المُنکَر» و این 3 مورد گل سر سبد دستورات دین است.

وی در بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به روایتی از امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرد و یادآور شد: « و ما اعمال البر کلها و الجهاد فی سبیل‌الله عندالامر بالمعروف و النهی عن المنکر الا کنفثه فی بحر لجی»: تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا، در مقابل امر به معروف و نهی از منکر به اندازه‌ آب دهانی در مقابل دریایی پهناور بیش نیست.

طباطبایی‌نژاد احیای امر به معروف و نهی از منکر را منحصر در تذکر لسانی ندانست و اذعان داشت: آنچه مهم‌تر از تذکر لسانی است، این است که به مردم یادآور شویم که این وظیفه‌ایست که اسلام بر دوش همه گذاشته و ثانیاً چگونگی اجرای این فریضه را آموزش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه امر به معروف و نهی از منکر از دستورات دین اسلام است، برخی برای جمع کردن رأی بیشتر علناً در مقابل آن می‌ایستند و متوجه نیستند که با این کار در مقابل اسلام ایستاده‌اند و هیچ تعلق دینی ندارند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان عنوان داشت: با بصیرتی که از مردم متدین ایران اسلامی در تاریخ انقلاب دیده‌ایم، با هوشیاری تمام قادر خواهند بود، رییس جمهوری را انتخاب کنند که تعلق دینی داشته و به معیارهایی که مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند، نزدیک‌تر باشد.

وی متذکر شد: برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید شرایط آن را بر اساس دستورات اسلام لحاظ کرد و نباید برخوردهای اشتباه و بد عده قلیلی، دست‌آویزی برای رد کردن این حکم الهی قرار گیرد.

طباطبایی‌نژاد بیان کرد: آیا برای اشتباه یک معلم یا مسؤول آموزش و پرورش کل سازمان را باید تعطیل کرد؟ در هر دستگاه و سازمانی ممکن است، اشتباه صورت پذیرد و باید با فرد خاطی برخورد شود، بنابراین زیر سؤال بردن یک واجب دینی برای اشتباه یک نفر کار شایسته‌ای نیست.

وی بر ضرورت داشتن حلم و بردباری در کارهای دینی تأکید کرد و ابرازداشت: در آیه 159 سوره آل عمران خداوند دلیل پیشرفت پیامبر(ص) را نرم‌خویی بیان می کند و ادامه می‌دهد«اگر تندخو و سختدل بودی قطعاً از پیرامون تو پراکنده می ‏شدند».

امام جمعه اصفهان به نقش محوری ائمه جماعات اشاره کرد و نخستین قدم در احیای امر به معروف و نهی از منکر را احساس وظیفه روحانیت دانست و گفت: مهم‌ترین وظیفه روحانیت هدایت انسان‌هاست، اگر امامان جماعت در 600 مسجد به عنوان 600 کانون فرهنگی احساس وظیفه می کردند و با جذب جوانان به مسجد و ارتباط با همسایگان مسجد مشکلات را مرتفع می‌کردند، نیازی به تذکر و گشت ارشاد نبود.

وی یکی از روشهای صدور انقلاب و اسلام را گردشگران دیگر کشورها دانست و افزود: متأسفانه به جای اینکه در همه تصمیمات ما مبنای دینی لحاظ شود و پیوست فرهنگی آن بر اساس دستورات دین اسلام در نظر گرفته شود، فقط منافع مادی مد نظر قرار گرفته است.

طباطبایی‌نژاد از عملکرد اشتباه برخی مدیران انتقاد کرد و اظهارداشت: اینکه در ورودی مکان‌های تاریخی یا گردشگری شهر هزینه بلیط برای گردشگران خارجی و داخلی متفاوت دیده شود، دور از دستورات دین اسلام است.

وی خاطر نشان کرد: برخی جاذبه‌های غیر شرعی که در بسیاری از کشورها عامل جذب توریست شده در ایران معنا و جایگاهی ندارد، بنابراین باید به گونه‌ای رفتار کنیم که گردشگران جذب رفتار و اخلاق مردم و دستورات اسلام شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان دوباره به وظایف یک امام جماعت اشاره کرد و عنوان داشت: اینکه عده‌ای از مردم با پول خود مسجدی را بنا کرده‌اند و به شما اعتماد کرده و آن را در اختیار شما قرار داده‌اند، توفیقی است که شامل حال هرکسی نمی‌شود، بنابراین به گونه‌ای عمل کنید که پاسخگوی این الطاف در محضر عدل الهی باشید و صرف اقامه نماز جماعت در یک مسجد نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند.

کد خبر 301845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.