تغییرات اقلیمی،آلودگی محیط زیست و آلودگی هوا مهمترین عوامل شیوع آلرژی فصلی

آلرژی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف و موادی است که به طور طبیعی بی‌ضرر است اما بر اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به یک سری مواد بی‌ضرر به وجود می‌آید.

به گزارش ایمنا، آلرژی در واقع واکنش بیش از حد سیستم دفاعی بدن در مقابل موادی که ممکن است  بدن بسیاری از دیگر افراد  نسبت به آن واکنشی نداشته باشد.

موادی مثل گرده گیاهان، برخی داروها، مو و پشم و پر حیوانات، گرد و غبار هوا، بعضی غذاها و نیش حشرات که آلرژی زا هستند، باعث می‌شوند که سیستم ایمنی بدن، بیش از حد فعال شود و علائم حساسیت را در بدن ایجاد کند.

آلرژی‌های فصلی، یکی از انواع شایع آلرژی‌هاست،حساسیت فصلی یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد در فصل بهار و پاییز  به آن مبتلا می‌شوند  و ما برای بررسی هر چه بهتر آلرژی فصلی گفتگویی را با "دکتر بهزاد شاکریان- فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی" انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

آلرژی فصلی چیست؟

آلرژی نوعی پیش فعالی در سیستم ایمنی بدن است؛سیستم ایمنی بدن از حالت تعادل خارج می شود و واکنش نسبت به چیزهایی مثل گرده گیاهان نشان می دهد که نباید واکنش اتفاق بیفتد.

این نوع آلرژی در فصل بهار و زمانی که فصل در حال تغییر است، مثل ابتدای پاییز و آغاز سال تحصیلی که آلرژی ها افزایش پیدا می کند.

در چند سال اخیر آلرژی در میان افراد خیلی شایع شده است، دلیل آن چه می تواند باشد؟

افزایش ابتلا به آلرژی در سالهای اخیر یک مشکل جهانی است و ارتباطی به فقط کشور ایران ندارد و مهمترین دلیل آن تغییرات اقلیمی، آلودگی محیط زیست و آلودگی هوا است که در همه دنیا وجود دارد.

همیشه عفونت های ویروسی می توانند آلرژی را در فرد شعله ور کنند زیرا ورود ویروس ها به بدن باعث می شود سلول های درگیر با آلرژی فعال شوند.

آلرژی فصلی چه علایمی دارد؟

علایم این نوع آلرژی بیشتر اوقات در راه هوایی فوقانی  و سر و صورت و بینی خود را نشان می دهد و فرد مبتلا به آلرژی فصلی در اکثر اوقات دچار آبریزش بینی، خارش چشم، حلق، گوش ها و احساس ناراحتی و سوزش در ناحیه زبان می شود و به همین دلایل به پزشک مراجعه می کند.

در صورتی که آلرژی درمان نشود ممکن است باعث آسیب جدی به نواحی گوش، حلق و چشم ها شود.

گسترش آلرژی در افراد درمان نشده و کنترل نشده، در آینده باعث  بیماری آسم آلرژیک در قسمت پایینی مجاری تنفسی بدن خواهد شد، بنابراین تشخیص و درمان آلرژی بسیار مهم است.

زمینه وراثت چقدر می تواند مؤثر باشد؟

زمینه ژنتیکی در ایجاد آلرژی کاملاً مؤثر است و جای تردیدی وجود ندارد اما نکته ای که وجود دارد این که تغییرات اقلیمی از جمله آلودگی محیط زیست باعث افزایش این ژن ها شده اند به طوری که امروز ما بیشتر شاهد افراد مبتلا به آلرژی در جامعه هستیم.

راه درمان آلرژی فصلی چیست؟

آلرژی فصلی به محرک هایی مثل فلفل هم پاسخ می دهد؛ اگر افرادی چند ماه اول سال مبتلا به آلرژی فصلی باشند، نشان دهنده این است که فرد به طیفی از گیاهان حساس است.

 اگر علایم آلرژی گسترده باشد، توصیه می شود فرد مبتلا به آلرژیست ها مراجعه تا نوع آلرژی مشخص و درمان های کامل انجام شود تا دچار آسم آلرژیک نشوند.

خارش چشم در افراد مبتلا به آلرژی فصلی زیاد است، چه باید کرد تا این مشکل حل شود؟

راهکار آن ایمونوتراپی آلرژی یا حساسیت زدایی است.

وقتی نوع آلرژی شناسایی می شود،سیستم ایمنی را به تدریج با آن آلرژی مواجه و میزان آلرژن را افزایش می دهیم تا جایی که حساسیت به آن نوع آلرژی از بین می رود، این درمان برای بیمارانی که آلرژی آنها شدید است ضروری است تا دچار آسم آلرژیک نشوند.

آنتی بیوتیک راهکار درمانی آلرژی نیست اما آلرژی در صورت گسترش باعث عفونت در سیستم تنفسی خواهد شد.

داروهای کورتن برای این بیماران زیاد تجویز می شود، تأثیر این دارو چگونه است؟

کورتون تأثیری کوتاه مدت چند روز تا حداکثر یک هفته در افراد مبتلا به آلرژی دارد و به دلیل ضررهای داروی کورتون، استفاده از آن به افراد توصیه نمی شود بلکه درمان ها باید تخصصی تر و ایمن تر انجام شود.

به آلرژی باید به عنوان یک بیماری مزمن نگاه کرد و داروها مرتب مصرف شود تا بیماری سلول های فعال خود را خاموش کنند.

داروهای درمان آلرژی فصلی فقط در همان فصل باید مصرف شود.

توصیه شما درباره مصرف داروهای گیاهی چیست؟

درباره مصرف گیاهان دارویی کاملاً موافق هستم، بسیاری از داروهای شیمیایی فرمول ماده مؤثرشان از گیاهان دارویی نشأت می گیرد و سپس در کارخانه به تولید انبوه رسیده است.

آویشن، گل همیشه بهار وتخم بِه از بقیه بهتر هستند اما برای درمان بهتر آلرژی بین همه آویشن ها،آویشن برگ پهن بین مردم به آویشن شیرازی معروف است بهتر تأثیرگذار است.

کد خبر 300601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.