کلید جلوگیری از بیماری‌های قلبی، اصلاح شیوه زندگی است

قلب اندام اصلی دستگاه گردش خون است که با هر ضربان آن، خون به سراسر بدن فرستاده می شود و اکسیژن و مواد غذایی به همه سلول های بدن می رسد.

به گزارش ایمنا، واژه بیماری قلبی شامل سایر بیماری‌های قلب از جمله بیماری عروق کرونر،  نارسایی قلبی، سکته قلبی، آریتمی قلبی و کاردیومیوپاتی است. حمله‌ قلبی‌ عبارت‌ است‌ از مرگ‌ سلول‌های‌ عضلانی‌ قلب‌ در اثر کاهش‌ یا توقف‌ جریان‌ خون‌ سرخرگ‌های‌ قلب؛ گرچه  این موضوع غالباً در افراد بالای‌ ۴۰ سال‌ رخ‌ می‌دهد. اما می تواند در هر گروه سنی دیده شود.

بیماری‌های قلب در راس علل مرگ هر دو گروه مردان و زنان قرار دارد والبته  این‌ بیماری‌ در مردان‌ شایع‌تر است، اما میزان‌ بروز آن‌ در خانم‌ها نیز رو به‌ افزایش‌ است.

به گفته محققان، بیماری های قلبی و عروقی در حال حاضر اولین علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی در دنیا محسوب می شود، امکان ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی بعد از سن ۴۰ سالگی در آقایان ۵۰ درصد و در زنان ۴۰ درصد است.

البته تشخیص زودهنگام بیماری های قلبی می توانتد از بروز آسیب های جدی پیشگیری کند.

امروز در ارتباط با موضوع تشخیص بیماری های قلبی، گفتگویی را با "دکتر جعفر گُلشاهی – فوق تخصص قلب و عروق و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

چه موقع زنگ خطرها برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی به صدا در می آید؟

آنچه مهم است در آقایان بعد از سن ۴۰ سالگی و در خانم ها این عدد با یک دهه  بیشتر یعنی در سن ۵۰ سالگی توصیه می شود سالی یکبار برای چکاپ وضعیت قلب خود مراجعه کنند.

بعد از سن ۶۰ سالگی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در مردان و زنان یکسان است.

البته افرادی که مبتلا به چاقی، دیابت، فشار خون هستند وافرادی که سابقه فامیلی سکته های قلبی دارند یا سیگار مصرف می کنند، گروه های پر خطر هستند.

نشانه های بیماری قلبی و عروقی چست؟

اولین نشانه خستگی زودرس است یا اینکه فرد در هنگام انجام فعالیت، رنگ پریدگی داشته باشد، تعریق زیاد کند.

احساس تنگی نفس هنگام راه رفتن و یا خوابیدن از دیگر نشانه های بیماری قلبی و عروقی به شمار می رود.

علامت دیگر بیماری قلبی و عروقی تپش قلب است، یعنی فرد احساس کند قلب او در حال تپش است، حالتی که در حالت عادی آن ار احساس نمی کنیم یا احساس شود قلب در حال تپش است و این احساس خوبی نیست.

عوامل محیطی انسان را دست خوش هیجان می کند اما تپش های قلب در شرایط خواب و استراحت و در زمان قطع رابطه فرد با محیط چنانچه ادامه پیدا کند، علامت بیماری قلبی است.

استرس ها بیشترین عامل تغییر در ضربان قلب هستند و باعث می شود بیمار به ضربان قلب توجه کنند؛ البته این مسأله طبیعی است.

احساس سنگینی قفسه سینه در افراد چه زمانی می تواند خطرناک باشد؟

به محض اینکه بیمار بیان کند وقتی ناراحت می شوم انگار سنگی بر روی سینه ام قرار گرفته و احساس سنگینی در قفسه سینه می کنم، اگر با چند دقیقه راه رفتن بدتر شد، نشانه بیماری قلبی است.

اگر احساس سنگینی قفسه سینه کوتاه مدت نبود و ساعت ها وجود داشته باشد، نشانه بیماری قلبی نسیت.

آیا فشار خون هم بر روی ضربان قلب تاثیر گذار است؟

فشار خون به طور مستقیم تاثیر چندانی بر روی ضربان قلب ندارد، اگر فشار خون منجر به نارسایی قلب شود، می تواند ضربان قلب را تغییر دهند.

تپش قلب عامل بیماری محسوب نمی شود اما باید سررشته های آن مورد بررسی قرار گیرد.

حملات قلبی در مردان شیوع بیشتری دارد، سن هم عامل خطر است که نمی توان برای آنها اقدامی انجام داد اما دیابت و فشار خون را می توان کنترل کرد؛ می توان سیگار مصرف نکرد تا عوامل خطر کاهش پیدا کند.

چگونه می توان از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری کرد؟

کلید جلوگیری از این بیماریها، شیوه زندگی درست و سالم است.

این شیوه شامل رژیم غذایی سالم، حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی در بیشتر ایام هفته، اجتناب از سیگار کشیدن، کنترل فشار خون بالا و کلسترول خون و قند خون در دیابت است.

در چه مواقعی باید به اورژانس تماس گرفت؟

درد قلبی علامت هایی دارد، درد گنگ نامفهومی که در قفسه سینه می پیچد و به شانه، فک و معده هم سایه می اندازد، ممکن است همراه با تهوع باشد.

بیمار قلبی که این موارد را تجربه کرده باشد اگر دوباره این درد را پیدا کرد فوری متوجه بیماری خود می شود و می داند ابتدا باید طبق دستور پزشک زیرزبونی بگذارد، اگر اثری نداشت ۳ دقیقه بعد یک زیرزبونی دیگر و اگر باز هم خوب نشدم ۵ دقیقه بعد یک زیرزبانی و اگر باز هم بهبودی حاصل نشد، با اورژانس تماس برقرار کند.

این اقدامات همان خودمراقبتی است اما بیمارانی که به ناگهان تنگی نفس می گیرند باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرند.

بیمار باید با پزشک خود تعامل داشته باشد تا زودتر درمان شود و این بهترین نوع خودمراقبتی است.

کد خبر 301256

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.