طنین صلوات با عطر گل محمدی و آئین گُل غلتان در خانه تاریخی آل یاسین کاشان

کاشان - دومین جشنواره ملی گل غلتان در قالب آیین مطهر کردن نوزادان با گل محمدی با عطر گل محمدی در خانه تاریخی آل یاسین(خانه ملل) کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، این جشنواره ملی در ایام ماه مبارک شعبان و موسم روز مبعث پیامبر صاحبِ نام گل‌های سرخ محمدی حضرت رسول اکرم (ص) با هدف ایجاد شادابی و نشاط بین خانواده‌های کاشانی و گردشگران داخلی و خارجی در اردیبهشت بهشت‌افزای کاشان برگزار شد.

این آیین زیبا و پرشور و فرح‌بخش به شکل کاملا سنتی با گل افشانی و حرکت خانواده‌ها و نوزادان در آغوش آنها سوار بر کالسکه‌ از جلوی تاریخی آل یاسین(خانه ملل) تا ورودی این خانه تاریخی حرکت می‌کنند.

آیین گل غلتان توسط گروه سنتی منطقه فرهنگی کاشان بزرگ با لباس محلی همراه با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد اجرا می‌شود

اجرای گروه سنتی موسیقی سنتی، ایستگاه گریم کودکان، استقرار آتلیه عکاسی برای خانواده‌ها از آیین گل غلتان، موسیقی شاد، اجرای نمایش گروه هنری کاشانه، برگزاری مسابقه و سرگرمی برای کودکان و دیگر برنامه‌های فرهنگی آموزشی از جمله برنامه‌های این جشنواره بود.

اجرای آیین بومی و سنتی گل‌غلتان ریشه در باورهای قدیمی مردمان این دیار دارد و چند سالی است به شکل جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود که امروز نیز با تدبیر ایجاد شادابی و امید بخشی به خانواده‌ها و گردشگران به همت مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کاشان برای دومین بار به صورت ملی جشنواره شد.

اجرای آیین گل غلتان در ماه بهشت کاشان همزمان با  فصل گلچینی

از آنجا که اردیبهشت و کاشان قرین و همزاد یکدیگر هستند اجرای آیین گل غلتان در این ماه بهشتی همزمان با  فصل گلچینی و آیین گلابگیری در ماهی که با مبعث پیامبر اخلاق و مهرورزی، رسول مهربانی‌ها، حضرت محمد مصطفی(ص) همگام می شود جلوه‌ای بی‌نظیر و فرح‌بخش و شاداب در معرفی کاشان و ظرفیت‌های گردشگری طبیعی آن به مسافران بهار و میهمانان خارجی است.

دفع آفات و امراض، حساسیت‌های پوستی و فصلی از خواص آیین گل‌غلتان است، گلبرگ‌های گل محمدی و عطر گلاب ناب منطقه فرهنگی کاشان بزرگ روح‌نواز و آرام‌بخش است.

دومین جشنواره ملی گل غلتان در قالب آیین مطهر کردن نوزادان با گل محمدی در خانه تاریخی آل یاسین(خانه ملل) ضبط و در قالب برنامه‌های متنوع از شبکه های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی بیشتر به هموطنان پخش می‌شود.

آیین گل غلتان برای نوزادانی که نخستین بهار زندگی را می‌گذرانند بیشتر توسط مادر، خاله، عمه و مادربزرگ انجام می‌شود، اگر تولد نوزاد با فصل بهار و زمان رویش گل‌های محمدی مصادف شود چند نفر از زنان فامیل اول صبح برای چیدن گل با ذکر صلوات و خواندن ابیات(همه کوه و کمر بوی توداره/کدوم گل قامت روی تو داره یا محمد-همون ماهی که از کوه میزنه سر- نشان طاق ابروی تو داره یا محمد/مشامم تازه از بوی محمد- به قربان گل روی محمد)  به باغ و مزارع می‌روند.

پس از جمع آوری گل‌های چیده شده و پرپر کردن گلبرگ‌های آن نوزاد را حمام و بدنش را خشک می‌کنند بعد میان پارچه‌ای سفید که گلبرگ‌ها در آن ریخته شده می‌خوابانند و چهار نفر اعضای خانواده چهار گوشه پارچه را با صلوات و شعرخوانی نوزاد را در گل می غلطانند.

این مراسم برای نوزادانی که در سایر فصول سال به دنیا می‌آیند در نخستین بهار زندگی آنها برگزار می‌شود.

کد خبر 300659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.