۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
طوفان فکری در مدیریت شهری بابهرمندی ازظرفیت جوانان

لنجان_کارشناسان معتقدا حضور مشاور جوان در نهادی همانند شهرداری، جوانان می توانند ایده های مختلف خود را در مورد مسائل ارائه دهند تا از این ایده ها در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم استفاده شود چراکه جوانان هم ایده می دهند و هم ایده می گیرند و بدین ترتیب با روش اداره کشور آشنا می شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، کارشناسان معتقدا حضور مشاور جوان در نهادی همانند شهرداری، جوانان می توانند ایده های مختلف خود را در مورد مسائل ارائه دهند تا از این ایده ها در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم استفاده شود. از نگاهی دیگر، جوانان هم ایده می دهند و هم ایده می گیرند و بدین ترتیب با روش اداره کشور آشنا می شوند و بستر سازی تقویت ارتباط و بهره مندی از ظرفیت های شهروندان جوان در شناسایی مسائل شهری و ارائه راه حل های مناسب از جمله ابتکار، خلاقیت و نوآوری مهیا می گردد. از سوی باید گفت استفاده از ظرفیت مشاورا جوان باعث می شود شهردار از افکار عمومی جوانان بهره مند شده و  شاهد ایجاد و گسترش شبکه ارتباطی مؤثر عموم جوانان با شهرداری، آشنایی جوانان با مدیریت شهری و فعالیت های شهرداری و شورای شهر، تولید و برنامه های بدیع و جدید در جهت حل مسائل شهرداری، کمک به تحقق مشارکت عمومی مردم در شهرداری از طریق جوانان و بهره مندی از جوانان متخصص و کار آمد در عرصه مدیریت شهری باشد که این خود گامی موثر در تحقق حقوق شهروندی نیز می تواند باشد از این رو با رضا بیگی مشاور جوان شهردار زرین شهر به گفت و گو نشستیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

از دیدگاه شما موانع توسعه زرین شهر چیست؟

مفهوم توسعه را بایستی از چند منظر مورد بررسی قرار داد و اساساً بایستی توسعه را به چند دسته تقسیم کنیم و هریک را جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی، توسعه فرهنگی و توسعه شهری. از سوی دیگر موانع توسعه اقتصادی شهرما عدم تعریف درآمدهای پایدار و نبود نگاه مثبت به مقوله جذب سرمایه گذار می باشد. از موانع توسعه فرهنگی و اجتماعی مان می توانیم به عدم نگاه درست مسئولین به مقوله فرهنگ بایستی اشاره کرد که از آنجاییکه مدیران ما عموماً به دنبال نتایج کوتاه مدت هستند و فرهنگ و فرهنگ سازی یه مبحث استراتژیک و بلند مدت است در این حوزه فعالیت های موثری صورت نپذیرفته است. از طرفی بحث شکاف های قومیتی در شهر هم از دیگر موانع بسیار مهم توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر محسوب می شود که متاسفانه به جای اینکه بعنوان یک فرصت برای رشد فرهنگی شهر از آن استفاده شود، بیشتر به چشم یک تهدید به آن نگاه می شود. از منظر شهری نیز موانع توسعه شهری را محصور و محدود بودن شهر می دانم که بحمدلله با احداث پارک کوهستان و کمربندی های شمال شرق و شمال غرب در حال توسعه حوزه نفوذ شهری هستیم که بسیار جای خوشحالی است.

چه پیشنهادی برای پویا شدن فرهنگ کار در شهر دارید؟

همانقدر که وجود صنایعی مانند ذوب آهن یا مجتمع فولاد برای منطقه ما مزایای بسیاری را در بر داشته، از طرفی مضرات غیرقابل جبران و سنگینی را هم در پی داشته است. اگر از آلودگی محیط زیست بعنوان یکی از بزرگترین معضلات این کارخانجات فاکتور بگیریم ضربه مهلک آن به فرهنگ کار در شهرستان را باید یکی از مهمترین معضلات آنها بدانیم. چرا که از گذشته های دور فرهنگ کار در منطقه ما به گونه ای شکل گرفته که نهایت و سقف امیال و آرزوهای جوان ما به استخدام در ذوب آهن یا مجتمع فولاد ختم می شود. حال آنکه فرهنگ کارآفرینی در شهرما اصلاً از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و فرهنگ کارمندی به فرهنگ غالب جامعه تبدیل شده است. امیدواریم بتوانیم طی مدت باقیمانده از خدمت مان با برگزاری چند همایش در حوزه کارآفرینی یک کار فرهنگی خوب و اثرگذار در این زمینه را پایه گذاری کنیم.

در امور جوانان چه اقداماتی داشته اید؟

بنده در ابتدای ورودم به مجموعه شهرداری زرین شهر بعنوان مشاور جوان سعی کردم بعنوان سفیر فرهنگی شهرداری و سفیر فرهنگی جوانان عمل نموده و دیدگاه نادرست عدم توجه و اعتقاد و اعتماد  به جوانان را در حد توان از بین ببرم و از طرفی در حوزه مشکلات جوانان در حد بضاعت گامی بردارم. لذا با برگزاری جلسات متعدد با روسای ادارات، افراد صاحب نفوذ و صاحب فکر شهر در این حوزه وارد عمل شدم. برگزاری نشست های صمیمانه با محوریت جوان با روسای ادارات و سازمان هایی مانند مدیریت آموزش و پرورش زرین شهر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره تبلیغات اسلامی و سپاه از این دست فعالیت ها بود که انجام مذاکرات برای برگزاری سلسله جلسات هم اندیشی جوانان با همکاری شهرداری و اداره تبلیغات اسلامی و انجام صحبت های ابتدایی برای عقد تفاهم نامه با آموزش و پرورش در حوزه فرهنگ شهروندی و آسیب های اجتماعی از جمله خروجی این جلسات بود که انشاالله با پیگیری هایی که انجام خواهد شد به بار بنشیند.

آیا بعنوان مشاور جوان شهردار در پی اجرایی کردن ایده های جوانان زرین شهر هستید؟

بنده به شخصه معتقد بودم که نه مشاور جوان که بایستی گروه مشاوران جوان شهردار را تشکیل بدهیم. چرا که بر این باورم که جوان به منزله فکر نو، ایده بکر، پویایی و نشاط، کنجکاوی و اعتقاد به حرکت مبتنی بر دانش و دانایی می تواند بعنوان حلقه مفقوده مدیریت شهری نقش  مهم و موثری را در امور شهر ایفا نماید. همانطور که مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات نوروزی خود فرمودند: «جوانان بسیاری از گره های بزرگ کشور را می توانند حل کنند.» بر همین اساس در حال راه اندازی بانک ایده، شهر ایده و ایده بازار برای شهرداری زرین شهر هستیم که از این طریق بتوانیم به جذب ایده های ناب جوانان در حوزه های مختلف مدیریت شهری پرداخته و آنها را اجرایی نماییم.

مشاوران جوان حلقه اتصال مدیریت شهری و جوانان شهر هستند. نگاه شما به این مسئله چگونه است؟

 در همه جای دنیا به جوان به چشم یک سرمایه عظیم که منبع سرشار انرژی و توانمندی است نگریسته می شود. استفاده از این پتانسیل و انرژی راه را برای مدیران هموار می کند. حضرت علی (ع) در حدیثی می فرمایند: «هنگامیکه در پیشامدی احتیاج به مشورت داشتی، ابتدا به جوانان مراجعه کن؛ زیرا آنان ذهنی تیزتر و حدسی سریع تر دارند. سپس (نتیجه) آن را به نظر بزرگسالان و پیران برسان تا پیگیری نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند.» این حدیث برای ما شیعیان نقشه راه است. بر همین اساس بنده هم بعنوان مشاور جوان شهردار سعی نموده ام بعنوان پل ارتباطی و حلقه واصل مدیریت شهری و جوانان عمل نموده و مجموعه شهرداری زرین شهر را از ایده ها، پیشنهادات و انتقادات جوانان همشهری ام بهره مند سازم.

آیا در راستای ارتباط موثر با جوانان تدابیری اندیشیده اید؟

بله. در این خصوص با برگزاری جلساتی با جوانان صاحب فکر و صاحب ایده، همینطور با جلسات هم اندیشی با حضور شهردار زرین شهر سعی کرده ایم همواره این ارتباط موثر را برقرار و حفظ نموده و در راستای تجهیز مجموعه شهرداری زرین شهر به افکار و ایده ها و برنامه های نو فعال و پیشتاز باشیم.

سخن آخر

من  بعنوان نماینده کوچکی از جامعه بزرگ جوانان شهر مطرح کنم که امیدوارم نگاه به جوان و مقوله جوان گرایی در کشور ما تغییر نماید. امروزه نیاز به جوان گرایی بیش از پیش حس می شود. به اعتقاد بنده فکر نو، ایده های بکر و مطالبه گری، کنجکاوی و پویایی و تلاش جوانان در کنار تجربه و توانمندی بزرگترها و مسن ترها می تواند خلق ارزش نماید. امیدوارم به نسل سوم انقلاب توجه بیشتری صورت گیرد و نسل اول انقلاب فضا را برای حضور جوانان محیا کنند. 8 سال دفاع مقدس ما و همینطور انقلاب ما را جوانان اداره کردند. اگر روزی شهید بزرگوار ما، سردار شهید حسین قجه ای در سن 24 سالگی بعنوان فرمانده گردان سلمان لشگر 27 محمد رسول الله در جنگ تحمیلی خوش می درخشند و لقب سردار فاتح خرمشهر را از آن خود می کنند، این ثمره اعتمادی است که روزی به ایشان بعنوان یک جوان شده بود. امروز هم همانند گذشته به جوانانمان اعتماد کنیم.

کد خبر 301075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.