صادرات بیش از 500 میلیون دلار محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:در طول فعالیت دولت تاکنون بیش از 500 میلیون دلار محصولات شرکت های دانش بنیان به سایر کشورهای جهان صادر شده است.  

به گزارش خبرنگار ایمنا، دکتر محمد فرهادی شامگاه جمعه در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی اظهار کرد: در شرایطی که رقابت جهانی متاثر از تغییرات سریع علم و فن آفرینی است، موفقیت و پیشرفت از آن کشورهایی است که زمینه و بستر مناسب برای ظهور و بروز خلاقیت ها و نوآوری ها از رهگذر علم را فراهم کنند.

وی ادامه داد: این موضوع نیازمند مجموعه ای از عناصر هماهنگ نظیر دانشگاهها، مراکز پژوهشی و واحدهای فنافرینی است که با تعامل و همکاری سایر نهادها و سازمانهای اجرایی، صنایع و بخش های انسانی فعالیت می کنند. 

وی با تاکید بر نیروی انسانی متخصص و خلاق اضافه کرد: نیروی متخصص یکی از ملزومات اصلی این فرآیند است و جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از 2 هزار موسسه و مرکز آموزش عالی و دارا بودن سالانه یک میلیون دانش آموخته دانشگاهی از این حیث در وضعیت مطلوبی است و توانسته جایگاه ارزشمندی در بین کشورهای منطقه داشته باشد.

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید از ابتدای آغاز به کار از فعالیت هایی که منجر به فرایند تبدیل علم به فناوری های مورد نیاز کشور و تجاری سازی آنها در مسیر اقتصاد دانش بنیان شود، حمایت کرد و تبدیل مراکز دانشگاهی و علمی به دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین و خلق ثروت و حمایت از مراکز رشد و واحدهای علم و فنافرینی را در زمره اولویت های اصلی وزارت علوم قرار داد.

وی با اشاره به حمایت از 40 پارک علمی و فناوری کشور و صدور مجوز برای بیش از سه هزار و 500 شرکت و موسسه دانش بنیان، تاکید کرد: بسیاری از این مجموعه ها از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های پژوهش و فنافرینی استفاده کردند.
فرهادی دیگر اولویت وزارت علوم را حفظ استقلال دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری عنوان کرد و گفت:  این موضوع از ابتدای فعالیت دولت بعنوان یک اصل، بطور جدی مورد توجه قرار گرفت و با پیگیری های مستمر وزارتخانه، بند (ب) ماده 20 قانون برنامه پنجم، در ماده اول احکام دائمی برنامه های توسعه کشور به یک ماده قانونی دائمی تبدیل شد.
فرهادی با بیان ارتباطات بین الملی اعلام کرد: در این بخش وزارتخانه علوم همسو با سیاست خارجی کشورمان در پی تعامل فعال و سازنده با دیگر کشورها است، استفاده از ظرفیت ها و تخصص ایرانیان مقیم خارج، تعامل با دانشمندان سایر ملل و همچنین عرضه محصولات و خدمات دانش بنیان به بازارهای بین المللی بخوبی دنبال شد و نتایج درخشانی نیز برای ایران به همراه داشت.
آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی به عنوان بزرگترین رویداد کارآفرینی کشور با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شامگاه جمعه با معرفی فن اوران و کارآفرینان برتر در مجموعه سیتی سنتر اصفهان برگزار شد.
این جشنواره با هدف ترویج و توسعه فن آفرینی، خلاقیت و نوآوری، معرفی فن آفرینان به عنوان موتور حرکت و توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد فضای تعامل در میان فعالان عرصه های مختلف فن آفرینی از روز گذشته تا امروز (جمعه) برگزار شد.

کد خبر 300708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.