صدای ضرب و نوای مرشد با جریان زنده‌رود هم آوا شد

جشنواره فرهنگ پهلوانی « گود و گذر» به همت سازمان ورزش شهرداری اصفهان و دبیرخانه دائمی اصفهان پایتخت فرهنگ پهلوانی با استقبال پرشور مردم شهر اصفهان در حاشیه زاینده رود برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در تاریخ و فرهنگ ایران زمین که شاهنامه نمودی از آن است، پهلوانان باعث افتخار و سربلندی تمدن ایرانی هستند و نام پهلوانان فراوانی ثبت شده است، نام هر یک از پهلوانان بر تارک تاریخ و تمدن ایرانی می­‌درخشد و وجودشان را هاله‌­ای از ویژگی‌­های مهم اخلاقی مانند طهارت نفس، شرافت اخلاقی، پایبندی به اصول مردانگی، وفای به عهد و پیمان تا سر حد جان، خردورزی، مظلومیت، حسابگری و زیرکی، عالی‌ترین نمونه جمال و کمال و عفت، نجیب، رام و آرام در مقابل تقدیر و سرنوشت، بزرگوار و بزرگ منش، در بر گرفته است­.

در فرهنگ اسلامی-ایرانی حضرت ابراهیم علیه السلام نخستین مظهر فتوت است. امام علی (علیه السلام) ، قطب آن و حضرت حجت (علیه السلام) خاتم آن بوده، در تفکر والای اسلامی این فلسفه اخلاق و معنویت جوانمردان و از این روست که همه پهلوانان خود را یاران علی (علیه السلام) می‌­دانند، و الگوی اخلاقی و شخصیتی پهلوانان راستین، مولایشان حضرت علی (علیه السلام) است.

در همین راستا جشنواره فرهنگ پهلوانی « گود و گذر» به همت سازمان ورزش شهرداری اصفهان و دبیرخانه دائمی «اصفهان پایتخت فرهنگ پهلوانی» با محوریت کاربردی کردن فرهنگ پهلوانی در فرهنگ عامه در میان استقبال پرشور مردم شهر اصفهان در حاشیه زاینده رود و پارک آبشار برگزار شد. این جشنواره عصر روز جمعه با حضور ورزشکاران، مربیان، مرشدان، پیشکسوتان و پهلوانان شهر با لباس یکنواخت که شعار «شهر پهلوان می‌خواهد» بر آن نقش بسته بود، برگزار و صدای ضرب و زنگ و نوای مرشد با صدای جریان زنده رود و با بارش باران بهاری هم آوا شد.

علی قاسمی مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری در این مراسم با اشاره به هفته نکو داشت اصفهان اظهار داشت: 9 ویژه برنامه و ده ها فعالیت برای این هفته مدنظر قرار داده شده است، در سال جاری نیز برنامه های ورزش پهلوانی و زورخانه ای در طی سال در اماکن عمومی، پارک ها و میادین بیش از پیش فعال خواهد شد تا بتوانیم این فرهنگ غنی اسلامی را به آحاد مردم به خصوص به نسل جوان انتقال بدهیم. اصالت ما ایرانیان به همین ورزش زورخانه ای و پهلوانی است که در روح آن جوانمردی و پهلوانی نهفته است 

وی ادامه داد: سازمان ورزش شهرداری اصفهان با دو رویکرد نشاط آوری و ایجاد شادابی در اجتماع به دنبال تامین سلامتی جسمی و روحی شهروندان است که با مشارکت شهروندان در این برنامه ها همراه است. در سال جاری 2300 برنامه عملیاتی از سطح محلات تا سطح شهری پیش بینی شده است که اکثر اقشار جامعه را در بر خواهد گرفت و 2000 تیم ورزشی در رده های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان در سطح محلات تشکیل خواهد شد و در 40 رشته ورزشی فعال خواهیم بود.

از نکات قابل توجه این مراسم حضور علی حلاجیان معاون سازمان ورزش شهرداری اصفهان به عنوان ورزشکار مابین باستانی کاران و پرداختن به ورزش بود و همچنین حضور تعدادی کاراته کا با لباس کاراته در این مراسم حضور پیدا کرده بودند.

کد خبر 300740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.