ضرر ۹۹.۹ درصد رژیم‌های لاغری بیشتر از منفعت آنها است

همیشه خارج شدن از حد تعادل، بدن را با مشکلات متعددی رو به رو می‌کند که مهم‌ترین آنها در حیطه تغذیه، چاقی است.

به گزارش ایمنا، چاقی یعنی بیش از نیاز روزانه بدن، انرژی دریافت کردن که البته این کالری‌های اضافی به بافت چربی تبدیل می‌شوند.

از آنجا که طولانی شدن این عارضه، فرد را با مشکلات متعددی رو به رو می‌کند، همه از آن گریزانند و در جهت فرونشاندنش تلاش بسیاری می‌کنند.

 خیلی‌ها از همان ابتدا به سراغ رژیم‌های لاغری سریع ناصحیح و پرمخاطره می‌روند، زیرا تحمل برنامه‌های غذایی اصولی که مدت‌ها طول می‌کشد تا به نتیجه برسند، را ندارند؛ فارغ از این موضوع که عجله می‌تواند، زمینه ابتلا به عوارضی همچون سنگ کلیه را فراهم آورد.

در واقع همان‌طور که وزن اضافه ما در طول سال‌های متمادی به وجود آمده، باید در درازمدت و با اصلاح عادات غذایی ناصحیح آن را برطرف کرد، زیرا در صورت بی‌توجهی، عوارض جبران‌ناپذیری پیش روی افراد قرار خواهد گرفت.

 امروز درباره موضوع «رژیم های لاغری نادرست و عوارض آنها»، گفتگویی را با «دکتر محمد حسن انتظاری- متخصص تغذیه و رژیم درمانی و رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

چرا انسان های ۶۰ سال قبل به اندازه انسان های امروز چاق نبودند؟

چاقی بیماری ۶۰ سال اخیر است اما در بررسی اینکه چه اتفاقی افتاده، متوجه می شویم بزرگترین عامل آن رفتارهای اشتباه خودمان باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.

وزن بسیار مهم است اما آانچه افراد باید کم کنند، فقط چربی اضافه است.

گاهی با تبلیغاتی مواجه می شویم که اعلام می کنند «کاهش ۱۰ کیلو وزن در ۱۰ روز»، این غیر ممکن است  زیرا اگرفرد تمام شبانه روز فعالیت کند و چیزی هم نخورد، باز هم نمی تواند در ۱۰ روز این میزان کاهش وزن داشته باشد.

این نوع رژیم ها صدبار از چاقی مضرتر هستند.                         

آنچه مهم است عدد وزن نیست بلکه چربی های کمتر بدن است.

چگونه می توانیم بفهمیم که وزن زیاد بدن به خاطر چربی های زیاد است؟

در دانشکده تغذیه روش های زیادی وجود دارد، به عنوان مثال دستگاهی داریم که دو دسته آن بر روی پاهای فرد قرار می گیرد و از میزان رسانایی بدن فرد، درصد چربی دن را اعلام می کند، این روش بسیار دقیق تر از وزن کردن است.

ما باید رژیمی را برای لاغر شدن لحاظ کنیم که ضرری به بدن نرساند و فقط چربی ها را آب کند.

روش های مناسب برای لاغر کردن شکم چیست؟

بعضی چاقی ها به خاطر پُرخوری نیست بلکه به خاطر بد خوری اتفاق می افتد، مثلاً غذایی می خوریم که ویتامین A یاD  ندارند، در آن صورت بدن ما را واردار به خوردن غذای بیشتر می کند و ما باز هم غذاهایی را می خوریم که این ویتامین ها را ندارد و همین باعث چاقی می شود.

غذا باید متنوع باشد اما نه در یک وعده غذایی بلکه در همه وعده های غذایی روز!

درباره چاقی های موضعی باید به این نکته اشاره کنم که هیچ رژیمی که فقط یک قسمت بدن را لاغر کند، نداریم.

 رژیم ها پیکر تراش نیستند که فقط یک قسمت بدن را تراش دهند اما قطعاً با یک رژیم درست علمی، قسمتی از بدن که بیشتر چاق شده، بیشتر لاغر می شود. البته چاقی های پایین تنه مقاوم تر و کم ضرر تر هستند و برای لاغر شدن قسمت های پایین تنه باید صبوری پیشه کرد.

عوارضی که رژیم های نادرست به همراه دارند، کدامند؟

بیش از ۱۰۰۰ نوع رژیم لاغری داریم که تقریباً همه آنها بدن را لاغر می کنند ولی ضرر ۹۹.۹ درصد این رژیم ها بیشتر از منفعت آنها است.

اکثر افراد می گویند یک ماه رژیم گرفتیم ۵ کیلو کم کرده ایم، آنها درست می گویند زیرا در ماه اول بدن انسان ذخیره غذایی دارد اما بعد از آن بدن از وجود ویتامین ها و پروتئین ها تخلیه و به دنبال آن بدخلقی، تپش قلب، ریزش مو، بیماری های کبدی، پوستی، کلیوی و دیگر بیماری ها آغاز می شود.

بدن انسان همچون ساعتی می ماند که اگر قسمتی از آن خراب شد، دیگرکار نمی کند.

رژیم های درست چه مشخصه هایی دارند؟

 در گذشته وقتی پسران جوان قصد ازدواج داشتند، دنبال دختران چاق بودند چون دختران چاق بسیار کم بودند، اما چه اتفاقی در ۶۰ سال اخیر افتاده است، باید گفت همه دلایل پُر خوری ها نیست، بلکه بدخوری هم نقش بسزایی در این بین دارد.

بنابراین در رژیم های لاغری هم باید درست بخوریم تا مغز دچار کمبود گلوکز نشود و بدن با کمبود انرژی مواجه نشود؛ ما نباید مواد نشاسته ای، میوه ها، لبنات و یا وعده های غذایی را حذف کنیم.

باز هم تاکید می کنم سالم ترین رژیم غذایی، ماهانه ۴ کیلو از وزن بدن را کم می کند، پس باید برای لاغر شدن صبر داشت.

کد خبر 301509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.