تجلیل از هنرمندان، محور اصلی برنامه های هفته نکوداشت اصفهان است

یک هنرمند کاشیکار گفت: در هفته اصفهان باید از اساتید ناشناخته هنر و فرهنگ اصفهان که عمری را در راه اعتلای نصف جهان قدم برداشته اند تقدیر و دلجویی کرد.

محمدحسن مُقضی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هفته اصفهان از نظر من که در زمینه میراث فرهنگی کشور فعالیت دارم اهمیت بسیاری دارد. در این هفته نه تنها باید هنر و فرهنگ اصفهان پاس داشته شود بلکه باید از استادان قدیمی که در گوشه و کنار و خانه هایشان نشسته اند و هیچکس آنها را نمی شناسد قدردانی شود.
وی افزود: هریک از این استادان در نوع خود میراثی برای این استان و این کشور بشمار می روند، اما متأسفانه جامعه هیچ شناختی از آن ها ندارد و به آنها هیچ توجهی نمی شود، درحالی که هرکدام میراثی گرانبها هستند که سبب زنده نگهداشتن میراث اصفهان بوده اند.

مَقضی یا اشاره به اینکه نام و هنر اساتید و هنرمندان باید زنده نگهداشته شده و به ایران و جهان معرفی شود، ادامه داد: هنرمندان و پدران و اجداد آنها بودند که سبب ارتقاء هنر و فرهنگ اصفهان شده اند ولی متأسفانه نشانه های آنها در حال نابودی است.
این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد: در هفته اصفهان باید اساتید ناشناخته هنر و فرهنگ اصفهان را که عمری در راه اعتلای نصف جهان قدم برداشته اند در گوشه و کنار اصفهان یافته و به دیدار آنها برویم و از آنها دلجویی کنیم، گاهی حتی گرفتن عکسی به عنوان یادگاری، آنها را خوشحال خواهد کرد. همانطور که پل خواجو و مسجد جامع و میدان نقش جهان و بسیاری از آثار دیگر اصفهان را به دنیا نشان می دهیم باید همان استادانی را که خودشان و اجدادشان به انواع هنر در اصفهان پرداخته اند به جهانیان معرفی کنیم.
محمدحسن مُقضی گفت: کاشیکاری هنری شناخته شده در دنیاست و اجداد من با سابقه 350 سال به این هنر پرداخته اند و نام "مقضی" در دنیا با نام "کاشیکاری" شناخته می شود و شهرت دارد، من انتظاری از مسئولین ندارم جز اینکه گاهی به دیدار من و هم صنف هایم که در هنر، پیشکسوت هستند بروند و احوالی از پیرهای هنر و فرهنگ این شهر بپرسند. من هنرمندان زیادی را می شناسم که در کنج خانه نشسته اند و چشم به راه مردم و مسئولین هستند که از آن جمله باید از "استاد اُلیکی" نام ببرم که پدرش نیز استاد بزرگی بود و یا "استاد علی مَنشئی" نیز چنان داربست میزد و با چوب دیوارهای کج را بهم پیوند می داد و صاف می کرد که خیلی عجیب بود و من نه می توانم نام مهندس بر آنها بگذارم نه معمار و درواقع آنقدر بزرگ هستند که نمی توانم عنوانی برای آنها پیداکنم. در هفته اصفهان باید دقایقی را به آنها اختصاص داد./

کد خبر 300431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.