علایم و نشانه‌های گرفتگی رگ‌های قلب در گفت‌و گو با یک متخصص

بیماری" گرفتگی رگ‌های قلب (تصلب شرایین)" به معنای تجمع پلاک‌ها در داخل شریان‌های خون است که در واقع با تشخیص سریع در دسته درمان پذیرترین بیماری ها قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این شریان‌ها، سرخرگ‌های خونی است که خون غنی از اکسیژن را به قلب و سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌سازد، اما گرفتگی رگ‌های قلب (تصلب شرایین) می‌تواند هر سرخرگ بدن از جمله قلب، مغز، بازو، پا، لگن و کلیه‌ را درگیر سازد، درنتیجه بر اساس اینکه آن سرخرگ مربوط به کدام بخش از بدن باشد، بیماری‌های مختلف همچون گرفتگی عروق کرونری قلب،انسداد عروق کاروتید، گرفتگی عروق محیطی و بیماری مزمن کلیه بروز می‌کند.

محققان هنوز به دنبال راه‌هایی برای بهبود سلامت افراد مبتلا به بیماری گرفتگی رگ‌های قلب (تصلب شرایین) هستند. با توجه به اهمیت این موضوع، گفتگویی با محمدرضا اخباری، متخصص قلب و عروق انجام داده‌ایم که در ادامه می خوانید:

چه اتفاقی در بدن باعث گرفتگی رگ‌های قلب می‌شود؟

عضله قلب وظیفه ذاتی و مهمی به عهده دارد و آن‌هم تأمین انرژی، اکسیژن و مواد موردنیاز سایر ارگان‌های بدن است و با این وظیفه تلمبه‌ای، این کارها را انجام می‌دهد. قلب نیاز به انرژی و جریان خون دارد که از طریق رگ‌ها و سرخرگ‌های قلب و یا به اصلاح از طریق عروق کرونر، خون مورد نیاز خود را تأمین می‌کند.

از نظر آناتومی سه رگ مهم به عضله قلب خون‌رسانی می‌کنند، این سه رگ هرکدام مسئول خون‌رسانی به یک قسمت قلب است، آنچه در کتاب‌های مرجع اشاره می‌شود، از حدود سن ۲۰ سالگی یک سری پلاک‌هایی در عروق شروع به شکل گرفتن می‌کند و این بستگی به سن، جنس و وجود یا عدم وجود عوامل خطر، سرعت پیشرفت متفاوتی دارد، از یک پلاکی که ممکن است مادام‌العمر بدون علامت خطر باقی بماند تا مواردی که زود پیشرفت می‌کند.

جنس پلاک از چیست؟

از ترکیبات مختلفی است اما اساس آن چربی‌های خون است، برخی فاکتورهای التهابی هم عروق قلب را درگیر می‌کند. پلاک‌ها از چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد موجود در خون تشکیل‌شده‌اند که با گذشت زمان، این پلاک‌ها سفت شده و باعث تنگ شدن شریان‌ها می‌شود، در نتیجه جریان خون غنی از اکسیژن، به اندام‌ها و سایر قسمت‌های بدن محدود می‌شود. درواقع گرفتگی رگ‌های قلب (تصلب شرایین) می‌تواند به مشکلات جدی از جمله حمله قلبی، سکته، یا حتی مرگ منجر شود.

چه عواملی باعث گرفتگی رگ‌های قلب (تصلب شرایین)  می‌شود؟

 علت دقیق گرفتگی رگ‌های قلب ناشناخته است، بااین‌حال، مطالعات نشان می‌دهد که گرفتگی رگ‌های قلب (تصلب شرایین)، یک بیماری تدریجی و پیچیده است که احتمالاً از دوران کودکی آغاز شده و روند آن با رشد فرد، سریع‌تر می‌شود. گرفتگی رگ‌های قلب ممکن است زمانی شروع شود که عوامل خاصی موجب آسیب لایه‌های درونی رگ‌ها شده باشد. سیگار، وجود مقدار زیاد چربی‌های خاص و کلسترول در خون، فشارخون بالا، وجود مقدار زیاد قند در خون به علت مقاومت به انسولین یا دیابت از جمله عوامل است.

علائم و نشانه‌های گرفتگی رگ‌های قلب کدام است؟

گرفتگی رگ‌های قلب (تصلب شرایین) معمولاً علائم و نشانه‌های خاصی ندارد، مگر تا زمانی که یکی از عروق به‌شدت تنگ‌شده یا کاملاً مسدود شود. بسیاری از افراد تا زمانی که دچار یک عارضه اورژانسی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی شوند، نمی‌دانند مبتلا به این بیماری هستند، البته برخی افراد ممکن است علائم و نشانه‌های این بیماری را داشته باشند، این علائم بستگی دارد به اینکه کدام سرخرگ مسدود شده است. دردهای قفسه سینه همراه با سوزش در مدت زمان بیشتر از ۳۰ دقیقه مهم‌ترین علامت گرفتگی رگ‌های قلب است. دردهایی که مداوم هستند، منشأ قلبی ندارد.

آیا این دردها بیشتر در زمان انجام فعالیت‌های فیزیکی خود را نشان می‌دهد؟

هم در حالت استراحت و هم در زمان انجام فعالیت خود را نشان می‌دهد، اما بیمار بیشتر در زمان فعالیت به وجود درد پی می‌برد.

اقدامات اورژانسی برای فردی که دچار بیماری قلبی می‌شود، چیست؟

انجام اقدامات لازم برای بیماری‌های قلبی و درگیری رگ‌های قلب، تشخیص، پیشگیری و درمان آن تا مراحل انتهایی در دسترس است. با توجه به اینکه وقتی قلب دچار نارسایی شود اثر خود را بر روی اکثر نقاط بدن به‌وضوح نشان می‌دهد، با تدابیر اتخاذشده بیماری‌های قلبی جزء درمان‌پذیرترین بیماری‌ها است.

سیاست وزارت بهداشت طی سه سال گذشته درمان دقیق، علمی و سریع بیماری‌های قلبی است، ازاین‌رو زیرساخت‌هایی  با عنوان" ۲۴۷ " (۲۴ ساعت هفته)، فراهم شد تا چنانچه فردی دچار سکته‌های قلبی شود، نیروهای اورژانس و بیمارستان‌ها در هر ساعت از شبانه‌روز بلافاصله پس از تشخیص آگاه باشند که چه اقدامی باید انجام دهند.

درمان علمی و اساسی بیماران قلبی، آنژیوگرافی است و این درمان استاندارد طلایی سکته‌های قلبی است. با پیشرفت روش‌های درمان، تعداد مرگ‌و میر ناشی از بیماری‌های مربوط به تصلب شرایین کاهش‌یافته و این درمان‌ها کیفیت زندگی را برای افراد مبتلا به این بیماری‌ها، بهبود بخشیده است. اتخاذ یک شیوه زندگی سالم می‌تواند در پیشگیری یا تأخیر گرفتگی رگ‌های قلب (تصلب شرایین) و مشکلات ناشی از آن به افراد کمک کند؛ این اقدام همراه با مراقبت‌های پزشکی، می‌تواند به افراد کمک کند از مشکلات گرفتگی رگ‌های قلب (تصلب شرایین) در امان بمانند و از یک زندگی سالم و طولانی بهره‌مند شوند.

به‌جز بیمارستان تخصصی چمران، چه مراکزی برای درمان بیماران قلبی در اصفهان وجود دارد ؟

به جز بیمارستان چمران بیمارستان های خورشید و صدوقی نیز خدمات پزشکی را به بیماران قلبی در اصفهان ارائه می‌دهند.

کد خبر 300603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.