توسعه شهرها در گرو اهتمام به پارلمان های محلی است

مشارکت مردم در امور شهر ها و روستاها یکی از مبانی بود که بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران به آن توجه داشتند از این رو قبل از سالهای وقوع جنگ ۸ ساله ایران و عراق به تشکیل این مهم امر کردند ولی حوادث جنگ تشکیل این شوراها را به تعویق انداخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شوراهای شهر و روستا که به فرمان رهبر کبیر انقلاب تشکیل شد، به دنبال هدفی والا به نام مشارکت مردم در امور شهرها و روستاها بود که با توجه به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شاهد تشکیل این نهاد مردمی پس از دوران جنگ تحمیلی شدیم.

از طرفی دیگر نص صریح آیه قران کریم مبنی بر امر به شور و مشورت باعث شد تا مدیریت اجرایی کشور علاوه بر سایر زمینه های مدیریتی کشور که شورای مختص به خود دارد، شورایی را هم برای شهر ها در نظر بگیرد تا مردمان هر شهری با توجه به شناختی که از شهر خود و با توجه به اقتضاعات آن دارند، برنامه های راهبردی را برای آن پیشنهاد کنند و این گونه مسیر رشد و توسعه شهری سریع تر طی شود.

گرچه طبق قانون شورای شهر موظف به نظارت و همکاری بر امور تمامی ادارات شهری و نه تنها شهرداریهاست ولی همین مسئله هم باعث شده تا شهرداریها در بسیاری از تصمیم گیری ها از نظرات پارلمان شهری بهره مند شده و در بسیاری از مواقع از آزمون و خطاهای مرسوم جلوگیری به عمل آید.

اما مولفه دیگری که می تواند مکمل فلسفه وجودی شوراها شود مشارکت مردم در شکل دهی آینده شهر بوسیله شرکت در انتخابات شوراهاست.

با مشارکت حداکثری مردم در انتخابات شهر و روستا می توان آینده ای که ما از شهرمان انتظار داریم را محقق کنیم و به نوعی در مدیریت شهر ها بوسیله کاندیدای خود در شورای شهر دخالت داشته باشیم. دخالت مردم در سرنوشت کشورمان حتی در پائین ترین مرتبه یکی از والاترین اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است که به خاطر آن هزینه های زیادی را ملت ایران پرداخته اند از این رو باید با پایداری بر شرکت در انتخابات هزینه های داده شده برای سربلندی نظام جمهوری اسلامی را به ثمر برسانیم.

در دوره های قبلی شوراهای شهر و روستا با تعاملاتی که با مردم، شهرداریها و حتی سایر ادارت برای بهبود اوضاع شهری داشته اند موجب شدند تا روند توسعه شهری به نحو مطلوبی مسیر همواری را با همفکری، مشارکت و اهتمام به دغدغه های مردمی و نیاز های شهری در پیش گیرد.

البته نقش شوراها به اینجا ختم نمی شود و باید با تحقق کامل مدیریت یکپارچه شهری گام های اساسی تری برای تحقق اهداف اجتماعی، فرهنگی، سلامت، عمرانی و سایر موارد برداشت و این مهم نیازمند توجه دولتمردان و قوه قانونگذاری جامعه است.

به کرار از مقامات دولتی شنیده شده که کارها در بخش های اقتصادی، فرهنگی و سایر بخش های جامعه باید به مردم واگذار شود در حالی که در سال های اخیر نه تنها اختیار شوراها به عنوان بازوی مردم در دخالت امورات جامعه افزایش نداشته است بلکه با وضع قوانینی درصدد کاهش این اختیارات هم بوده اند؛ اما جالب است که مدیریت شهری اصفهان در حوزه فرهنگی امورات فرهنگی را به دست مردم سپرده و تنها به ایفای نقش حمایتی خود می پردازد.

با این حال توسعه شهرها و روستاها در جامعه امروز و با توجه به تجربیات جهانی راهی جز توسعه حکومت های محلی که بوسیله مردم اداره می شوند ندارد.

کد خبر 300754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.