یک نسخه برای واردات کالاها بی‌فایده است

اواخر فروردین امسال وزیر صنعت اعلام کرد که در حال تدوین لیست حدود ۷۰۰ قلم کالا هستیم که در داخل کشور به اندازه کافی تولید می‌شود تا زمینه برای واردات کالاهای مذکور جلوگیری شود. اما به گفته برخی کارشناسان این تعداد تنها ۵ درصد کالاهای وارداتی را شامل می شود.

به گزارش ایمنا، در رابطه با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری واردات کالاهایی که می‌تواند به بخش تولید و اشتغال داخلی ضربه وارد کند، از سوی وزارت صنعت پیشنهادی در خصوص احکام دائمی برنامه ششم به مجلس ارائه شد که به دولت اختیار داده شود در موارد خاص بتواند مانع از واردات برخی اقلام به کشور شود.

نعمت زاده وزیر صنعت در این باره، عنوان کرد قانونی که در رابطه با موضوع مذکور تصویب شد به دولت اختیاری در خصوص ایجاد ممنوعیت برای واردات نداد اما لیستی بر اساس تأکید مقام معظم رهبری در خصوص ممنوعیت واردات کالاهایی که به تولید زیان وارد می کنند، تهیه شد و به دولت ارائه شد.

براین اساس عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص ممنوعیت ۷۰۰ قلم کالای وارداتی، اظهار داشت: از سال ۷۸ ما ۱۳ میلیارد تومان واردات داشتیم و این میزان در سال ۹۵ به ۶۵ میلیارد تومان رسید اما بعد واردات مدیریت شد و حجم تجارت ما یک درصد تجارت جهانی شد و تراز تجارت مثبت شد.

رحیم زارع که شامگاه گذشته در برنامه تیتر امشب سخت می گفت با بیان اینکه سهم ما از  ۶۵ درصد به ۳۷ درصد رسیده و کاهش یافته است، افزود: از یکطرف ما ۷ هزار مدیریت کالا داریم. در سال ۴ میلیون تن تولید سیب درختی داریم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن به مصرف داخلی می رسد و یک میلیون تن آن نیز برای کارخانه های کمپوت سازی استفاده می شود ولی امسال ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن واردات سیب داشتیم که اصلا نیاز نبوده و اینها جزو واردات مخرب بوده است.

واردات ۱۵ میلیاردی قاچاق به کشور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه اولین واردات ما واردات قاچاق است که دولت آن را ۱۵ میلیارد تومان اعلام کرد، ادامه داد: دومین وادرات گروه کالاهای غیرضروری هستند. سوم هم کالاهای دامپینگ است که قصد ضرر به کالاهای داخلی را دارد مثل کالاهای استراتژیک که امنیت غذایی ما را به خطر می اندازد و دارای تخفیف های گسترده است.

وی افزود: در عصری که ابرقدرت ها هستند اینها ضررهای کلان به اقتصاد کشور می زنند. بحث مدیریت واردات بسیار ضروری است، کالاهایی که در داخل تولید نمی شوند و الگویی برای ما هستند باید از بقیه کالاها جدا شوند.

زارع با اشاره به اینکه ما باید بدانیم چگونه تمرکز کنیم و ۲۰۰ قلم کالا را مدیریت کنیم و تراز تجاری را محاسبه کنیم، تصریح کرد: امروز تراز تجاری ما منفی است پس چگونه با قاچاق کالا مقابله کنیم؟ باید بدانیم واردات کدام کالا مخرب است؟

وی با بیان اینکه برخی واردات مخرب بوده مثل صنعت خودرو  که به صنعت مادر زیان اساسی وارد کرده است، گفت: ما استراتژی توسعه صنعتی نداریم و تقاضای داخلی به درستی صورت نگرفته و نیاز داخلی شناخته نشده است و تولید گندم و بحث اشتغال و بیشتر بحث های دیگر نیز وابسته به همین شناخت هاست.

در مناطق آزاد ۶ برابر صادرات قاچاق کالا داریم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: همه اینها منافع داخلی را تشکیل می دهد. دولت واردات ۷۰۰ قلم کالا را ممنوع کرده است. در بحث قاچاق کالا و ارز در واردات برخی کالاها هم باید اعمال محدودیت صورت گیرد.

وی گفت: در مناطق آزاد ۹۴ میلیارد دلار صادرات کالا صورت می گیرد و ۵ یا ۶ برابر قاچاق کالا صورت می گیرد. ما از لحاظ قانونی در مناطق آزاد چیزی کم نگذاشته ایم.

زارع ادامه داد: مدیریت واردات به تنهایی نمی تواند جهان شمول و دولت شمول و در حمایت از واردات باشد و در مجموع بحث اقتصاد مقاومتی است که باید طبق آن عمل کنیم.

وی افزود: مهمترین مشکل ما حذف رقابت دولت با بخش خصوصی است و اینکه قوانین به درستی اجرا نمی شوند و رقابت کاذبی بین دولت و تولیدکنندگان ایجاد می شود و نهایتا" کالای قاچاق توسط دولت در بازار به فروش می رسد.

۷۱ درصد واردات سال ۹۵ مربوط به کالاهای واسطه ای بود

رئیس فدراسیون واردات اتاق ایران دیگر مهمان برنامه، گفت: در سال ۹۵، حدودا ۷۱ درصد واردات ها مربوط به کالاهای واسطه ای بوده است.

فرهاداحتشام زاده با بیان اینکه در سه حالت می توانیم دست به واردات بزنیم، افزود: نخست زمانی که توانایی تولید ندارم، دوم زمانی که تولید کالا ارزش افزوده ندارد و در حالت سوم میزان تقاضا بیش از عرضه باشد.

وی بیان داشت: هیچ واردکننده ای کالایی را که تقاضایی برای آن وجود ندارد وارد نمی کند بنابراین این حجم عظیم واردات حتما مصرف کننده ای دارد.

رئیس فدراسیون واردات اتاق ایران با ابراز تاسف نسبت به اینکه در کشور مدیریت زمانی درستی وجود ندارد، گفت: بطور مثال زمانی که باید کالایی وارد شود، واردات صورت نمی گیرد و برعکس زمانی که کالایی نباید وارد شود شاهد واردات آن کالا به کشور هستیم.

۱۱.۱ درصد از درآمد دولت از محل تعرفه و مالیات تامین می شود

وی با اشاره به اینکه ۱۱.۱ درصد از درآمد دولت از محل تعرفه و مالیات تامین می شود، بیان داشت: واردات گوشت تعرفه ۲۶ درصدی دارد اما از سوی دیگر به دلیل عدم برنامه ریزی و نوسانات بازار این تعرفه واردات به ۵ درصد کاهش می یابد و همین امر موجب می شود تا تقاضا بالا رود و در نتیجه قیمت کالای خارجی به دلیل حجم بالای تقاضا رشد کند.

احتشام زاده افزود: سال گذشته نزدیک به ۱۲۰ هزار تن ضایعات در بخش پرتقال داشتیم که این امر به دلیل سرمازدگی این محصول باغی و در کنار آن ضعف مدیریت در این حوزه بود.

وی گفت: یکی از مشکلات تولید ما عدم بهره وری به دلیل پرسنل بالا، هزینه های تولید بالا و نیز ماشین آلات کهنه است که روی قیمت تمام شده تاثیر مستقیم دارد.

رئیس فدراسیون واردات اتاق ایران افزود: ما نیازمند حمایت های بین المللی برای صادرات هستیم، در زیرساخت ها مشکل داریم و نمی توانیم یک نسخه را برای واردات همه کالاها در نظر بگیریم.

نظام تعرفه گذاری در کشور اشتباه است

وی گفت: سال ۹۱ دولت با هدف حمایت از مصرف کننده دستور کاهش تعرفه واردات در خوردو را صادرکرد اما از آن سال تاکنون هیچگونه کاهشی را در تعرفه ها شاهد نبوده ایم، به نظر می رسد برای مدیریت واردات و به دنبال آن حذف ورود کالای قاچاق به کشور پایبندی به برنامه ریزی ها بسیار مهم است.

احشام زاده افزود: نظام تعرفه گذاری در کشور اشتباه است و نرخ آن بالاست که نتیجه آن بار این هزینه ها روی دوش مصرف کننده است که ملزم به پرداخت آن است.

وی گفت: نرخ ارز در صورتی که واقعی شود می تواند روی واردات تاثیر مستقیم بگذارد، این نرخ باید شفاف سازی شود؛ به این ترتیب صادر کننده کمتر با مشکل روبرو می شود.

رئیس فدراسیون واردات اتاق ایران بیان داشت: در حال حاضر تبدیل ارز در بانک ها انجام می شود که پس از تبدیل نرخ آن دوبرابر می شود و همین امر قیمت نهایی کالا را بالا می برد.

وی گفت: بیشترین واردکننده به کشور چین و بیشترین کالای وارد شده به کشور هم ذرت است، در این میان وادرات خودرو در مرتبه چهارم قرار می گیرد.

احتشام زاده با تاکید بر اینکه حذف رقابت دولت با بخش خصوصی بسیار مهم است، تصریح کرد: ما قوانین کافی در این حوزه داریم اما نقص اصلی اجرای آن قوانین است، متاسفانه دیده شده که دولت برخی از بازارها را انحصاری کرده و بعضا کالایی وارد می کند که تولید کننده فلج می شود.

به گفته وی، لازم است که روی کالاهایی که مزیت نسبی دارند متمرکز شویم و از واردات آنها بپرهیزیم.

کد خبر 301384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.