مایکروسافت به پشتیبانی از ویندوز ویستا پایان داد

هفته‌ پانزدهم از سال2017 میلادی سپری شد. در بررسی مهم‌ترین رویدادهای مربوط به موبایل در هفته ای که گذشت با ما همراه باشید.

به گزارش ایمنا و ترجمه از جی‌اس‌ام‌آرنا، هفته‌ای دیگر از سال 2017 میلادی سپری شد. طبق سنت پیشین به بررسی مهم‌ترین رویدادهای مربوط به موبایل در هفته‌ای که گذشت می‌پردازیم.
این رویدادها که از معرفی تولیدات جدید برندهای معروف تا مشکلات و نقص های آنان را شامل می شود، پربحث ترین مباحث دنیای موبایل بوده که برخی از آنان را در زیر می خوانید. اگر فکر می کنید این هفته ممکن است خبری را از دست داده اید، با ما همراه باشید تا مختصر و مفید از مهمترین اخبار موبایل در هفته گذشته باخبر شوید.

دو نوع آیفون ۷ وجود دارد؛ فریب نخورید

واقعیت این است که آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس فقط یک مدل واحد ندارند. با خواندن شماره‌هایی که در پشت گوشی نوشته شده‌اند می‌توانید متوجه مدل گوشی‌تان شوید. ظاهرا بعضی از آیفون‌های ۷ مودم سریع‌تری دارند و بعضی از آن‌ها مودم‌های کندتر. در برخی از مدل‌های آیفون ۷ مودم کوالکام به کار رفته و در برخی دیگر مودم شرکت اینتل. تا وقتی که گمان کنیم این دو مودم کارکرد یکسانی دارند مساله مطرح شده به نظر بی‌اهمیت می‌رسد. ولی واقعیت این است که بررسی‌ها نشان داده آیفون ۷ ای که مودم کوالکام دارد از نظر سرعت ۳۰ درصد عملکرد بهتری دارد. این تفاوت عملکرد قابل توجه است و باید به کاربران در این زمینه اطلاعات بیشتری داد.

بررسی‌های انجام شده درباره دو نوع آیفون ۷ پلاس بوده که یکی از آن‌ها از مودم شرکت کوالکام و یکی‌شان از مودم اینتل استفاده می‌کند. کارشناسان می‌گویند استفاده از مودم سریع‌تر باعث تفاوت سرعت ۳۰ درصدی در عملکرد شده است، عملکرد در ارسال پیام و اجرای اپلیکیشن‌ها. البته محققان در این بررسی، فقط تفاوت در آیفون‌های ۷ پلاس را بررسی کرده‌اند اما این تفاوت در آیفون ۷ معمولی هم وجود دارد و می‌توان ادعا کرد نتایج این تحقیق احتمالا درباره آیفون ۷ عادی هم صادق است.

اما شاید حالا که از این موضوع با خبر شده‌اید برای‌تان جالب باشد بدانید چطور می‌شود فهمید آیفون ۷ ‌ای که می‌خرید مودم اینتل دارد یا مودم کوالکام. راه فهمیدن اینکه آیفون ۷‌تان از مدل‌های سریعتر است یا مدل‌های کندتر با خواندن شماره مدل پشت گوشی میسر می‌شود. البته اگر گوشی را در ایالات متحده تهیه کرده باشید باید بدانید اپراتورهایی مثل ورایزن و اسپرینت آیفون ۷ سریع را در اختیار کاربران‌شان قرار داده‌اند. همچنین آیفون‌های ۷ بدون سیم‌کارت هم از مدل سریع این گوشی هستند اما مدل‌هایی که اپراتورهای T-Mobile، AT&T و Telstra در اختیار مخاطبان قرار داده‌اند از مدل کند این گوشی هستند. این گزارش به این نکته هم اشاره می‌کند که احتمالا مدل سریع‌ فقط در کشورهای ایالات متحده آمریکا، ژاپن و چین عرضه شده است. با توجه به قاچاق بودن آیفون‌های ۷ در بازار ایران، نمی‌توان مطمئن بود که همه آیفون‌های عرضه شده در این بازار از مودم اینتل استفاده کنند و ۳۰ درصد عملکرد پایین‌تر داشته باشند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید در آیفون ۷ ‌ای که می‌خرید از مودم کوالکام استفاده شده و عملکرد سریع‌تری دارد باید حواستان باشد مدل‌های A1778 و A1784 را خریداری نکنید چون می‌دانیم در این دو مدل قطعا از مودم اینتل استفاده شده است.

مایکروسافت به پشتیبانی از ویندوز ویستا پایان داد

مایکروسافت روز گذشته و در حالی که بیش از 10 سال از معرفی ویندوز ویستا می‌گذرد، پشتیبانی از این ویندوز را متوقف کرد. این بدان معناست که کاربران ویندوز ویستا برای اینکه امنیتشان به خطر نیفتد باید به نسخه‌های جدیدتر ویندوز مهاجرت کنند. این پایانی است بر عصر سیستم‌عاملی که دیر به بازار عرضه شد و منتقدان بسیاری نیز داشت. ویندوز ویستا که در ابتدا با نام رمز Longhorn شناخته می‌شد در اصل به این هدف پایه‌گذاری شد که با تغییراتی اساسی در فایل سیستم ویندوز و رابط  کاربری آن، انقلابی بنیادی در سیستم‌عامل ویندوز به پا کند. با این حال توسعه‌ی لانگهورن دچار پیچ و خم‌هایی عجیب و غیر قابل کنترل شد و شرکت را مجبور کرد برنامه‌هایش را بازنگری کند. مایکروسافت در حالی تمرکزش را بر فروش نسخه‌ی پایدار این ویندوز قرار داد که این سیستم‌عامل هنوز در میانه فازهای توسعه خود قرار داشت. مایکروسافت برای ویندوز ویستا در سال‌های پیش از معرفی آن ایده‌های جاه‌طلبانه‌ای داشت که از مهم‌ترین آن‌ها فایل سیستم جدید WinFS بود.

استفاده از WinFS در نهایت منتفی شد، با این وجود مایکروسافت تلاش کرد که فایل‌ سیستم ویندوز را به یک دیتابیس عظیم تبدیل کند تا بتوان به  کمک داده‌های مرتبط و روابط وابسته بین فایل‌ها به سرعت در آن به جست و جو پرداخت. این هدفی بزرگ بود که مایکروسافت نتوانست با موفقیت آن را در ویستا پیاده‌سازی کند و در نهایت این شرکت ادغام بخش‌هایی از WinFS با سرورهای SQL خود را متوقف کرد.

اما از طرف دیگر ویندوز ویستا آغازگر تحول در رابط کاربری ویدوز بود. ویستا رابط کاربری Aero را معرفی کرد که با تبدیل نوارهای ویندوز به پنل‌هایی  شیشه‌ای، ظاهری تازه به ویندوز داده بود. نوار کناری به گونه‌ای طراحی شده بود که امکان دسترسی سریع به ویجت‌ها را فراهم کند و منوی استارت نیز تمرکزش بر شیوه‌ی جدید جست و جو در ویندوز بود. مایکروسافت ویژگی دیگری نیز در رابط کاربری ویستا تعبیه کرده بود که می‌توانستید کار دکمه‌ Alt + Tab را به صورت سه بعدی مشاهده کنید و بین پنجره‌های باز گردش کنید. با این حال این ویژگی آنقدرها در عمل مورد استقبال واقع نشد که از علت‌های  اصلی آن می‌توان به گرافیکی بودن بیش از حد آن اشاره کرد. گرافیکی‌تر شدن رابط کاربری ویندوز باعث به وجود آمدن انتقادات زیادی از آن شد. سخت‌افزارهای قدیمی نمی‌توانستند به خوبی با این رابط کاربری گرافیکی کنار بیایند و حتی استیکرهای Vista Ready که مایکروسافت برای PC‌هایی تهیه کرده بود که برای اجرای ویندوز ویستا آماده بودند، لزوما نشان‌دهنده آن نبود که از نظر گرافیکی دستگاه مورد نظر می‌تواند از پس رابط کاربری Aero بر بیاید. خیلی زود ویندوز ویستا به عنوان سیستم‌عاملی مشهور شد که منابع سخت‌افزاری زیادی را، به خصوص در لپ‌تاپ‌ها، درگیر خود می‌کند. علاوه بر این ویندوز ویستا زمانی معرفی شد که نِت‌بوک‌ها (netbook) در حال محبوب شدن بودند و به خاطر اینکه ویندوز ویستا نمی‌توانست به خوبی با سخت‌افزار این دستگاه‌ها کنار بیاید، تولیدکنندگان به سراغ استفاده از ویندوز XP یا سیستم‌عامل‌های لینوکسی رفتند. ویندوز ویستا زمانی معرفی شد که مایکروسافت در بدترین دوره‌ی مدیریتی خود قرار داشت. در این دوره مایکروسافت به برتری سهم ویندوز در بازار مغرور شده بود، نظرات مشتریانش را نادیده می‌گرفت و فرصت‌های طلایی زیادی، مانند سیستم‌عامل‌های موبایل، را از دست داد. زمانی که اپل در حال ساخت رابط کاربری لمسی برای آیفون بود، استیو بالمر مرتکب اشتباهی به نام ویندوز ویستا شد و سرمایه زیادی را هدر داد تا آن را به همراه بازی‌های مسخره‌ای تبلیغ کند که با این ویندوز عرضه می‌شد.

ویندوز ویستا به درستی قدم‌های اشتباه مایکروسافت چه در سیستم‌عاملش و چه در فرهنگ داخلی شرکتش را نمایان ساخت. اما مایکروسافت اکنون و تحت مدیریت ساتیا نادلا نشان می‌دهد که متوجه اشتباهات پیشینش شده، به نظرات مشتریانش توجه می‌کند و ویندوز 10 را روز به روز بر اساس نظرات آن‌ها بهبود می‌بخشد. ویندوز ویستا شاید به پایه‌گذاری ویندوز مدرن که امروز کاربران از آن لذت می‌برند کمک کرده باشد، اما در کنار ویندوز ME و ویندوز 88 تا ابد به عنوان ویندوزی دوست نداشتنی در ذهن کاربران باقی می‌ماند. پس خداحافظ ویستا!

امکان غیرفعال کردن اپ دراور در گلکسی اس 8 وجود دارد

گلکسی اس 8 سامسونگ از اندروید ۷ نوقا بهره می‌برد و در نگاه اول، رابط کاربری آن با دیگر دستگاه‌های سامسونگ تفاوتی ندارد. اما قابلیت‌های جدیدی در گلکسی اس 8 وجود دارد که کار با این دستگاه را نسبت به دیگر محصولات کمپانی متفاوت می‌کند.

در گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس قابلیتی وجود دارد که می‌توانید اپ دراور را غیرفعال کنید و تمام اپلیکیشن‌ها را در صفحه هوم قرار دهید. این ویژگی اولین بار در گلکسی اس 7 و اس 7 اج معرفی شد و حالا سامسونگ این ویژگی را به‌عنوان یک قابلیت اصلی به کار گرفته است. در تنظیمات صفحه هوم گلکسی اس 8 می‌توانید انتخاب کنید اپلیکیشن‌ها روی صفحه هوم و اپ دراور یا فقط روی صفحه‌ی هوم باشند. در مورد گزینه‌ی آخر، تمامی اپلیکیشن‌ها روی صفحه خانگی دستگاه شما قرار می‌گیرند و هر ویجتی که تمایل به اضافه کردن آن داشته باشید، به آخرین قاب شیشه‌ای صفحه هوم اضافه می‌شود. طبیعتا با انتخاب ویجت‌ها و تغییر مکان آن‌ها امکان تغییر چیدمان ویجت‌ها وجود دارد. ن‌هایی که می‌خواهند در گلکسی اس 8 اپ دراور مجزا داشته باشند نیز دو گزینه پیش روی خود می‌بینند. به‌طور پیش‌فرض هیچ دکمه‌ای برای قسمت Apps اختصاص داده نشده است و برای دسترسی به اپ دراور باید مانند اندروید ۷.۰ خام، انگشتتان را از بالای صفحه خانگی به پایین بکشید. اگر به این روش علاقه ندارید، می‌توانید به‌سادگی به تنظیمات صفحه هوم بروید و دکمه Apps را فعال کنید. از دیگر گزینه‌های موجود در تنظیمات صفحه هوم می‌توان به تغییر سایز نمای تعداد آیکون‌ها (هم برای آیکون‌های صفحه هوم و هم آیکون‌های اپ دراور)، مخفی کردن اپلیکیشن‌ها و سفارشی‌سازی بیکسبی اشاره کرد. با گذشت زمان قابلیت‌های بیشتری از توانایی‌های گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس سامسونگ مشخص می‌شود.

گوشی  Lenovo Zuk Z2 Pro: هیولای خوش قد و قامت

در حالی که همه نظرها معطوف به پرچم داران برندهای پر سر و صداست، لنوو با زیر برند ZUK گوشی‌های پرچم داری با مشخصات سخت افزاری بالا معرفی می‌کند. شاید طرفداران این برند کم باشند اما مشخصات سخت افزاری قدرتمند در کنار قیمتی کاملا رقابتی می‌تواند توجیهی برای خریداران گوشی‌های لنوو باشد. همان‌طور که میدانید ZUK زیر برند گوشی‌های لوکس و پرچم دار لنوو است مانند سیاستی که هوآوی با زیر برند آنر اتخاذ کرد. ZUK Z2 Pro دومین گوشی پرچم دار لنوو است که بعد از ZUK Z2 با پردازنده اسنپدراگون 820 عرضه شده است. به غیر از پردازنده 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی می‌تواند گزینه‌های وسوسه انگیزی برای خرید این گوشی باشد. ZUK Z2 Pro مجهز به یک صفحه نمایش 5.2 اینچی AMOLED با رزولوشن Full HD و تراکم پیکسلی 424 پیکسل بر اینچ است. این صفحه نمایش حدود 72.7 درصد از قسمت جلو را اشغال کرده است. کیفیت صفحه نمایش کاملا قابل قبول است و تمام تصاویر را شارپ و واضح نمایش می‌دهد. در تنظیمات صفحه نمایش می‌توانید علاوه بر تنظیمات نور، میزان شدت رنگ صفحه نمایش را تنظیم کنید. به غیر از این موارد تنظیماتی هم برای تغییر نور گوشی در هنگام مطالعه موجود است. بالاترین روشنایی صفحه نمایش 500cd/m² است این میزان نور برای خوانایی صفحه نمایش گوشی در محیط‌های باز مناسب است ضمن اینکه انعکاس نور محیط هم در این صفحه نمایش کم است. تا 178 درجه تصاویر و محتوای صفحه نمایش قابل مشاهده‌اند. صفحه نمایش از قابلیت روشن شدن با دو بار ضربه زدن پشتیبانی می‌کند و می‌توانید این قابلیت را در تنظیمات فعال کنید.

پوستر رسمی گوشی اچ تی سی وان ایکس 10 لو رفت

اگر به یاد داشته باشید اوایل سال جاری میلادی، شایعات بسیاری در رابطه با گوشی اچ تی سی وان ایکس 10 (HTC One X10) و احتمال معرفی آن طی مراسمی اختصاصی در تاریخ 12 ژانویه منتشر شد. اما این اتفاق نیفتاد و بعد از گذشت چند ماه، حالا شاهد لو رفتن پوستر رسمی این گوشی هستیم.

شعار “Big style meets bigger battery”  که از تمرکز اچ تی سی روی باتری بزرگ‌تر و طراحی متفاوت آن خبر دارد. درواقع این دو مورد، از ویژگی‌های کلیدی گوشی اچ تی سی وان ایکس 10 بوده و احتمالا برای فروش نیز مانور زیادی روی آنها داده خواهد شد. هرچند در این تصویر خبری از عدد مربوط به ظرفیت باتری نیست.

بنابر اطلاعاتی که پیشتر منتشر شده نیز انتظار می‌رود گوشی جدید اچ تی سی با صفحه نمایشی 5.5 اینچی و فول اچ دی همراه با 3 گیگابایت حافظه رم و سنسور اثر انگشت در بخش پشتی روانه بازار شود. همچنین شایعات از احتمال تجهیز این گوشی به تراشه هلیو پی 10 (Mediatek Helio P10) خبر دارند؛ در حالی‌که نسل قبلی آن یعنی وان ایکس 9 (HTC One X9) همراه با تراشه قوی‌تر هلیو ایکس 10 (Mediatek Helio X10) به فروش رسیده بود.

گوشی هوآوی Mate 9؛ غول بزرگ دوست‌داشتنی

با محبوبیتی که خانواده نوت در طول چند سال به دست آورد کمپانی‌های دیگر هم به فکر استفاده از صفحه ‌نمایش‌های بزرگ افتادند و مفهوم فبلت جای خود را میان کاربران باز کرد. میت از فبلت های بازار است که هوآوی آن را تولید و عرضه می‌کند. جدیدترین نسل این فبلت میت 9 است.

گوشی‌هایی به‌جز پرچم‌داران اصلی که با نام فبلت روانه بازار می‌شوند برخی مواقع دوست‌داشتنی‌تر از پرچم‌داران اصلی می‌شوند. این روش عرضه گوشی را اولین بار در گوشی‌های سامسونگ با معرفی خانواده نوت دیدیم و موفقیت خوبی هم نصیبش شد. موفقیت خانواده نوت تا جایی بود که دو سال پیش اپل هم مجبور شد در کنار معرفی نسخه اصلی آیفون فبلتی با نام آیفون پلاس روانه بازار کند. هوآوی هم از برندهایی است که از موفقیت دیگر کمپانی‌ها درس می‌گیرد و در همین راستا خانواده Mate را معرفی کرد. خانواده میت هم با اندازه بزرگش از همان اول موفقیت خوبی به دست آورد و توانست خودش را در دل کاربران جای دهد. امروز نسل جدیدی از این خانواده را با نام Mate 9 بررسی می‌کنیم که نسبت به نسل قبل ازهرجهت بهبودهای بسیار خوبی پیدا کرده است. همان‌طور که بالا بودن عدد مگاپیکسل لزوما نشانه کیفیت خوب دوربین نیست، هرچه عدد رزولوشن صفحه‌نمایش هم بالا باشد نشان نمی‌دهد کیفیت صفحه‌نمایش بالاست. اولین بار که شنیدیم هوآوی از رزولوشن فول اچ‌دی برای گوشی استفاده کرده است ناامید شدیم، اما زمانی که دستگاه را از نزدیک دیدیم و صفحه‌اش را روشن کردیم شفافیت و نمایش خوب رنگش ما را شگفت‌زده کرد. رنگ‌ها اشباع نیستند و به واقعیت‌ نزدیک‌اند. باوجوداینکه صفحه‌نمایش از نوع IPS است، رنگ مشکی عمق بسیار خوبی دارد و شبیه صفحه‌نمایش آمولد است. زاویه دید هم، که از ویژگی‌های مثبت صفحه‌نمایش IPS محسوب می‌شود، در این گوشی بسیار خوب است و با نگاه از بیشترین زاویه به صفحه‌نمایش هیچ مشکلی در مشاهده رنگ‌ها ندارید. نور صفحه‌نمایش یکی از نقاط قوت آن است. نور صفحه از آیفون 7 پلاس کمتر و از ال‌جی وی20 بیشتر است. همین نور خوب صفحه سبب شده زیر نور خورشید به‌راحتی بتوان با گوشی کار کرد و هیچ محتوایی را روی آن از دست نداد.

در کل از صفحه ‌نمایش این گوشی بسیار راضی بودیم و باوجوداینکه کیفیت فول اچ‌دی برایش استفاده شده است هیچ مشکلی برای مشاهده محتواهای باکیفیت نداشتیم. سنسور اثرانگشت از بخش‌های دوست‌داشتنی گوشی‌های هوآوی است. دقت و سرعت این سنسور بسیار زیاد است و شاید بتوانیم بگوییم در حال حاضر هوآوی در این زمینه بی‌رقیب است. این سنسور هم‌سطح بدنه نیست و به همین دلیل پیدا کردنش در پشت گوشی آسان است. برای تعریف اثرانگشت روی این سنسور کافی است تنها 7 بار انگشت را روی آن بگذارید و بعد از آن به‌راحتی اثر انگشتتان می‌شناسد، حتی از زاویه‌ای که برایش تعریف نشده. اندروید نسخه 7 و رابط کاربری اختصاصی هوآوی به نام EMUI روی این گوشی نصب هستند. تا امروز اعتقاد داشتیم که رابط کاربری هوآوی یکی از ناکارآمدترین و در عین حال بدشکل ترین آن‌هاست، اما در میت 9 با تغییرات خوبی که اعمال شده فهمیدیم هوآوی به دنبال تغییر است. اولین و مهم‌ترین تغییر این است که از این پس می‌توانید از اپ دراور روی گوشی استفاده کنید، بنابراین دیگر مجبور نیستید برنامه‌های نصب‌شده را روی صفحه اصلی تحمل کنید. برای فعال کردن صفحه مخصوص برنامه‌ها باید به بخش Home Screen Style در تنظیمات گوشی بروید.

کد خبر 301203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.