پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، مزاج افراد را به سمت سرد و تَر می کشاند

مزاج شناسی علمی بسیار وسیع و گسترده است که کاربردهای فراوانی برای تشخیص و درمان مشکلات جسمی و روحی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حقیقت مزاج تمامی جنبه های زندگی ما تحت تاثیر طبیعت بدنمان قرار دارد، نوع غذایی که می خوریم می تواند تاثیرات بسیار مهمی بر تمامی اعضای بدن ما از مغز و اعصاب گرفته تا قلب، معده، کبد و کلیه ها داشته باشد؛ در بعضی از انواع مزاج، خوردن یک غذای نامناسب می تواند عواقب زیادی داشته باشد.

غذای نامناسب با مزاج افراد می تواند موجب تغییرات خواب، حالت عصبی، اختلال حافظه، اختلال هضم، اختلال دفع، عوارض پوستی، نشانه های درگیری کبد و قلب را نشان دهد.

نوع نوشیدنی ها، لباس ها، هوای استنشاقی، استراحت روزانه و چگونگی دفع و حالتهای عصبی و روانی، مستقیماً مرتبط با حالات طبیعی یا مزاجی است، بنابراین برای داشتن زندگی سالم و طبیعی، و آرامش روحی، همه ما نیازمند به شناخت مزاج یا طبیعت خود هستیم.

 شاید بتوان گفت که مزاج شناسی مهمترین بخش در فهم طب سنتی ایران و همچنین طب اسلامی است.

برای آشنایی هر چه بیشتر درباره مزاج سردو تَر، گفتگویی را با "دکتر محمد مظاهری- متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

مزاج ها به چند دسته تقسیم می شوند؟

حکمای ما معتقد بودند که هر موجودی چه جاندار چه بی جان از ۴ عنصرآب، خاک، آتش و هوا تشکیل شده است، آنها بر این باور بودند که خالق هستی به هر موجودی مقداری از این ۴ عنصر را عطا کرده که وقتی مقدار کمی از این ۴ عنصر با هم در آمیخته می شوند، کیفیتی حاصل می شود که به آن مزاج می گوییم.

حکما مزاج را به دسته های"سرد، گرم، خشک و تر" که مزاج های ساده هستند، "گرم و تر، سرد و تَر، گرم و خشک، سرد و خشک" و همچنین مزاج های مرکب و مزاج معتدل تقسیم بندی کرده اند.

مزاج غیر از ساختار بدنی حتی در روابط اجتماعی انسان ها هم تأثیر گذار است.

افرادی که مزاج مزاج سرد و تر دارند، چه ویژگی هایی دارند؟

یکی از مزاج های ۹ گانه، مزاج سرد و تر است که در عوام به مزاج بلغمی مشهور است.

افردای که مزاج سرد و تر مادرزادی دارند، در نگاه ظاهری اکثراً چهره ای سفید و پوستی سرد دارند که از نرمی و  شفافیت خاصی برخوردار است.

این افراد از اینکه آب دهان زیادی دارند معمولاً شاکی هستند. کمتر تشنه می شوند و مو های نرم و لختی دارند و به دلیل اینکه مادرزادی طبع سردی دارند، از هوایی که خشک و بدون رطوبت باشد، مثل هوای تابستان لذت می برند.

از لحاظ شخصیتی اکثراً انعطاف پذیرهستند، سختگیر نیستند، دیر عصبانی می شوند و اگر عصبانی شوند، زود به آرامش باز می گردند.

این افراد به کُندی صحبت می کنند و موتور حرکتی آنها کُندتر است، پُرحوصله هستند و در فراگیری کمتر از سایر افراد هستند و از اُفت حافظه گلایه دارند.

امروزه به خاطر پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، تقریباً طبع جوامع بشری به سمت سرد و تر به شکل عارضی و پاتولوژیک پیش می رود، به همین دلیل در اکثر بیماران مشاهده می شود که امراض سرد و تر افزایش یافته است و افراد را به پزشک کشانده است.

مزاج مزاج سرد و تر چه خصوصیات ناخوشایندی دارد؟

افرادی که در طیف مزاجی سرد و تر به صورت مادرزادی هستند، از صحت و سلامتی برخوردار هستند، اما اگر به صورت مرض گونه افراد دچار این حالت شوند و تغییر مزاج دهند، از بیماری های بلغمی که سردسته آن در دستگاه گوارش(ریفلاکس و سوءهاضمه) است، رنج می برند.

از آلرژی، التهاب سینوس ها و از کُند شدن و سُستی گلایه مندند.

چه راهکارهایی برای پیشگیری از بیماری های بلغمی وجود دارد؟

توصیه می شود از خوردن غذاها و نوشیدنی های سرد و تر خودداری کنند. سردسته غذاهایی که می توان از سرد و تر نام برد، مثل: آش رشته، خورش آلو، اسفناج، سالاد کاهو، تخم مرغ و سبزیجاتی مثل خیار، کدو، قارچ و خُلفه است.

در میوه ها هندوانه، توت فرنگی، آلو، کیوی، مرکبات و در دانه ها و حبوبات را می توان نام برد.

البته لیستی از غذاهای سرد و تر وجود دارد که افراد برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مراجعه و از لینک هالای موجود وارد صفحه طب سنتی شوند و توضیحات کاملتر را دریافت کنند.

کد خبر 301406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.