۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
پروژه های تصفیه خانه فاضلاب مهمترین طرح های زیست محیطی در کشور هستند

لنجان_ وزیر نیرو گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم هر سال 5 تصفیه خانه به صورت متوسط در کشور مورد بهره برداری قرار گرفته و این در حالی است که پس از گذشت 3 سال و اندی که از عمر دولت یازدهم به ازای هر سال 11 تصفیه خانه فاضلاب جدید به مدار وارد شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حمید چیت چیان در آئین افتتاح پروژه تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان با اشاره به اینکه امروز در استان اصفهان پروژه های متعددی مورد بهره برداری قرار گرفت، اظهار کرد: اولین پروژه ای که امروز صبح با آن برنامه خود را در جرقویه سفلی آغاز کردیم بهره برداری از بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت ۱۰ مگاوات بود که این نیروگاه خورشیدی با سرمایه گذاری شرکت برق و انرژی غدیر و با مشارکت شرکت یونانی متکا  با هزینه ای بیش از ۵۵ میلیارد تومان در مدت هفت ماه احداث و به بهره برداری رسید.

وی افزود: شروع فعالیت اجرایی شبکه فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب زیباشهر و دیزیچه یکی ادیگر از برنامه های ما در استان اصفهان بود و با توجه به محدودیت های منابع آبی موجود در کشور این پروژه یکی از پروژه های تاثیرگذار در این حوزه به شمار می آید.

وزیر نیرو راه اندازی شبکه های فاضلاب را یکی از راهکارهای بهبود کیفیت آب در کشور عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر میزان بارندگی ها در کشور یک سوم متوسط بارش جهانی است و این نشان دهنده این است که همه ما بنابر وظایف شرعی، ملی، قانونی و انسانی باید در خصوص مصرف آب توجه لازم را داشته باشیم بنابر این، این اقدام می تواند علاوه بر افزایش کیفیت آب در کشور در حوزه حفظ محیط زیست و آبرسانی به صنایع نیز نقش به سزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: یک مجتمع روستایی در شهرستان مبارکه نیز امروز به بهره برداری رسید که شامل ۲۲ روستا بوده و هم اکنون نیز شاهد بهره برداری از شبکه فاضلاب و تصفیه خانه ورنامخواست و سده لنجان هستیم که این پروژه نیز از پروژه های تاثیرگذار در حوزه حفاظت از محیط ریست و منابع آبی به شمار می آید.

نقش بسزایی شبکه های جمع اوری فاضلاب و تصفیه فاضلاب در کاهش معضلات زیست محیطی

چیت چیان با اشاره به ضرورت اجرای طرح های زیست محیطی و به ویژه  شبکه های جمع اوری فاضلاب و تصفیه فاضلاب در کشور، عنوان کرد: تقریبا می توان گفت تمامی طرح هایی که امروز مورد بهره برداری و کلنگ زنی قرار گرفت جنبه های زیست محیطی بسیار مهمی را دارا هستند که در آینده ثمرات فراوانی را به همراه خواهند داشت و باید گفت اجرای پروژه تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان یک ارتقای کیفی بسیار محسوس در وضعیت زندگی مردم شهرستان لنجان محسوب می‌شود.

وی  اضافه کرد: باید توجه داشت که اجرای شبکه های فاضلاب از ورود آلودگی ها به منابع آب جلوگیری می کند و این در حالی است که آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی از طریق مصرف پساب های تصفیه نشده در کشاورزی یکی از مسائل عمده در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است و این در حالی است که کشاورزان بطور فزاینده به منابع آب غیرمتعارف پساب ها یا به دلیل مواد مغذی بالای آن و یا عدم دسترسی به منابع آب متعارف روی آورده اند.
وزیر نیرو بیان کرد: و این در حالی است که مصرف پساب های تصفیه نشده چه از طریق تماس مستقیم و چه از طریق استفاده برای رشد گیاهان و کاشت محصولات موجب تهدید سلامت انسان خواهد شد.

پروژه های فاضلاب وزارت نیرو بعنوان مهمترین طرح های زیست محیطی مطرح است

وی متذکر شد: اگر از پساب های تصفیه شده استفاده شود، منبع ارزشمندی از نظر آب و مواد مغذی در دسترس خواهد بود که به امنیت غذایی و آبی و بهبود معیشت مردم کمک می کند و در غیر این صورت امراض مختلف را شایع خواهد کرد.

چیت چیان تاکید کرد: یکی از راهکارهای اساسی در این زمینه بازچرخانی آن بخشی از آبهاست که تبدیل به فاضلاب می شوند تا مجددا آنها را به چرخه مصرف بازگردانیم و بخشی از مصارف پساب ها و فاضلاب های تصفیه شده در صنعت و کشاورزی است و در کشورهای توسعه یافته حتی برای مصارف شرب نیز از ان استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه های فاضلاب وزارت نیرو بعنوان مهمترین و بزرگترین طرح های زیست محیطی کشور به شمار می آیند،  یاداور شد: در شرایط کم ابی که کشور به ان دچار است وقتی ما فاضلاب را تصفیه کرده و به پساب تبدیل کنیم این پساب قابلیت استفاده در کشاورزی و در فرآیندهای صنعتی را دارد و در واقع از یک منبع آب چندباره استفاده کردن است که این مهم ضرورت بسیار مهم به شمار می آید.

مصوبات شورای عالی آب برای قطع مصرف آب خام در صنایع استان اصفهان

وزیر نیرو ادامه داد: باید توجه داشت که در مصوبات شورای عالی آب حکمی صادر شده بود که تمام صنایع موجود در استان اصفهان مکلف هستند به تدریج مصارف آب خام را قطع کرده و مصرف پساب را جایگزین کنند البته یک استثنایی در مورد صنایع غذایی و صنایع دارویی قرار دارد که نباید از این آب استفاده کنند.

وی تصریح کرد: هرچند برخی از پساب ها که طی مراحلی متعدد تمام نیترات و فوسفات آن را حذف کرده و کاملا مساعد هستند می توان مورد استفاده قرار داد و در بعضی از کشورها بخصوص کشورهای صنعتی به نحوی تصفیه فاضلاب انجام می گیرد که برای شرب قابل استفاده است اما فعلا در ایران بنایی چنین کاری را نداریم چراکه مصارف دیگر وجود دارد که می توان برای آن مصارف از پساب استفاده کرد.

چیت چیان اضافه کرد: شرکت فولاد مبارکه با سرمایه گذاری خود در  اجرای شبکه فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب چند شهر در واقع هم در جهت اجرای تکلیف شورای عالی آب حرکت کرده و از سوی دیگر کمک جدی به حفظ محیط زیست و سلامتی جامعه در محدوده این شهرها کرده است.

حرکت کارخانه فولاد مبارکه در مصرف پساب بسیار ارزشمند است

وی عنوان کرد: از سوی دیگر حرکت کارخانه فولاد مبارکه بسیار ارزشمند است چرا به فعالیت های وزارت نیرو در امر شبکه های فاضلاب سرعت بخشیده است.

وزیر نیرو بیان کرد: باید توجه داشت که طبق آمار ارائه شده در ۲۵ سال گذشته تنها ۹۵ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهرستان لنجان اجرایی شده بود اما با همکاری سازمان ها و ارگانهای مختلف این مهم به ۲۰۰ کیلومتر در ۴ سال رسیده و این مسئله جهشی بسیار بسیار قابل توجه است.

جهش قابل توجه اجرای شبکه فاضلاب در شهرستان لنجان

وی استان اصفهان را در امر جمع اوری فاضلاب و تصفیه آن پیش قدم دانست و یادآور شد: باید به این نکته توجه داشت که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم هر سال ۵ تصفیه خانه به صورت متوسط در کشور مورد بهره برداری قرار گرفته و این در حالی است که پس از گذشت ۳ سال و اندی که از عمر دولت یازدهم به ازای هر سال ۱۱ تصفیه خانه فاضلاب جدید به مدار وارد شده است.

چیت چیان با اشاره به افزایش ضریب نفوذ خدمات تصفیه فاضلاب در مناطق شهری در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: اگر از نظر ظرفیت تصفیه نیز بخواهیم مقایسه کنیم از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۹۲ به ازای هر سال ۹۹ هزار متر مکعب در شبانه روز ظرفیت تصفیه ایجاد شده بود واز سال ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۵، ۱۹۴ متر مکعب در شبانه روز ظرفیت جدید ایجاد شده است.

وی اذعان کرد: از نظر سطح پوشش جمعیت نیز در آن سال ها ۳۸.۸ درصد بوده و امروز از ۴۵ درصد عبور کرده و این یعنی سالانه پوشش کمتر از یک درصد به سالانه پوشش بیش از ۲ درصد افزایش پیدا کرده است و این مسئله نشان از جهش قابل توجه در این حوزه است.

مذاکرات اجرای پروژه جمع آوری و تصفیه فاضلاب ۴ شهر دیگر شهرستان لنجان با کارخانه ذوب اهن

وزیر نیرو در پایان  با قدردانی از دست اندرکاران اجرای پروژه تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان، گفت: در خصوص اجرای  جمع آوری و تصفیه فاضلاب ۴ شهر باقی مانده در شهرستان لنجان نیز مذاکرات لازم در این خصوص با کارخانه ذوب آهن در حال انجام است و امیدواریم اقداماتی که به صورت مشترک توسط آب فاضلاب استان و فولاد مبارکه انجام شده است، مشابه آن قرار داد برای این ۴ شهر با ذوب اهن منعقد شود چراکه یکی از مسائل نگران کننده در مجامع جمعیتی و شهری، ورود فاضلاب های شهری و صنعتی به محیط زیست و آلودگی منابع زیرزمینی است.

کد خبر 300594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.