اساتید حوزه علمیه امانتدار سرمایه های حوزه اند

آیت الله مظاهری گفت: طلاب باید از همه جهات خصوصا ابعاد علمی و تربیتی مورد توجه اساتید باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به مناسبت شهادت استاد شهید آیت الله مطهری مراسم بزرگداشت مقام استاد در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد.

 آیت الله العظمی حسین مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان در این مراسم اظهار داشت: پس از مقام پیامبران و اوصیاء الهی که معلّمان اصلی بشریّت هستند، هیچ جایگاهی، اهمیّت و برجستگی مقام معلّمان و استادان را ندارد، پس باید قدردان وجود معلمان بود. ارزش و منزلت مقام معلمی به اندازه ای است خداوند در بخشی از آیه  32 سوره مائده می فرماید «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا - هر کس کسی را جز به قصاص قتل یا [به کیفر] فسادی در زمین بکشد چنان است که گویی همه مردم را کشته باشد و هر کس کسی را زنده بدارد چنان است که گویی تمام مردم را زنده داشته است».

این مرجع بزرگ شیعه به تفسیر امام باقر(ع) در تفسیر این آیه شریفه اشاره کرد و بیان داشت: این امام بزرگوار فرمودند اگر کسی فردی را از اسلام منحرف کند همانند آن است که جهان را کشته و اگر کسی در حال انحراف باشد  و به استادی به راه راست بیاورد به مثابه آن است که جهانی را زنده کرده است.

استاد حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: اساتید و مدرّسان حوزه به منشأ اصلی ساختن آینده حوزه‌های علمیّه هستند .تعلیم و تربیت نسل آیندۀ حوزه‌ها در دستان شما عزیزان قرار گرفته است و از این‌رو وظیفه‌ای بسیار مهم و حیاتی را بر عهده دارید. روزی به امام راحل اصرار می کردیم در مسجدی منبر بروند، در نهایت علی رغم میل باطنی ایشان منبر رفتند، ولی جمله ای نقل به مضمون از مرحوم آیت الله نائینی در این رابطه کردند و فرمودند، منبر تدریس جای انبیا و اوصیای الهی است و باید ارزش آن را دانست و احترام گذاشت.

وی معلمان را ناجی انسان از جهالت معرفی کرد و اظهار داشت: طلّاب جوان امانت‌های گرانبهایی در دست شما هستند و باید از همۀ جهات خصوصاً ابعاد علمی و تربیتی مورد توجّه اساتید باشند به گونه‌ای که شخصیّت آن‌ها برای ادارۀ آیندۀ حوزه‌های علمیّه و ترویج اسلام و تبیین آرمان‌ها و تعالیم دینی، کاملاً ساخته و پرداخته شود.

آیت‌الله مظاهری افزود: بسیاری از انحرافاتی که در افراد خصوصاً افراد تحصیل کرده و عالم پدید می‌آید به سبب آن است که شخصیّت و مرام اخلاقی آنان به طور صحیح مورد توجّه و تربیت قرار نگرفته است. توجّه دائمی اساتید و مدرّسان به مجاهدت و افزایش سطح علمی بسیار مهم است.  اساتید حوزه‌ در صورتی می‌توانند موفق باشند که صلاحیّت و شایستگی علمی خود را دائماً  تقویت کرده و هیچ‌گاه از مسئولیّت خطیری که در قبال تعلیم طلّاب جوان و بالا بردن سطح علمی آنان دارند، غفلت نکنند

وی خاطر نشان کرد: به تجربه ثابت شده افرادی که لیاقت و شایستگی علمی و عملی برای تدریس علوم دینی را داشته اند، از سوی خداوند شایستگی پیدا کرده اند و شاگردان صالح مروج اسلام تربیت کرده اند همچون مرحوم شیخ انصاری و میرزای شیرازی، و این اساتید لایق در خیرات و برکات شاگردان تا قیامت سهیم هستند.

کد خبر 301495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.