رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته از وظایف کمیسیون های ماده صد نیست

مدیریت کمیسیون های ماده صد شهرداری مرجع شبه قضایی رسمی رسیدگی به تخلفات ساختمانی است ؛ این مدیریت نقشی پیشگیرانه در گسترش ناموزون و غیراصولی ساختمانها و احداث بناهای مازاد و مغایر با پروانه ساخت دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمیسیون ماده صد قانون شهرداری در رسیدگی به انواع تخلفات ساختمانی صلاحیت ذاتی دارد؛ به این معنی که هیچ مرجعی حق رسیدگی به این تخلفات را ندارد و حتی دادگستری نیز به استناد صلاحیت عام خود از چنین صلاحیتی بهره مند نیست.

این کمیسیون متشکل از سه عضو اصلی شامل:  نماینده دادگستری،  نماینده ووزارت کشور و نماینده شورای اسلامی شهر است.

ماده صد شهرداری در جهت نظم بخشیدن به شهر سازی و ساخت و سازهای شهری فعالیت می کند و مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن قبل از هر اقدامی به تفکیک اراضی یا عملیات عمرانی و ساخت ساز باید از شهرداری پروانه (مجوز) اخذ کنند و شهرداری مکلف به جلوگیری از عملیات ساختمانی بدون مجوز و خلاف پروانه صادره در زمین های محصور و غیر محصور است .با توجه به اهمیت موضوع به جهت آگاهی بخشی به عموم و پیشگیری از تخلفات ساختمانی مردم و ارتقاء آگاهی شهروندان ما را بر آن داشت تا در نوشتاری که در ادامه از نظرتان می گذرد، پاسخ برخی از سؤالاتی را که در بین شهروندان متداول است، از زبان"غلامعلی فیض اللهی- مدیرکمیسیون های ماده صد شهرداری اصفهان"  اطلاع رسانی کنیم.

آیا امکان تقسیط جرائم ماده صد وجود دارد؟

هر رأی که کمیسیون ماده صد صادر کند قطعیت دارد و حق اینکه شهرداری میزان آن را کم یا زیاد کند، ندارد؛ اما شهرداری می تواند آن را قسط بندی کند.

البته اگر قسط بندی انجام شد، شهرداری نمی تواند رقم آن را کم یا زیاد کند.

چه زمانی می توان به دیوان عدالت اداری شکایت کرد؟

هر زمان رأی قطعی شد یا زمانی که پرونده ای در کمیسیون ماده صد رأی بدوی صادر شود، شهرداری یا مالک ۱۰ روز فرصت اعتراض به رأی دارند، اگر اعتراض کنند پرونده به کمیسیون تجدید نظر می آید و هر رأی که صادر شود، قطعی می شود.

در برگه رأی کمیسیون نوشته شده که پس از صدور آن تا ۳ ماه فرصت شکایت به دیوان عدالت اداری کشور وجود دارد اما پس از گذشت ۳ ماه امکان اعلام شکایت به هیچ عنوان وجود ندارد.

گاهی مالک در رأی بدوی اعلام اعتراض را فراموش می کند و رأی قطعی می شود، از این رو مالک به کمیسیون ماده صد مراجعه می کنند، ما بررسی می کنیم اگر رای قطعی شده باشد می ینویسیم و برابر اصل می کنیم و بعد به دیوان عدالت اداری طرح شکایت می کنند.

 اما اگر ۳ ماه هم بگذرد، دیگر نمی توانند به دیوان هم شکایت کنند مگر اینکه برای دیوان دلیلی قانع کننده همراه با مدرک مثل نبودن در کشور بیاورند.

آیا رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و همچنین شغل های مزاحم از وظایف کمیسیون های ماده صد است؟

خیر، این موارد مربوط به بند ۲۰ ماه ۵۵ قانون شهرداری ها است که مرکز رسیدگی به رفع تخلفات شهرداری اصفهان نظارت می کند.

کمیسیون ماده صد فقط به تخلفات ساختمانی رسیدگی می کند.

آیا جرائم ماده صد مشمول مرور زمان یا تخفیف می شود ؟

فرد می تواند جرایم ماده صد را با شهرداری توافق کند که مثلاً ۶ ماه یا یک سال بعد از آن پرداخت کند اما اگر مالک جریمه را پرداخت نکند، شهرداری می تواند پرونده را به کمیسیون ماده صد ارجاع دهد به دلیل استنکاف از عدم پرداخت جریمه، رأی تخریب بگیرد.

پرداخت جرایم زمان خاصی ندارد و فقط باید با شهرداری توافق شود.

رأی کمیسیون ماده صد آیا با امضاء تمامی اعضاء معتبر است یا حداکثریت ؟

کمیسیون متشکل از سه عضو اصلی شامل:  نماینده دادگستری،  نماینده وزارت کشور و نماینده شورای اسلامی شهر است که جلسات آن باید با حضور هر سه عضو تشکیل شود.

هر سه نماینده باید با هم رأی دهند، حال چنانچه برای پرونده ای دو نفر موافق و یک نفر مخالف بودند، باید فرد مخالف هم برگه صدرو رأی را امضاء کند، اما بنویسد که مخالف هستم؛ بنابراین با حداکثریت، این رأی صحیح است اما اگر امضا نکنند و ۳ امضا نباشد رأی معتبر نیست.

چه کسانی حق شکایت از آراء کمیسیون ماده صد را دارند ؟

مالک و ذی نفع؛ مالک فرد صاحب ملک است و ذی نفع مستأجر یا همسایه مجاور و فردی که نفع می برد، به شمار می رود.

اگر مالکی که باید ۶۰ درصد از زمین خود را ساخت و ساز می کرد، صد در صد ساخته باشد و نور همسایه مجاور را گرفته باشد، همسایه آنها می تواند به عنوان ذی نفع به کمیسیون ماده صد شکایت کند.

آیا داشتن سند مالکیت تأثیری در رأی کمیسیون ماده صد دارد یا نه ؟

خیر، بسیاری از افراد با استفاده از ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ سند می گیرند اما بدون پروانه یا خلاف مفاد پروانه ساخت و ساز می کنند.

سند برای خودش ارزش دارد اما تخلفات ساختمانی آن به صورت جدا بررسی می شود، در واقع تفاوتی ندارد که سندداشته باشد یا خیر.

در صورتی که مأموران رفع تخلفات شهری شهرداری خلاف واقعه را به کمیسیون ماده صد گزارش دهند، چه باید کرد؟

با توجه به اینکه شهردار منطقه، معاون شهرسازی و مسؤل اجرائیات منطقه برگه تخلف مالک را امضا می کنند، این ۳ نفر مسؤلیت دارند.

مالک یا ذی نفع اگر معتقد باشد گزارش خلاف واقع است، در ابتدا می تواند به شهرداری یا بخش بازرسی و حراست شهرداری شکایت نموده و در خواست رسیدگی کند.

چنانچه رسیدگی انجام نشد، می توانند شکایت خود را در سازمان بازرسی کل کشور مطرح کنند.

اگر رأی صادر شده باشد و دیگر نتوان کاری کرد، مالک یا ذی نفع باید به دیوان عدالت اداری شکایت کند و در صورتی که دیوان رأی راشکست، پرونده بار دیگر مورد رسیدگی قرار می گیرد اما اگر شخصی بخواهد از مأمور شهرداری شکایت کند باید به بازرسی کل کشور مراجعه کند.

کد خبر 301748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.