نمایش مردمسالاری ایران در منطقه استبداد زده و ناامن

در شرایطی که ملتهای عرب منطقه تمنای برگزاری انتخابات آزاد را دارند و شهروندان اروپایی نیز با ترس و نگرانی از حملات تروریستی به پای صندوقهای رای می روند، مردم ایران فضای انتخاباتی امن و آزاد را تجربه می کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نخستین مناظره کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر جمعه در حالی برگزار شد که گویای مسائل بسیاری در رابطه با چگونگی "تغییر ساختار قدرت" در ایران بود و واکنش هایی متعددی را نیز به همراه داشت. از یکسو برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای داخلی در صفحه‌های اجتماعی خود به این مهم واکنش نشان دادند و در رابطه با شیوه عملکرد نامزدهای مختلف به اظهار نظر پرداختند و از سوی دیگر مناظره زنده سازماندهی شده، منظم و عادلانه کاندیدهای ریاست جمهوری ایران، واکنشهای جهانی را در پی داشت.

رسانه هایی همچون بی بی سی فارسی به پوشش زنده مناظره ریاست جمهوری ایران و ارائه  تحلیل  های گوناگون پیرامون گفته‌های نامزدها پرداختند و برخی تحلیل گران جهان عرب نیز در شبکه های اجتماعی خود از اجرای موفق این سازوکار رقابتی و آزاد ابراز شگفتی کردند. این تحلیل گران که نتوانستند در برابر نمایش مرمسالاری در کشورمان سکوت کنند، با ابراز تأسف از فقدان وجود چنین رویه هایی در کشورهای عرب، برگزاری مناظره های زنده  تلویزیونی در ایران را ستودند.

بدین ترتیب به نظر می رسد در منطقه ای که نظام‌های سیاسی آن یا همچون کشورهای عرب خلیج فارس از نوع پادشاهی موروثی است و جز بین افراد یک خاندان دست به دست نمی شود، یا همچون مصر و پاکستان نظامیان در آن دست بالا را دارند و مقامات سیاسی فاقد اختیارات را جهت دهی می کنند، یا همچون ترکیه به سمت استبداد ریاستی تغییر ماهیت می دهند، جمهوری اسلامی ایران نماد بارز یک مردمسالاری دینی است که سال به سال به سمت آزادی و شفافیت بیشتر به پیش می رود. کشوری که علی رغم ادعاهای ایران هراسانه برخی رقبای منطقه ای و دشمنان فرا منطقه ای، همراستا با تغییرات جهانی، شیوه های نوین و کارامد برای «چرخش مردمسالارانه ساختار قدرت» را به کار می گیرد و شبکه های های اجتماعی و فضای مجازی که در آن شیوع گسترده ای یافته است، راههای متعددی برای اظهار نظر و مشارکت مردم در امور انتخاباتی را فراهم کرده است.

بدین ترتیب، در شرایطی که کشورهای منطقه در آتش جنگ و نا امنی و حملات تروریستی می سوزند و حتی کشورهای اروپایی همچون فرانسه به دلیل حملات تروریستی داعش، دچار موجی از نگرانی و نا امنی شده اند و انتخابات آنها در سایه  ترس و تدابیر شدید امنیتی برگزار می شود، آسمان انتخاباتی ایران امن و آرام  است و ساختارهای بسته قدرت در کشورهای رقیب را به چالش می کشد.

------------------------------------------------------------

یادداشت از: اعظم ملّایی

------------------------------------------------------------

کد خبر 300799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.