۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
نقش محوری اصناف در تحقق اقتصاد مقاومتی/لزوم فرهنگ سازی و حمایت ازتولید داخل

لنجان_رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان گفت: اصناف را نهادی مردمی و فراگیر دانست که در جای جای شهرستان لنجان در حال خدمت به مردم هستند و در حال حاضر حدود ۹ هزار و ۲۴۴ واحد صنفی دارای پروانه کسب در قالب ۲۷ اتحادیه در این شهرستان وجود دارد که مشغول خدمات رسانی به شهروندان می باشند.

عباس فدایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، اظهار کرد: نقش اصناف در دوران انقلاب اسلامی و پس از آن در دوران دفاع مقدس همواره برجسته بوده چراکه بعد از دوران دفاع مقدس اصناف زمینه توسعه فعالیت اقتصادی را در کشور فراهم کردند.

وی افزود: حوزه اصناف یکی از مستحکم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود و به عنوان بزرگ‌ترین ساختار غیردولتی اقتصاد محسوب می‌ شود چراکه بسیاری از تجارب صنعتی و خدماتی در نسل‌های مختلف، درون واحدهای صنفی کوچک، سینه به سینه بین استاد و شاگرد تبادل شده و تا امروز زنده و پویا باقی مانده است.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان تصریح کرد: اصناف را نهادی مردمی و فراگیر دانست که در جای جای شهرستان لنجان در حال خدمت به مردم هستند و در حال حاضر حدود ۹ هزار و ۲۴۴ واحد صنفی دارای پروانه کسب در قالب ۲۷ اتحادیه در این شهرستان وجود دارد که مشغول خدمات رسانی به شهروندان می باشند.

فعالیت بیش از ۹ هزار و ۲۴۴ واحد صنفی دارای پروانه کسب در لنجان

فدایی اصناف را عامل خلق و جریان یابی اندیشه‌های اقتصادی دانست و ادامه داد: ساختار قانونی مدون و منظم اصناف، مهمترین ویژگی این حوزه است چراکه مطابق این ساختار، ابتدا افراد از طریق اخذ مجوزهای لازم اقدام به تأسیس واحد صنفی می‌کنند و آنگاه تعدادی از واحدها که فعالیت مشابه دارند تشکیل یک رسته می‌دهند.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید_ اشتغال، اضافه کرد: امر فروش به عنوان حلقه مفقوده عرصه تولید در کشور و از نیازهای اساسی جامعه اصناف و صنعت به شمار می آید و ما معتقدیم باید مورد توجه قرار گیرد.

فدایی با اشاره به اینکه بازار همیشه به عنوان نبض اقتصاد کشور بوده و هست، عنوان کرد: اتحادیه‌های صنفی شهرستان لنجان بخش عمده‌ای از بازار این شهرستان را در اختیار دارند و روسای اتحادیه‌ها افرادی با تجربه و موقعیت شناس بوده از این جهت همواره در راستای پویایی هرچه بیشتر اصناف و بازاریان گام برداشته اند.

وی بیان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید_اشتغال، فرهنگ سازی و ایجاد باور و اعتقاد در بین مردم و کسبه باید در اولویت قرار گیرد و هم مردم و مصرف کنندگان و هم اصناف باید به این باور برسند که حمایت از تولید داخلی موجب منفعت رسانی به جامعه می شود و امیدواریم در سال جاری به این مهم دست پیدا کنیم.

در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید_اشتغال، ایجاد باور و اعتقاد مشترک بین مردم و کسبه باید در اولویت قرار گیرد

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان توانمندسازی اصناف و اعتمادسازی مردم را راهکاری مهم برای تقویت تولید داخلی دانست و خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشت که بازگرداندن بنگاههای کوچک اقتصادی به عرصه تولید با کیفیت  و همچنین جلب اعتماد عمومی به تولیدات ایرانی متناسب با ذائقه مردم می تواند شکوفایی اقتصاد را رقم بزند بنابراین این مهم در حوزه بازار و بنگاههای کوچک باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اذعان کرد: تطبیق و استانداردسازی محصولات صنفی با نیاز صنایع بزرگ به منظور کاهش وابستگی تولیدات کشور به واردات و استاندارد سازی محصولات صنفی با ذائقه و شان مصرف کننده ایرانی و ترویج مصرف کالای داخلی  از دیگر مسائلی است که می تواند ما را در رسیدن به اهداف عالی خود در تحقق اقتصاد مقاومتی یاری رساتد.

فدایی متذکر شد: از سوی دیگر حفظ ثبات کسب و کار در بازار، تسهیل شرایط ورود به بازار کار، ورود به بازار کسب و کار نوین و مجازی از ضرورت های امروز فعالیت بنگاههای کوچک اقتصادی به شمار می آید و برنامه های میان مدت در این حوزه می تواند به ثمر نشستن این مهم را رقم بزند.

باید با کمک به اصناف و حمایت از بنگاه‌های زود بازده تلاش شود اصناف کرکره‌ها را همچون گذشته بالا بکشند

وی واحدهای صنفی را بازوهای اقتصادی در کشور دانست و تاکید کرد: در تمام کشورها اصناف نقش اساسی ایفا می‌کنند به نحوی که اداره‌کننده اقتصاد هستند چراکه تنها بخشی که می‌تواند با کمترین هزینه ایجاد اشتغال کند حوزه اصناف است لذا باید تلاش کنیم با کمک هرچه بیشتر به اصناف و حمایت از بنگاه‌های زود بازده اصناف کرکره‌ها را بالا بکشند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان لنجان یاداور شد: اقتصاد مقاومتی از معدود مواردی است که در کشور ما همه به آن توجه دارند اما مشکلی که وجود دارد این است که برداشت‌ها از اقتصاد مقاومتی متفاوت است و تا زمانی که به درک مشترکی نرسیم، نمی‌توانیم به اهداف مورد انتظار دست یابیم.

وی تصریح کرد: ما امروز باید بتوانیم کانون‌های آسیب‌پذیر اقتصاد را شناسایی و ریسک‌هایی را که در برابر این شوک‌ها وجود دارد، به شکل مطلوب ارزیابی کنیم تا بتوانیم در مقابله با کانون‌های آسیب‌پذیر اقتصادی درست عمل کنیم.

فدایی گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) رونق تولید داخلی را اولویت اصلی اقتصاد دانستند ما نیز موظفیم در این مسیر گام برداریم چراکه اگر قرار باشد اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم، تنها راه نجات کشور رونق تولید است.

اقتصاد مقاومتی به مفهوم استفاده از ظرفیت های مردم و حمایت از تولید داخلی است

وی عنوان کرد: باید به این مهم توجه داشت که جامعه ما یک جامعه انقلابی است و تأکید بر این مسئله که استفاده از کالای غیر داخلی مساوی است با بیکار شدن یک کارگر ایرانی و اشتغال یک کارگر خارجی بسیار حائز اهمیت است ضمن اینکه، راه سلطه بیگانگان به کشور را نیز هموار می‌کند از این رو، بن‌مایه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مقابله با سیاست‌های توسعه‌طلبانه غرب از مسیر اقتصاد است که شاه‌بیت آن، حمایت و مصرف افتخارآمیز تولیدات داخلی است.

وی در پایان بیان کرد: برای دست‌یابی به تمام فواید اقتصاد مقاومتی، ضروری است کشور در مسیری قرار گیرد که تمام افراد جامعه با فرهنگ اعتقاد به توان داخلی برآمده از تفکر انقلابی،‌ در مسیر حمایت همه‌جانبه از محصولات داخلی گام بردارند.

کد خبر 300535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.