دستیابی به شهر مبتنی بر دانش و دارایی نیاز به یک نگاه کامل و همه جانبه دارد

شهردار اصفهان در آیین نکوداشت روز معلم در دانشگاه صنعتی اصفهان در سخنانی به چشم اندازهای تعریف شده برای شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به این اهداف و این چشم اندازها باید مسیر جدیدی را در پیش داشته باشیم.

شهردار اصفهان افزود:  هنگامی که چشم اندازهای شهراصفهان 1400 را ترسیم می کنیم به مفاهیم ارزشمندی برمی خوریم به طوری که قرار است اصفهان به شهر طیب، مهد عالمان و نخبگان ،الهام بخش مظهر تمدن نوین اسلامی، شهر مبتنی بر دانش و دارایی ،ارزش مدار، خلاق با مردمی مومن، بانشاط و مسوولیت پذیر، نمونه در فرهنگ شهر و شهروندیتبدیل شود . وی تاکید کرد: این ها همگی واژگان ثقیلی هستند و بار مفهمومی زیادی دارند و برای دسترسی به آن ها باید نگاه ویژه ایی داشت که با رویکردهای معمولی نمی توان به این دستاوردها رسید که نیاز به یک نگاه کامل و همه جانبه دارد. 
وی گفت : برای رسیدن به این اهداف و این چشم اندازها باید مسیر جدیدی را در پیش داشته باشیم زمانی شهرداری ها را صرفا دسته های خدماتی می دانستند شامل جمع آوری زباله، توسعه معابر، ساخت و ساز وتراکم و مفاهیمی از این دست  اما در زمانی پارادیم جدیدی مطرح شد و شهرداری ها را از جنس متفاوت کرد ومصادیق فرهنگی وا جتماعی نیز به این واژگان اضافه شد.
وی با بیان اینکه فرهنگسراها ، ورزشگاهها و کتابخانه ها ی زیادی را از سوی شهرداری ها  در شهرهای کشور شاهد بودیم ولی با این وجود نیاز به نگاه جدید تری داریم. 
وی تصریح کرد:  در حال حاضر هدفی را در پیش داریم که با نگاه دانشگاه ها  و شهرک علمی و فناوری و در حوزه های دانشی  نزدیک  و همسو است.
شهردار اصفهان افزود:  این گفتمان جدید شهرداری است که در کنار رویکرد خدماتی، رویکرد فرهنگی و اجتماعی و رویکرد دانشی را هم در پیش بگیرد. ودر این راستا اصفهان باید تبدیل به شهر دانش محور شود و اگر قرار است اصفهان توسعه پایدار داشته باشد این امر با ابزار های قدیمی و قرن بیستم نمی توان مشکلات قرن 21 را حل کرد.
وی اظهار داشت: صنایع فولاد ذوب آهن و نیروگاههای مختلف دیگر نمی توانند در توسعه ی شهر اصفهان سهیم باشند ، حوزه های دانشی و اقتصاد دانش پایه و رویکردهای جدید موثر و رفتن به سمت شهر خلاق  و شهر نو آور و شهر دوستدار طبیعت و اکوسیستم می تواند راه جدیدی را برای شهرداری در پیش بگیرد و در شهرداری اصفهان این نگاه نو و این رویکرد جدید شروع شده است 
وی با بیان اینکه خوشبختانه شهر اصفهان از گذشته های دور اقدامات ارزشمندی را دراین زمینه انجام داده است  گفت:  اساتید زیادی در اصفهان در توسعه دانشگاه ها نقش داشته اند و شهرداران خوبی مانند دکتر سقاییان نژاد ، جوادی وعظیمیان،  ملک مدنی و غیره در اصفهان بوده اند.
 وی با بیان اینکه کار مدیریت شهری مانند دو امدادی است تاکید کرد: باید با انگیزه و حرارت بیشتر به سمت جلو حرکت کنیم واقدامات ارزشمند شهری را ادامه بدهیم.
 وی یادآور شد: در حوزه های دانشی کارهای جدیدی شروع شده است و در این راستا قرار نیست اقدامات عمرانی وشهرسازی و اقدامات زیربنایی شهرداری تعطیل شود و بلکه باید سرعت آن ها بیشتر بشود ولی باید صنایع دانشی، خوشه های علمی  و فناوری نیز به آن ها اضافه شود.
وی گفت:  پروژه های خوبی در اصفهان اجرا شد و برخی نیز در حال اجرا هستند مانند سالن اجلاس و میدان امام علی که با سرعت در حال اجرا هستند و امیدواریم امسال به بهره برداری برسد.
 شهردار اصفهان افزود: همچنین قطار شهری که آرزوی دیرینه مردم اصفهان است با سرعت در حال کار شدن است که سال گذشته فاز اول آن راه اندازی شد سپس فاز دوم  و در آینده نزدیک فاز سوم آن نیز راه اندازی می شود تا خط شمال به جنوب آن تکمیل شود.
وی با بیان اینکه  در سال گذشته شبکه قطار شهری و ریلی اصفهان را شروع کردیم  گفت : ایستگاه زینبیه و عاشق اصفهانی به سمت غرب اصفهان در حال حرکت است و خط سوم از سمت میدان آزادی در حال تکمیل است.
وی با اشاره بر اینکه در قدیم شهرها  دروازه  داشتند  و ورودی و خروجی آن ها مشخص بود گفت:  در شهر اصفهان 11 ورودی داریم که سه ورودی را به عنوان درایگاه شهر اصفهان معرفی کرده ایم و برای اولین بار در کشور درایگاه علمی را برای شهر ایجاد کردیم.
  وی با بیان این مطلب یادآور شد:  اولین درایگاه را به سپاس دانشگاه به عنوان درایگاه دانش معرفی  کردیم و تقاطع غیر همسطح استقلال با چهار روگذر وچهار زیرگذر و ستون های آن  یک دروازه ی ورودی بسیار زیبا است که برای عید فطر امسال افتتاح خواهد شد و دو ورودی و دروازه نیز در دست اقدام است که در سال جاری تکمیل می شود.
 وی با بیان اینکه پروژه دانشگاه بین المللی در سال گذشته کلنگ زنی شده است گفت: این پروژه  در حال حاضر در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه  تقاطع غیر همسطح شهید بالایی و 25 آبان  به اتمام رسید افزود:  پردیس بزرگ شرق  در شهر اصفهان  شبیه کوه صفه در حال ساخته شدن است و پردیس هنر نیز برای اولین بار در کشور در حال احداث است و مکانیست که  تمام هنرمندان شهر در آنجا حضور پیدا می کنند  و  پاتوق علمی، دانشی و صنایع دستی است. 
وی در راستای افتتاح پروژه های بزرگ و مطرح شهر افزود: پمپ بنزین های سبک از جمله پروژه هایی بود که برای اولین بار در کشور انجام شدند و 50 خیابان در دستور کار قرار گرفت  روند آن ادامه پیدا دارد.
  شهردار اصفهان مطرح کرد: برای اولین بار در استان اصفهان اولین بی آر تی و  مسیرهوشمند را در اصفهان با هزینه 400 میلیارد ریال از سمت خوراسگان به سمت شهر اصفهان راه اندازی شد. 
وی با بیان اینکه هر هفته کلنگ زنی و افتتاح پروژه در دستور شهرداری اصفهان است افزود: در سال گذشته علاوه بر پروژه های بزرگ  44 خیابان احداث شد و همچنین  بزرگ ترین بوستان غرب وبوستان بین اصفهان و سپاهان شهر؟  نیز افتتاح شد.
شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه شهر اصفهان فقط قرار نیست به فناوری های سخت بپردازد گفت: به فناوری های نرم نیز در کنار آن باید توجه شودو در این حوزه  باید نخبگان و فرهیختگان دانشگاه وارد شوند واقدامات شاخص در شهرداری در این راستا انجام شود.
وی همچنین با اشاره بر اینکه اصفهان نیز مانند کلانشهرهای دیگر با مشکلات زیادی شامل مانند آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی روبرواست  گفت: حل این مشکلات نیاز به همدلی و همگرایی مردم ومسوولین مربوطه است .

کد خبر 301600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.