۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸

فوق تخصص آسم و آلرژی مطرح کرد:

بیش از ۳۲۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به آسم هستند

شیوع آسم در دهه دوم و سوم زندگی افراد اتفاق می افتد
بیش از ۳۲۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به آسم هستند

بیماری آسم (Asthma) نوعی از بیماریهای ریه است که بر مسیر جریان هوا که وظیفه حمل هوا به داخل ریه را برعهده دارد، تاثیر گذاشته و باعث نازک شدن و تورم این مسیر می شود.

به گفته رییس انجمن آسم و آلرژی ایران، در دنیا ۱.۵ میلیارد انسان دچار آلرژی ها و بیماری ها تنفسی هستند و طبق پژوهش های انجام شده، بیماری آسم از هر ۱۰ کودک یک نفر و از هر ۲۰ بزرگسال یک نفر را مبتلا می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آسم اصطلاحی است که از واژه یونانی به معنای «نفس نفس زدن» گرفته شده و از علایم شایع آسم و برونشیت در کودکان و بزرگسالان، خِس خِس کردن و کمبود نفس است که با انجام فعالیت وخیم تر می شود.

برای شناخت هر چه بهتر راهکارهای درمان آسم گفتگویی را با "دکتر بهزاد شاکریان- فوق تخصص آسم و آلرژی" انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

چرا  دوم ماه مِِی برابر ۱۲ اردیبهشت ماه را به نام روز جهانی آسم نامگذاری کرده اند؟

روز جهـانی آسم یک رویداد سالانه است که از سوی دفتر برنامه جهانی آسم یا GINA سازماندهی می‌شود تا سطح آگاهی درباره بیماری آسم و مراقبت‌های جهانی برای این بیماران را بهبود بخشد.

بیماری آسم در دنیا شایع است به طوری که بیش از ۳۲۰ میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند و این افراد  به خاطر مشکل تنفسی که دارند به کرار مجبور به غیبت از محل کار و تحصیل خود می شوند.

این آمار بالای غیبت و عدم فعالیت مبتلایان به آسم هم به خودشان و هم به اقتصاد کشورها صدمه می زند و جامعه را دچار بحران می کند.

آسم چه تفاوتی با آلرژی دارد؟

آسم نوعی آلرژی است که درگیری و علایمی در ریه ها ایجاد می کند.

از قدیم ۳ علامت مشهور آسم سرفه، تنگی نفس و خِس خِس سینه بوده است و وقتی فرد قصد انجام فعالیتی دارد، دچار کمبود نفس می شود.

احتمال ابتلای افراد به بیماری آسم بیشتر در چه سنی وجود دارد؟

آسم در تمام سنین بروز می کند، اما در واقع آسم بیماری جوانان است و در دهه دوم و سوم زندگی شیوع بیشتری دارد.

آسم هایی که در سنین بالای ۴۰ سال بروز پیدا می کند متفاوت با آسم هایی که در سنین پایین فرد را مبتلا می کند، است و درمان های متفاوتی را در بر می گیرد.

۵۰ تا ۷۵ درصد افرادی که قبل از سن بلوغ دچار آسم می شوند، بعد از سن بلوغ بهبود پیدا می کنند.

علت بروز این عارضه چیست؟ آیا ژنتیک هم در ابتلای افراد به آسم نقشی دارد؟

آسم هم مثل بسیاری از بیماری ها از تقابل ژنتیک و محیط به وجود می آید؛ آسم در گذشته و طبق شواهدی که از قرن های قبل در کتب علمی در دسترس است، کمتر اتفاق می افتاده است اما در ۲۰ سال آخر قرن بیستم میزان ابتلای افراد به بیماری آسم به خاطر افزایش آلودگی هوا، گرم شدن کره زمین و تغییر سبک زندگی افراد، دو برابر شده است.

متأسفانه امروزه مواد غذایی سلامتی سابق را ندارند و بعضی از آلاینده های هوا به طور مستقیم مجاری تنفسی را در معرض خطر قرار داده و باعث بروز آسم می شود.

آیا در طولانی مدت آلرژی می تواند به آسم تبدیل شود؟

آسم از آلرژی جدا نیست بلکه آسم شکل شدید تر آلرژی تنفسی به شمار می رود اما در کودکان مطالعات دقیقی مبنی براینکه انجام ارزیابی آلرژن های مسبب علایم، ممکن است با انجام درمان هایی مثل حساسیت زدایی از  ابتلا به آسم جلوگیری کند، وجود دارد.

باید استفاده از حمل  نقل عمومی را به صورت فرهنگ در آورد و آلاینده های زیست محیطی نیز باید توسط مسؤلان کاهش یابد.

بیماری آسم چه عوارضی دارد؟

بیماری آسم می تواند باعث مشکل در خوابیدن، کار و تفریح فرد مبتلا شود.

آسم می تواند باعث بستری شدن پی در پی و طولانی مدت بیماردر بیمارستان شده و همچنین داروهای درمان آسم در بلندمدت می توانند اثراتی برروی سلامتی بگذارند.

درمان آسم چگونه امکان پذیر است؟

درمان آسم ۴ مرحله دارد، باید بیمار را از عواملی که علایم را تشدید می کند، دور نگه داشت و نکته دیگر اینکه آموزش از ارکان اصلی درمان آسم است.

البته درمان های دارویی و درمان هایی که شرایط منفی ریه ها را کاهش  می دهد نیز وجود دارد.

کد خبر 301108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.