بودجه ۴۰ میلیارد تومانی شهرداری اصفهان برای تکمیل ساخت محل جدید نمایشگاه

برگزاری نمایشگاه‌ها یکی از ابزارهای مهم در شناسایی نیاز مشتریان و معرفی توانمندی‌های واحدهای تولیدی و خدماتی به بازارهای مختلف است. امروزه اهمیت برگزاری نمایشگاه بر کسی پوشیده نیست و این اهمیت روز به روز در حال گسترش است.

به گزارش ایمنا مطابق بررسی های صورت گرفته، برگزاری نمایشگاه‌ها در سال حداقل ۳۰۰ میلیارد دلار عاید اقتصاد جهانی می کند. نمایشگاه، مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیده‌های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری است. در این راستا اصفهان به عنوان بزرگترین قطب صنعت کشور، برپایی نمایشگاه های بین المللی را با شاخصه های بالای کمی و کیفی در دستور کار خود قرار داده و با توجه به اینکه طی سال های گذشته از دارا بودن فضای فیزیکی مناسب برای برپایی نمایشگاه ها محروم بود، از اواخر سال ۹۴، ساخت پروژه بزرگ نمایشگاه اصفهان را با مشارکت شهرداری و اتاق بازرگانی اصفهان در دستور کار خود قرار داد. به گفته مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین اللملی استان اصفهان فاز نخست این پروژه تا نیمه نخست امسال به بهره برداری خواهد رسید. آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی رسول محققیان پشت نیمکت خبرگزاری ایمنا در خصوص روند برپایی نمایشگاه های مختلف طی سال گذشته و امسال و پروژه جدید نمایشگاه است.

ایمنا: سال گذشته چند عنوان نمایشگاه تخصصی و نیمه تخصصی در استان اصفهان برگزار شد. امسال با توجه به اینکه تقویم نمایشگاه به صورت ۶ ماهه اعلام شده قرار است چه تفاوت هایی با سال ۹۵ داشته باشد؟

سال گذشته ۴۸ عنوان نمایشگاه در استان اصفهان و حدود ۱۰ رویداد بین المللی توسط شرکت نمایشگاه های اصفهان در خارج کشور برگزار شد که مطابق روال سال گذشته تعدادی از آنها بین المللی، تعدادی منطقه ای و برخی ملی و استانی بودند. از نظر تخصصی نیز بخشی از نمایشگاه ها در حوزه صنعت و اقتصاد، علمی مطلق و قسمتی مربوط به مباحث فرهنگی و اجتماعی بود. در خصوص برنامه شرکت نمایشگاه های امسال نیز، مطابق سال گذشته تقویم نمایشگاهی در آذر ماه ۹۵ تدوین و براساس آن تقویم را به صورت ۶ ماهه اعلام کردیم.

ایمنا: دلیل اینکه امسال تقویم نمایشگاه های اصفهان ۶ ماهه و تا پایان نیمه نخست امسال اعلام شد، چیست؟

با توجه به برنامه ریزی هایی که صورت گرفته در صورتیکه وضعیت غیرمترقه رخ ندهد به احتمال بسیار فراوان در نیمه دوم امسال در محل جدید نمایشگاه بزرگ اصفهان مستقر می شویم و طبیعتا نیمه دوم امسال تعدادی از نمایشگاه ها تلفیق خواهد شد بنابراین برای عدم جلوگیری از ناهماهنگی در ذهن مخاطبان تقویم ۶ ماهه اعلام شد. اما با پیشروی پروژه متناسب با زمان و مقارن با روزشمار افتتاح پروژه بزرگ نمایشگاه اصفهان، تقویم نیمه دوم نیز اعلام خواهد شد.

ایمنا: به موضوع تلفیق و ادغام نمایشگاه ها در محل جدید اشاره کردید. طی دو سال گذشته برخی از عناوین نمایشگاهی در اصفهان همانند کشاورزی و یا خودرو به طور تفکیک شده در بخش های مختلف و چند نوبت برگزار شد. دلیل این اتفاق چه بود؟ آیا با جابجایی محل نمایشگاه اصفهان، تعریف و عناوین جدید نمایشگاهی خواهیم داشت؟

 ما در مبحث نمایشگاه متناسب با سیاست های اقتصادی کشور و یا دنیا و یا گسترش یک صنعت، نمایشگاهی را انتزاع و یا تلفیق می کنیم. مورد بعدی نیز محدودیت فضای فیزیکی است. یک نمایشگاه در مقطعی متولد، بزرگ و به بلوغ می رسد و بعد از آنکه تمام زیرگروه های خود را تحت پوشش قرار داد، طبیعتا انتزاع و جداسازی صورت می گیرد. بنابراین تعدادی از نمایشگاه ها در تقویم ما به همین صورت جدا خواهد ماند ولی با توجه به اینکه مخاطبان خاص خود را دارند در یک مقطع زمانی برگزار می شوند. همچنین تعداد دیگری نمایشگاه تلفیق خواهد شد و تعدادی دیگر در سایت جدید نمایشگاه بزرگ اصفهان با گسترش فضای جدید ممکن است، انتزاع شود. البته در پروژه جدید نمایشگاه بزرگ اصفهان نگاه ما به نمایشگاه ها، نگاهی بین المللی است و طبیعتا از ظرفیت کشورهای دیگر باید استفاده کنیم و باید بخشی از سیاست های ما متناسب با ظرفیت های آن کشورها باشد. به طور قطع هدف ما از برگزاری نمایشگاه ها توسعه زیرساخت ها، رشد و توسعه تکنولوژی کشور است تا بتوانیم به اهداف نمایشگاهی برسیم.

ایمنا: شرکت نمایشگاه های استان اصفهان، امسال برگزار کننده پاویون جمهوری اسلامی ایران در کدام نمایشگاه هاست؟

شرکت نمایشگاه اصفهان امسال برگزار کننده پاویون نمایشگاه های جمهوری اسلامی ایران در مالزی، نمایشگاه صنعت ساختمان کنیا، اندونزی، دوبی، تجهیزات پزشکی عمان، نفت و گاز عمان و نفت و گاز ترکمنستان است.

ایمنا: به اهداف نمایشگاه اشاره کردید. با توجه به اینکه فضای کنونی نمایشگاه در حاشیه پارک و زاینده رود قرار دارد، حضور بازدیدکنندگان تخصصی و غیرتخصصی مشخص نیست و به نظر می رسد کمتر شاهد بازدیدکنندگان تخصصی هستیم. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

در مجموع ما بازدیدکنندگان نمایشگاهی به دو دسته مصرف کننده نهایی و متخصص میانی تقسیم می شود. به عنوان نمونه در ارتباط با نمایشگاه کشاورزی و دام و طیور دو دسته بازدیدکننده متخصص داریم. دسته ای به صورت کلان کار می کنند. مثلا گاوداری دارند نیاز به سرویس های خدماتی گاوداری، مرغ داری، اصلاح نژاد دام و ژنتیک و ... دارند و به عنوان مصرف کننده میانی شناخته می شوند. اما تعدادی نیز به عنوان مصرف کننده نهایی، افراد و مجموعه هایی هستند که به صورت محدود و خانگی وارد این کار می شوند. با این وجود مکان فعلی نمایشگاه  دو چالش عمده دارد. یک در حاشیه پارک قرار دارد که سالن های نمایشگاهی در تابستان خنک و در زمستان گرم بوده و این موجب کشیده شدن مردم عادی به فضای داخلی نمایشگاه می شود. مورد دیگر متاسفانه به اهداف غرفه داران باز می گردد که اهداف واقعی نمایشگاه را نمایش نمی دهند. به طور قطع اهداف نمایشگاه به رخ کشیدن صنعت نیست بلکه نمایشگاه محلی برای سرمایه گذاری و تجارت است. هدف غرفه داران ما به رخ کشیدن اهداف خود در فضایی شلوغ به عموم مردم است در حالیکه تخصصی بودن نمایشگاه هدف اصلی ماست. در مثالی دیگر، در نمایشگاه قطعات خودرو ما ملزم هستیم که تعدادی مصرف کننده متخصص را به این نمایشگاه دعوت کنیم اما چون تعداد این افراد زیاد و شاخص نیست، آنها در میان انبوه جمعیت شناخته نمی شوند بنابراین ما با ثبت نام این شرکت کنندگان از قبل متوجه می شویم چقدر به اهداف مان رسیده ایم. اما به طور معمول در نمایشگاه های بین المللی حضور کودکان و افراد زیر ۱۸ سال ممنوع و آنها حق ورود ندارند و یا اگر فردی پیش از برگزاری برای بازدید در نمایشگاه ثبت نام کند هزینه ورودی و استفاده از امکانات نمایشگاه برای وی، رایگان است همچنین اگر فردی تصمیم لحظه ای برای حضور در نمایشگاه گرفت باید بین ۴۰ تا ۵۰ یورو هزینه بلیت ورودی پرداخت کند. ما این نگاه را داریم که این روند را در اصفهان پیاده کنیم اما در کوتاه مدت و به صورت منفرد این کار پیاده نمی شود و امیدواریم بعد از استاندارد شدن فضای فیزیکی نمایشگاه اصفهان در محل جدید، این تفکر صحیح نمایشگاهی را پیاده سازی کنیم تا بتوانیم منطبق با استانداردهای جهانی اهداف واقعی غرفه درا را محقق کنیم.

ایمنا: یکی از انتقاداتی که به نمایشگاه وارد است، غرفه چینی های ناتمام در روز نخست و جمع کردن غرفه ها در روز آخر پیش از اختتامیه نمایشگاه است. برای این موضوع چه تدبیری باید اندیشید؟

غرفه چینی های ناتمام در روز نخست موجب شده نمایشگاه از روز دوم آغاز شود. البته این نه تنها مربوط به اصفهان، بلکه مختص سایر نمایشگاه های کشور است. چرا که غرفه داران به تعهدات خود عمل نمی کنند و از زمان عقب هستند. از سوی دیگر یکی از دلایلی که ما نسبت به این موضوع فشار نمی آوریم این است که غرفه دار و غرفه ساز به دلیل تراکم تقویم نمایشگاهی فضا را دیر تحویل می گیرد. به طور قطع با انتقال نمایشگاه اصفهان به سایت جدید، این چالش برطرف خواهد شد و حتی برای نظم دهی به این مساله جرائمی را برای غرفه دارا تعیین می کنیم. اما مشکل روز آخر نمایشگاه مربوط به تمام دنیاست که دو ساعت مانده به پایان نمایشگاه، غرفه داران سامسونتی اقدام به خارج کردن بنرهای خود از نمایشگاه می کنند.

ایمنا: اصفهان عنوان نمایشگاه بین المللی را یدک می کشد. با این وجود در زمان برگزاری برخی از عناوین نمایشگاهی و در حالیکه از قبل حضور کشورهای خارجی اعلام شده، در عمل چرا شاهد این اتفاق نیستیم!

در ارتباط با عناوین نمایشگاه بین المللی نه تنها ما این ادعا را داریم بلکه تعدادی از استان های کوچک کشور نیز عنوان بین المللی را انتخاب کرده اند. باید گفت این عنوان و هدف، دورنگر است اما مطلقا نیز نمی توان رد کنیم که اصلا شرایط نمایشگاه بین المللی را نداریم. به عنوان مثال نمایشگاه لوازم خانگی، عنوان بین المللی را یدک می کشد اما در آن شاهد حضور خارجی ها نیستیم. در تهران و یا دیگر شهرها اگر برند خارجی حضور یابد به صورت ارزی از آن هزینه می گیرند اما در اصفهان اینگونه نیست و پیشنهاد می دهیم که نمایندگی برند خارجی به صورت ریالی در نمایشگاه حضور یابد. وقتی اعلام می شود ژاپن، کره و... و. حضور دارند دلیل بر حضور مستقیم آنها در نمایشگاه نیست. از سوی دیگر در تعدادی نمایشگاه ها که شاخص است حضور غرفه داران خارجی را به عنوان یک ضرورت احساس می کنیم همانند نمایشگاه دام و طیور که پاویون کشور آلمان در آن حضور یافت و یا نمایشگاه سنگ و فراوری سنگ، یک سالن نمایشگاهی به حضور مستقیم کشورهای خارجی از جمله چین، ترکیه، ایتالیا و اسپانیا اختصاص دارد. همچنین سال گذشته نمایشگاه طلا و جواهر میزبان کشورهایی همچون ترکیه و تایلند و ... بود. ما تلاش می کنیم غرفه دار خارجی در کنار غرفه دار داخلی حضور یابد البته اولویت ما مشارکت کنندگان داخلی است و حضور خارجی ها به عنوان نقطه قوت برای انتقال تکنولوژی و نه فروش محصولات است.

ایمنا: با وجود پتانسیل های اصفهان چرا ما برخی از عناوین نمایشگاهی همچون سنگ، فرش و ... را در اصفهان بومی سازی نمی کنیم و یا این اتفاق در سایر استان ها نمی افتد؟

به طور قطع تقسیم بندی عناوین نمایشگاهی به نوعی استاندارد جهانی محسوب می شود. فرضا در آلمان نمایشگاه خودرو و قطعات تنها در شهر فرانکفورت، نمایشگاه صنعت کشاورزی تنها در شهر هانوفر و یا نمایشگاه مواد غذایی در مونیخ برگزار می شود. اینها نمایشگاه های تخصصی هستند و بقیه نمایشگاه ها به صورت منطقه ای و غیر مطرح هستند و نگاه به نمایشگاه ها تنها محلی است. در ایران نیز باید چنین اتفاقی رخ دهد و اکنون نیز در یک توافق نانوشته این موضوع وجود دارد. اما متاسفانه این تفکر در کشور وجود دارد که در هر استانی باید یک مرکز نمایشگاهی داشته باشیم. در حال حاضر ۳۰ مرکز نمایشگاهی در کشور داریم که موجب اغتشاش فکری غرفه داران در نمایشگاه ها شده است.

ما مخالف این تعداد مرکز نمایشگاهی در کشور هستیم و باید نمایشگاه ها تقسیم شوند و در آینده چنین خواهد شد. با این حال متاسفانه انجمن ها در کشورمان رشد نیافته اند تا مشخص شود هر نمایشگاهی مربوط به کدام شهر باشد از سوی دیگر سازمان توسعه تجارت به این موضوع ورود پیدا نکرده است. اما با توسعه و رشد اقتصادی و ارتقا فرهنگ نمایشگاهی غرفه داران به مرور زمان از یک نمایشگاه در استانی استقبال خواهند کرد. با این وجود تعدادی از عناوین نمایشگاهی اصفهان همچون دام و طیور، طلا و جواهر و فرش با این خاصیت به گونه ای پیش می روند که تا دو سال آینده بومی سازی خواهند شد. به طور قطع با رفتن به محل جدید نمایشگاه بزرگ اصفهان، بسیاری از این مسائل تغییر می کند و پروژه روشن دشت نیز که از سوی سهامداران آن (شهرداری و اتاق بازرگانی) در حال سرمایه گذاری است در آینده با بهره برداری از آن، فضایی نمایشگاهی ما تحت تاثیر قرار می گیرد.

ایمنا: در حال حاضر روند اجرا و پیشرفت پروژه جدید نمایشگاه اصفهان چقدر است؟

این طرح در سال ۹۴ آغاز شد و در سال ۹۵ نیز اجرای آن به خوبی پیش رفت و در ادامه از ابتدای امسال نیز با توجه به برنامه ریزی بهره برداری آن از اواسط سال ۹۶، تعداد پیمانکاران و جبهه های کاری پروژه گسترده تر شد و اکنون پیمانکاران در سه شیفت کاری و حتی در شب فعال هستند. در حال حاضر این پروژه با داشتن بیش از ۵ زیرپروژه به طور میانگین حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است تا اواسط سال ۹۶ فاز نخست آن شامل ۱۵ هزار متر فضای نمایشگاهی، حدود ۸ هزار متر فضای خدمات نمایشگاهی و ۱۷ هکتار فضای سبز به بهره برداری برسد.

ایمنا: در حال حاضر تامین اعتبار پروژه بزرگ نمایشگاه به چه صورت است؟

شرکت نمایشگاه برای این پروژه تاکنون در دو مرحله افزایش سرمایه داد و در مرحله نخست هفت میلیارد تومان و در مرحله دوم ۳۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه از سوی سهام داران صورت گرفت. در حال حاضر سهام دار بزرگ این پروژه شهرداری اصفهان با ۶۱ درصد و بعد از آن اتاق بازرگانی با ۳۲ درصد، سهم خود را پرداخت کرده اند و قرار است در مرحله سوم افزایش سرمایه بعد از تصویب در مجمع و هیات مدیره، به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یابد. از سوی دیگر شهرداری اصفهان در بودجه سال ۹۶ خود حدود ۴۰ میلیارد تومان برای پروژه روشن دشت اعتبار پیش بینی کرده است. باید تاکید کنم که تمام مدیران شهری و اقتصادی استان معتقدند که با افتتاح این پروژه تعداد زیادی شغل ایجاد می شود و به دنبال آن زیرساخت های شهر و استان از جمله فضای ترمینال فرودگاه، مترو و ... توسعه خواهد یافت.

ایمنا: افزایش سهام شهرداری برای نمایشگاه چقدر خواهد بود؟

بعد از اینکه در مجمع فوق العاده افزایش سرمایه شرکت مصوب شد این موضوع به شهرداری اعلام می شود و در این صورت می تواند قدرالسهم خود را تامین و افزایش دهد.

 ایمنا: اتاق بازرگانی اصفهان نیز در نشست پایانی سال ۹۵ خود اعلام کرد که سهام خود از پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان تا ۶۰ درصد افزایش می دهد. آیا امکان این کار وجود دارد؟

در حال حاضر سهام معلق شرکت نمایشگاه های اصفهان حدود هشت درصد بوده در اختیار شرکت های کوچک است. بنابراین اتاق بازرگانی در وهله نخست می تواند هشت درصد را خریداری کند و اگر بخواهد سهم خود را بیشتر کند باید با شهرداری اصفهان در این خصوص تعامل کند. اما سقفی که امروز اتاق بازرگانی می تواند سهام خود را افزایش دهد از ۴۰ درصد بیشتر نخواهد بود.

ایمنا: در حال حاضر چقدر برای پروژه بزرگ نمایشگاه اصفهان هزینه شده و آیا سرمایه گذاران داخلی و یا خارجی برای تکمیل فازهای بعدی اعلام آمادگی نکرده اند؟

تاکنون قراردادهایی را که تعهد کردیم حدود ۴۰ میلیارد تومان بوده که بخشی از آن را پرداخت کرده ایم. اما به دلیل اینکه بازگشت سرمایه نمایشگاه دیربازده است، کمتر کسی حاضر به سرمایه گذاری در این پروژه است. اما برای پروژه های جنبی آن همچون پارکینگ، رستوران و ... برای بخش خصوصی فراخوان اعلام کرده ایم. بنابراین نگاه ما این است که فاز اول این طرح به بهره برداری برسد و بعد از آن فازهای بعدی شامل هشت سالن هفت هزار متری، به صورت BOT به بخش خصوصی واگذار شود. با این روند، تاریخ دقیق بهره برداری از فاز نخست پروژه بزرگ نمایشگاه اواسط خرداد ماه به طور دقیق اعلام می شود با این حال این پروژه در نیمه امسال در شهریور و یا مهر ماه به بهره برداری خواهد رسید.

ایمنا: با توجه به مسافت پروژه بزرگ نمایشگاه با شهر اصفهان، بعد از افتتاح چه تدابیری برای رفت و آمد بازدیدکنندگان درنظر گرفته شده است؟

شهرداری به عنوان سهام دار بزرگ این پروژه دغدغه توسعه حمل و نقل شهری را برای بازدید از نمایشگاه دارد و در تعامل با اتوبوس رانی به طور قطع سرویس های مختلفی در نقاط مختلف شهری برای انتقال به نمایشگاه تعبیه خواهد کرد. به طور قطع با توجه به اینکه از نظر فضایی محل جدید پروژه ار پارکینگ و فضای پارک خوبی برخوردار است از محل جدید استقبال خوبی خواهد شد البته شاید در سال های نخست با مشکلاتی مواجه شویم اما در درازمدت با انتقال خط مترو و سرویس های ویژه مشکل حمل و نقل به نمایشگاه حل خواهد شد.

ایمنا: و با انتقال نمایشگاه اصفهان به محل جدید، سرنوشت فضای کنونی چه خواهد شد؟

با توجه به برنامه ریزی شهرداری فضای کنونی نمایشگاه به پارک تبدیل می شود از سوی دیگر چون سالن های نمایشگاه متعلق به اموال شرکت است بعد از جایجایی به محل جدید منتقل خواهد شد.

کد خبر 301182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.