پوشیدن کفش های تنگ؛ مهم ترین عامل ایجاد "قوز شست پا"

کجی شست پا را هالوکس والگوس می نامند که هالوکس به معنای شست بوده و والگوس به معنای انحراف به سمت خارج است.

متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز در مورد شیوه درمان برجستگی یا کجی شست پا  به خبرنگار ایمنا گفت: انحراف شست پدیده شایعی در انگشتان پا است و در 90 درصد موارد در زنان اتفاق می فتد.
دکتر علیرضا مقتدری در مورد علت برجسته شدن شست پا بیان داشت: این بیماری ممکن است زمینه خانوادگی داشته باشد، به گونه ای که بیمار ممکن است همین مشکل را در پدر یا مادر یا خواهر و برادر خود هم ببیند.
وی خاطرنشان کرد: پوشیدن کفش نامناسب مانند کفش هایی با پنجه تنگ و باریک و کفش های پاشنه بلند از مهم ترین علل ایجاد کننده این بیماری است. متاسفانه 90 درصد زنان کفش هایی میپوشند که برای آنها تنگ است.
متخصص طب فیزیکی در مورد  درمان هالوکس والگوس گفت: اغلب موارد انحراف شست پا بدون نیاز به عمل جراحی قابل درمان هستند. پزشک ارتوپد معمولا در ابتدا سعی می کند بدون انجام عمل  جراحی این عارضه را درمان کند و تنها در صورت عدم موفقیت، ممکن است تصمیم به استفاده از جراحی بگیرد.
وی افزود: طبق یک قاعده کلی اگر انحراف شست پا درد نداشته باشد لزوما نیاز به عمل جراحی ندارد. حتی در مواردی که این انحراف همراه درد باشد در بسیاری اوقات می توان با پوشیدن کفش مناسب درد را از بین برد.
وی بیان داشت: در پوشیدن کفش به نکات زیر دقت کنید.
هیچ موقع معیار شما برای انتخاب اندازه کفش شماره ای که روی آن نوشته شده است نباشد. این اندازه ها بر حسب شکل و سازنده کفش متفاوت است.
همیشه کفش را به پا کرده و امتحان کنید. کفشی را انتخاب کنید که تا حد امکان به شکل پای شما باشد. در بسیاری افراد یک پا بزرگتر از پای دیگر است. کفش خود را برحسب پای بزرگترتان انتخاب کنید.
کفش را در عصر ها بخرید. زیرا در این موقع از روز پای شما در حداکثر اندازه خود است.
مقتدری در مورد اینکه آیا جراحی انحراف شست پا به فرد کمک می کند، بیان داشت: قاعده کلی، شروع درمان با روش های غیر جراحی است. اگر این روش ها موثر واقع نشدند عمل جراحی می تواند به شما کمک کند.
وی در پایان یادآور شد: 90-85 درصد افرادی که برای درمان انحراف شست جراحی شده اند از نتیجه درمان راضی هستند.

کد خبر 300332

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.