ضعف عضلات ستون مهره و شکم؛ مهمترین علل بروز کمر درد

امروزه مشخص شده است که چاقی می تواند به طور نزدیکی با علائم بیماری های پوکی استخوان، آرتروز، روماتیسم مفصلی و تنگی کانال نخاعی ارتباط داشته باشد، به گونه ای که این بیماری ها همگی می توانند موجب کمردرد شوند.

به گزارش ایمنا، شیوع چاقی رفته رفته در بسیاری از جوامع انسانی در حال افزایش بوده و این مشکل به تدریج به صورت یک اپیدمی جهانی در می آید. بسیاری از افرد می دانند که چاقی ارتباط مستقیمی با بیماری های قلبی، دیابت، افزایش فشار خون و سرطان های دستگاه گوارش دارد، اما در مورد ارتباط چاقی و کمردرد کمتر بحث شده است.

دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز در مورد چاقی و خطرات ناشی از آن بیان داشت: چاقی و افزایش وزن می تواند با مکانیسم های مختلفی موجب کمردرد شود که مهم ترین آنها شامل موارد زیر است:

با افزایش وزن، میزان زیادی چربی در شکم تجمع پیدا می کند. شکم بزرگ موجب می شود گودی کمر بیشتر شده و لگن به سمت چلو بچرخد. این افزایش تقعر در ستون مهره کمری موجب وارد شدن فشار بیش از حد به دیسک بین مهره ای و مفاصل بین مهره ها می شود.

پایین ستون مهره یعنی ناحیه کمر بیشترین تاثیر را از افزایش وزن می پذیرد. وزن زیاد تنه در این محل می تواند موجب فشار بیش ار حد به مهره ها شود. این فشار به تدریج موجب خراب شدن دیسک بین مهره ها می شود. این آسیب و خرابی در دیسک کم کم موجب چروکیده شدن و کاهش ارتفاع دیسک شده و در نتیجه مهره ها به هم نزدیک تر می شوند. همچنین نزدیکی مهره ها به هم موجب افزایش فشار به مفصل بین مهره ها می شود. به این مفاصل فاست Facet joints می گویند. فشار بیش از حد به مفاصل فاست به تدریج موجب بروز آرتروز و ساییدگی در آنها شده که نتیجه آنها بروز درد است.

خرابی دیسک بین مهره ای زمینه را برای افزایش احتمال بروز فتق دیسک بین مهره ای افزایش می دهد.

در افراد چاق به علت فشارهای زیادی که به مهره ها وارد می شود، بافت های اطراف دچار التهاب می شوند. یکی از واکنش های بدن به این التهاب تولید بافت همبندی و استخوان اضافه است. این بافت های اضافی در اطراف نخاع می توانند فضای کانال نخاعی را کم کرده و در نتیجه موجب بروز بیماری تنگی کانال نخاعی شوند.

در افراد چاق احتمال بروز "اسپوندیلولیستزی" یا سر خوردن مهره ها هم بیشتر می شود.

افراد چاق فعالیت های فیزیکی کمتری دارند. این کم تحرکی به تدریج می تواند موجب ضعف عضلات ستون مهره و شکم شود. ضعیف شدن این عضلات از مهمترین علل شناخته شده در بروز کمردرد است.

کد خبر 301616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.