دامنه دار شدن رکود واحدهای پولکی و نبات اصفهان

پولکی و نبات با قدمت کهن یکی از سوغات‌های سنتی و معروف اصفهان محسوب می شود که با ثبت در فهرست ملی میراث معنوی به شهر جهانی دست یافته است.

به گزارش ایمنا، صادرات سالانه  ۴ هزار و ۵۰۰ تن پولکی و نبات از استان اصفهان با ۱۳ هزار دلار ارزآوری از کشور به شهرت جهانی این سوغات اصفهانی هزاران بار افزوده است.

در گذشته‌های نه چندان دور با فعالیت بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی پولکی و نبات در استان اصفهان سالانه ۴۵ هزار تن محصول با کیفیت، علاوه بر مصرف داخل به کشورهای امریکایی، اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شد.

اما این روزها سوغات شیرین و کهن اصفهان شیرینی گذشته را ندارد، زیرا اوضاع اقتصادی سبب شده تا تولیدکنندگان این سوغاتی سنتی کمرنگ‌تر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهند.

در حال حاضر اکثر کارگاه‌های سنتی گز و پولکی و نبات اصفهان روی به تعطیلی می‌روند و عمده پولکی و نبات اصفهان در کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ به روش صنعتی تولید می‌شود.

از بازار قنادها در بازار بزرگ اصفهان که در گذشته یکی از کانون‌های تولید و فروش نبات و پولکی اصفهان بود، جز نام، چیزی باقی نمانده و اکنون حجره‌های آن به عطاری و لباس فروشی تغییر یافته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به ثبت ملی روش تولید سنتی پولک و نبات اصفهان می‌گوید: هدف از ثبت ملی معرفی در سطح بین‌المللی و حفظ اصالت فناوری تولید پولک و نبات اصفهان است.

فریدون اللهیاری می‌افزاید: با ظرفیت روبه رشد این صنعت برندسازی، صنعتی‌سازی و بسته‌بندی مناسب گامی دیگر برای دستیابی به بازارهای جهانی است.

با این اوصاف امروز شرایط خوبی بر صنعت سنتی پولکی در اصفهان حاکم نیست، تولیدکنندگان از اوضاع بد اقتصادی و تصمیماتی که برای ادغام اتحادیه تولیدکنندگان پولک و نبات گرفته شده انتقاد می‌کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پولک و نبات اصفهان در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با تاکید بر اینکه پولکی به عنوان سوغات اصفهان ثبت ملی شده است، گفت: با ادغام این اتحادیه با گز و شیرینی؛ سوغات سنتی اصفهان نابود می‌شود و فقط یک نام از پولکی و نبات باقی می‌ماند.

علیرضا شیروانی با اشاره به تصمیم سازمان صنعت و معدن برای ادغام این اتحادیه با اتحادیه گز و شیرینی اصفهان، اظهار داشت: طی جلسات مختلف صحبت‌هایی برای این ادغام دو اتحادیه شده است، اما چنین مساله‌ای برای ما قابل هضم نیست، زیرا این محصول شرایط تولید خاصی دارد و شغلی تخصصی است.

وی با تاکید بر اینکه پولک اصفهان کالای خوراکی خاصی است که خیلی از قوانین در مورد آن نباید اجرا شود، افزود: رکود اقتصادی و عدم پشتیبانی ارگانها سبب شده تا این صنعت رو به نابودی برود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پولک و نبات اصفهان خاطرنشان کرد: رکود بازار پولک و نبات نیز همگام با رکود در سایر بخش‌های تولیدی کشور به وجود آمد و برای رفع آن مسئولان باید از تولید داخل حمایت کنند، چرا که تمام مشاغل جامعه مانند رنجیر به هم متصلند و اگر در بخشی رکود بوجود بیاید، به سایر بخش‌ها نیز منتقل می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل ادغام اتحادیه پولک و نبات با گز و شیرینی اصفهان، گفت: مسئولان می‌گویند تعداد واحدهای صنفی ما اندک است، باید ۲۰۰ واحد فعال داشته باشید، اکنون با رکود اقتصادی در بازار، ۲۵۹ واحد فعال در سایت اتحادیه ثبت شده است.

شیروانی ادامه داد: طی سال‌های گذشته بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی پولک و نبات در استان اصفهان فعالیت می‌کردند، اما اکنون به دلیل گرانی مواد اولیه شکر و افزایش هزینه‌های جانبی حامل‌های انرژی بیشتر این واحدها تعطیل شده‌اند.

وی با اشاره به سابقه فعالیت در تولید پولکی و نبات اصفهان و ۲۵ سال فعالیت در اتحادیه تولیدکنندگان این محصول، اظهار داشت: این شغل با تمام سختی‌ها و درآمدهای اندک بسیار مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته و با فشارهای زیاد هم برای ادغام اتحادیه با گز و شیرینی مابقی واحدها رغبت خود برای ادامه فعالیت را از دست می‌دهند و جز نام چیزی از این سوغاتی سنتی باقی نخواهد ماند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پولک و نبات اصفهان با بیان اینکه ۱۰۰ درصد تولید محصولات ما وابسته به شکر است، افزود: امسال قیمت شکر نسبت به سال گذشته ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان گران‌تر شد و فقط این میزان رشد نرخ بر بهای مواد اولیه تاثیرگذار بوده و هیچ‌گونه افزایش در پولک و نبات نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: برای نمونه شکر از کیلویی ۲۳۰۰ در سال گذشته به ۲۵۲۰ تومان طی امسال افزایش قیمت داشته و علت آن هم نبود مواد اولیه و انحصاری بودن توزیع این محصول در دست اشخاص خاص است.

شیروانی با بیان‌ اینکه عده‌ای سودجو منتظر افزایش قیمت‌ها هستند، تصریح کرد: در حال حاضر هیچ مشکل خاصی در بازار پولک و نبات وجود ندارد به جز افزایش قیمت مواد اولیه که امیدواریم جلوی این افزایش قیمت‌ها گرفته شود.

وی تاکید کرد: مسئولان بدانند پولکی سوغات اصفهان است و در هیچ شهرستان دیگری تولید نمی‌شود و باید با حمایت جدی از واحدهای تولیدی و رونق آنها و عدم ادغام اتحادیه، نظاره‌گر روزافزون رونق این سوغات کهن باشیم.

کد خبر 301344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.