سومین دوره مناظرات دانشجویی در دانشگاه اصفهان/ آزاد اندیشی پشت درهای بسته

ششمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه اصفهان برگزار شد در حالی که تنها گروه های دیگر مناظره کننده، در جلسه حاضر بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمتر از 20 روز دیگر به مهمترین و سرنوشت سازترین انتخابات کشور مانده و بیشتر مردم در تب و تاب تحقیق، تبلیغ و انتخاب اصلح برای سپردن زمام امور چهار ساله کشور هستند.

در این بین دانشگاه ها به عنوان پایگاه حضور جوانان و قلب پرتپش جامعه باید تولید کننده شور، نشاط، شعور و پویایی در فضای سیاسی جامعه و تسری دهنده این شور به دیگر بخشهای جامعه باشند، اما آنچه اکنون دیده می شود سکوت و خمودی تعجب برانگیزی است که فضای دانشگاه ها را در خود فرو برده است.

امروز ششمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی "نشان خواجه نصیرالدین طوسی" به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان برگزار شد، در این مناظرات 8 گروه از دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی در آن شرکت داشتند که برای سومین سال در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

خبرنگار خبرگزاری ایمنا با حضور خود در این دوره از مسابقات مناظره را گزارش می دهد، 8 گروهی که آمده اند تا مواضع خود را در خصوص موضوعات مختلف به بوته بحث و نقد بگذارند و توان خود را در دفاع از آن‌ها بسنجند.

مناظره اول آغاز می شود، موضوع بحث این گزاره  " طرح تحول سلامت باعث تقویت عدالت در نظام سلامت شده است. "

هر گروه استدلال ها را در 6 دقیقه مطرح و در 4 دقیقه آخر جمع بندی می کند و بعد از نظر داوران یکی از آن‌ها به عنوان گروه برنده به مرحله بعد راه می یابد.

در مناظره دوم گروه مخالف و موافق بر محور گزاره "سیاست و اخلاق، قابل جمع با یکدیگر هستند" بحث می کنند، هر دو گروه مناظره کننده، قوی وارد میدان شده استدلال های خود را ارائه می کنند و از قابل جمع بودن یا نبودن سیاست دفاع می کنند.

سومین دوره مناظرات دانشجویی در دانشگاه اصفهان

مسئول سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اصفهان هدف این مناظرات را مشارکت دانشجویان در مسائل مختلف اعلام و اظهار کرد: به طور مسلم اطلاعات و استدلال های دانشجویان بر اساس آگاهی ها و توانایی های آنها سنجیده می شود و مولفه هایی که داوران آن را بررسی می کنند، شامل خلاقیت، انسجام مطالب، انسجام گروه ها و در کل نوع تعامل بینشان است، که این هم از توانایی ارائه مطلب و درک دانشجویان از مسائل روز جامعه و مسائل سیاسی نشات می گیرد.

سیاوش گلشیری ادامه داد: تأکید بر مشارکت و اظهار نظر دانشجویان پیرامون مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است بر همین اساس در انتخاب موضوعات سعی شده بدون هیچ خط قرمزی  و محدودیتی تمام مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد تا دانشجویان عقاید و استدلال خود را آزادانه بیان کنند.

وی افزود: البته این مناظرات و ابراز عقاید طی چارچوبی انجام گرفته که در آیین نامه مناظرات به آن اشاره شده است، هر گروه در مدت 16 دقیقه استدلال های خود را مطرح و جمع بندی می کند و داوران به مجموع استدلال های آنها امتیاز می دهند که امتیازات داوران به طور کامل مشخص شده و نسبت به تسلط دانشجویان به برهان ها، صراحت و دانش آنها ارائه می شود.

لازم به ذکر است، مرحله کشوری این مناظرات آذرماه سال گذشته در تهران برگزار شد این مسابقات مرحله استانی هستند و برندگان به مرحله منطقه ای و بعد از آن به مرحله کشوری معرفی می شوند.

دبیرخانه موضوعات مناظرات را از بین 136 موضوع که به دانشجویان ارائه شده و آنان مخالفت و موافقت خود را نسبت به آنها بیان کرده اند، انتخاب و روند انتخاب موضوعات به صورت مشارکتی بوده است.

فرصت اظهار نظر در فضای امن و آکادمیک

زینلی، دانشجوی رشته علوم سیاسی و یکی از مناظره کنندگان، مناظرات دانشجویی را فرصت خوبی برای اعلام نظرات دانشجویان در فضایی امن و آکادمیک می داند.

او می گوید:بی برنامه بودن مناظرات و مشخص نبودن موضوعات باعث می شود دانشجو به اجبار از چیزی غیر از آنچه به آن اعتقاد دارد دفاع کند.

یکی دیگر از مناظره کنندگان می گوید: تنها برای محک زدن خودم و اینکه تا چه اندازه می توانم دفاع مستدل از عقایدم داشته باشم در مناظرات شرکت کردم.

آزاد اندیشی پشت درهای بسته

حضار که بیست یا سی نفر بیشتر نیستند با دقت به مناظره گوش می دهند و شاید از آن لذت می برند و چه خوب بود که این مناظره بیرون از درهای بسته برگزار می شد و دانشجویان هم شاهد این آزاد اندیشی و دفاع مستدل از عقاید بودند آن هم در این روزها که جامعه به بصیرت، تفکر و شناخت دانشجو از اوضاع سیاسی و اجتماعی بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد.

از سومین دور مسابقات مناظره دانشجویی یک گروه به مرحله بعدی برای شرکت در مسابقات منطقه ای انتخاب شد،و چه خوب بود اگر برگزاری این مناظرات باعث شور و نشاط انتخاباتی بیشتری در دانشگاه ایجاد می کرد و دانشجویان را به تأمل و مطالعه بیشتر ترغیب می کرد.

کد خبر 301474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.