عرفای ما ارتباط حقیقی با عالم معنا داشته اند

استاد فلسفه هنر گفت: ما ملت سخنوری هستیم و اوج این مسأله را می توان در آثار شاعران حکیم همچون فردوسی و صائب مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شامگاه گذشته حسن بلخاری با حضور در ویژه برنامه نگاهی به شهر خلاق اظهار کرد: در یونان باستان ۹ خواهر به نام موزن که به خواهران هنر، شعر، سرود و زیبایی معروف بودند وجود داشتند. این خواهران مادری داشتند به اسم ِزن که الهه ذکر و خاطره بوده است و بر همین اساس موزین به معنای جایی است که خاطرات حفظ می شوند.
وی ادامه داد: در فرنگ ما موسیقی نسبت ذاتی با شعر دارد و خود نوعی حکمت است و به همین دلیل تقابل عشق و عقل در آن بسیار بالاست، به طوری که بالاترین حکمت ها را در شعر فارسی شاهد هستیم و شاعران نیز خود حکیم هستند.
این استاد فلسفه هنر یکی از ویژگی های سبک هندی در سرایش شعر را اداراک دانست و گفت: ادراک چنان در بیان شعر می آید که با جان عاشق و شیدای ما ارتباط برقرار می کند.
وی افزود: تفاوتی بین ارسطو با فارابی در باب نفس وجود دارد و آن این است که ارسطو خیال را به جهان ماده و مجردات متصل می داند در حالیکه فارابی چنین نظری ندارد.
بلخاری با اشاره به اینکه در عرفان فارابی اساطیر در کنار دین وجود دارند، عنوان کرد: دادن پرچم «نصرمن الله» به دست رستم و برگزاری مراسم سووشون برای امام حسین(ع) نمونه هایی از پیوند اسطوره و دین اسلام در ایران است، برخلاف ارسطو که می گوید در عالم مجردات عقل نمی تواند فعالیتی داشته باشد.
وی با بیان اینکه مرزی بین عرفان سینوی و اشراقی نیست، عنوان کرد: همه این ها صورت های معنا هستند و اگر کسی فلسفه خوانده باشد به سادگی متوجه می شود که شاعرانی همچون حافظ، سعدی، صائب و ابن عربی نیز دنیایی از معنا را در یک بیت گنجانده اند، اصلاً مگر چند شاعر را می توان یافت که این چنین واضح و شفاف شعر سروده اند.
این استاد فلسفه هنر با اشاره به اینکه عرفای ما ارتباط حقیقی با عالم معنا داشته اند عنوان کرد: ما ملت سخنوری هستیم به طوری که اوج این مسأله را می توان در آثار شاعران حکیم همچون فردوسی و صائب شاهد بود.
وی ادامه داد: در سخن و کلمه مستوری و پوشیدگی و نغز هست اما این ویژگی در نقش نیست؛ حضرت امام خمینی(ره) در نامه ای که به گرباچوف نگاشتند، ابن عربی را عجوبه ای خوانده و به خواندن شعر آن تشویق کرده اند.
بلخاری خاطرنشان کرد: شاعران حکیم آنقدر جایگاه والایی دارند که وقت سرایش شعر، کلمات بی تاب شده و به زبان آن ها جاری می شده اند. /

کد خبر 300517

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.