سیستم مکانیزه شهرسازی"سرای ۹" در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان اجرایی می شود

امروزه اهمیت فناوری اطلاعات به منظور افزایش سرعت و دقت فعالیت های مختلف سازمان ها و در نتیجه بالا بردن بهره وری آنها به روشنی مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطالعات متعددی که در زمینه نقش فناوری بر جوامع انجام شده، نمایان گر این مهم است که توسعه پراکنده در این زمینه عموماً به نتیجه دلخواه منتهی نشده و از کیفیت و مطلوبیت مناسبی برخوردار نیست.

به این منظور اغلب کشورهای پیشرفته، توسعه فناوری اطلاعات و عمومیت بخشیدن به استفاده از آن توسط مردم را از طریق سیستم های یکپارچه در قالب شهرهای الکترونیکی و دولت الکترونیکی دنبال می کنند.
هر کشور متناسب با موقعیت های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خود اهداف خاصی را در رابطه با ایجاد شهرهای الکترونیکی مدنظر قرار می دهد.

بر این اساس همه شهرهای الکترونیکی اهداف یکسانی ندارند و ممکن است در برخی زمینه ها با یکدیگر متفاوت باشند. ولی در مجموع می توان موارد مشترک فراوانی را در بین آنها یافت. 
توسعه اقتصاد پایدار، ارتقاء مدیریت شهری، بهبود بخشیدن به کیفیت خدمات و بالا بردن استانداردهای زندگی شهروندان، آماده کردن شهروندان برای زندگی در جامعه اطلاعاتی و موارد دیگر از اهداف شهرهای الکترونیک محسوب می شود.
تعریفی کلی که بتواند مفهوم شهر الکترونیکی را به صورت جامع ارائه دهد به این صورت است که "شهر الکترونیک" شهری است که اجرای اکثر فعالیت های آن از طریق امکانات مبتنی بر اینترنت و سیستم های الکترونیک امکان پذیر باشد.

در چنین شهری ضرورتی ندارد مردم برای انجام کارهای روزمره خود وقت زیادی را صرف کنند، بلکه تمام این کارها را می توانند از طریق سخت افزارهای فناوری از جمله رایانه های شخصی و اتصال به شبکه جهانی انجام دهند.
البته ایجاد یک شهر الکترونیکی بدون وجود یک زیر ساختار مناسب ممکن نیست، چنین زیر ساختاری می تواند بخش های مهمی نظیر وجود نیروی انسانی ماهر و متخصص، محیط حقوقی به معنی وجود قوانین و مقررات مورد نیاز (قانون تجارت الکترونیکی، پرداخت الکترونیکی قانون جرایم سایبری و غیره)، شرایط فرهنگی مناسب برای استفاده از خدمات شهر الکترونیکی و زیر ساخت مخابراتی فناوری اطلاعات داشته باشد.
در شهر اصفهان، یکی از زیرمجموعه های معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان "واحد شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان" است که استمرار و تحقق نرم افزار شهرداری الکترونیک را پیگیری می کند.

تحقق اجرای "سرای  ۸" تا ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۶ در کلیه مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار"ایمنا" می گوید: شهرسازی الکترونیک مشتمل بر صدور پروانه ساختمانی، امور مهندسان ناظر، نحوه محاسبات عوارض به صورت مکانیزه، کمیسیون ماده صد، پلیس ساختمان، سیستم املاک و طرح برون سپاری است.

وحید مهدویان ادامه می دهد: مدیریت طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان پروژه ای را تحت عنوان "شهرسازی الکترونیک" در قالب تهیه سیستم مکانیزه شهرسازی و درآمد شروع کرد که این سیستم مشتمل بر ۳۵ زیرسیستم است و هر کدام فعالیت و حوزه کاری خاص خود را انجام می دهند و به نوعی تکمیل کننده چرخه ارایه خدمات شهرسازی به شهروندان هستند.

وی تصریح می کند: با توجه به اجرای سیستم شهرسازی و در آمد یا "سرای۸ " طی سال گذشته در۶ منطقه ۲، ۴، ۷، ۱۲، ۱۳و ۱۴ شهرداری اصفهان، این سیستم همراه با ۳۵ زیر سیستم خود در این مناطق اجرایی شد.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه می دهد: امسال بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، از ۱۴ فروردین تا امروز در ۶ منطقه دیگر هم شامل مناطق: ۵، ۶، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱  این سیستم به اجرا درآمد که در مجموع تاکنون در ۱۲ منطقه شهرداری اصفهان، سیستم مکانیزه شهرسازی و درآمد"سرای ۸ " مشتمل بر ۳۵ زیرسیستم اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه هفته آینده در منطقه یک و طی دو هفته آینده در مناطق ۱۵ و ۳ نیز سیستم مکانیزه شهرسازی و درآمد اجرا خواهد شد، اظهارمی کند: با برنامه ریزی های انجام شده تا ۱۵ اردیبهشت ماه در کلیه مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان سیستم مکانیزه شهرسازی و درآمد "سرای  ۸" مستقر و قابل استفاده برای کاربران و عموم مردم برای اخذ نیازهای مربوطه سیستم شهرسازی از جمله پروانه ساختمان، پایان کار، استعلامات، دریافت فیش عوارض نوسازی و دیگرمواردی که در ۳۵ سامانه زیرمجموعه سیستم شهرسازی و درآمد تعریف شده است، می باشد.

ارتقاء "سرای ۸" به "سرای ۹" از ابتدای سال جاری کلید خورد

از ابتدای امسال هوشمندسازی سیستم شهرسازی و درآمد در دستور کار مدیریت طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان قرار گرفت که شامل ارتقاء "سرای ۸" به "سرای ۹" است.

به گفته مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، سامانه سرای ۹ منطقه به منطقه پیش نمی رود بلکه طبق برنامه ریزی های انجام شده خودکارسازی و هوشمندسازی که به عنوان ارتقای قابلیت های سرای ۸ است، به محض انجام تست های اولیه در کل مناطق اجرایی می شود.

مهدویان تاکید می کند: هوشمندسازی و خودکار سازی این سیستم با هدف جمع سپاری انجام می شود تا همه مردم کاربران سیستم باشند.

وی چشم انداز این طرح را جمع سپاری خوانده و ادامه می دهد: ما با اجرای این سیستم در تلاش هستیم تا مردم بتوانند کارهای مربوط به خودشان را در حوزه شهرسازی الکترونیک انجام دهند؛ به عنوان مثال چنانچه استعلام بانک دارند در بخش مربوطه ورود پیدا کرده و پاسخ خود را دریافت کنند.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان می گوید: با انجام این اقدامات در صدد هستیم مردم نیازی به مراجعه حضوری به شهرداری نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه از اواخر خردادماه ۹۶ تست های سیستم سرای ۹ به اتمام می رسد، ادامه می دهد: از ابتدای تیرماه سال جاری"سرای ۹" در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان اجرایی می شود و این آغاز تحول ساختاری در نحوه خدمت رسانی به مردم خواهد بود.

مهدویان اضافه می کند: با توجه به اینکه تاکید همه اعضای شورای شهر اجرای هر چه سریعتر این سیستم در راستای ارتقاء خدمت رسانی به مردم است، آموزش های مجازی به شهروندان هم در این سیستم پیش بینی شده است.

وی یادآور می شود: زیرساخت های لازم برای تحقق شهرسازی الکترونیک در شهرداری اصفهان آماده شده تا مردم به راحتی به سایت شهرسازی و درآمد به نشانی esup.isfahan.ir مراجعه و کلیه درخواست های خود را اعم از گرفتن فیش عوارض نوسازی و کسب و پیشه، درخواست پروانه، پایان کار و ... را مطرح کرده و به نتیجه برسند.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تاکید می کند: پیشخوان ما با مردم سایت esup.isfahan.ir خواهد بود و البته در راستای کیفی سازی خدمات، در حال تنظیم اپلیکیشنی هستیم تا شهروندان با تلفن همراه خود هم بتوانند از خدمات این سیستم استفاده کنند.

وی خاطرنشان می کند: تا پایان سال جاری خدمت به خدمت را از سیستم حضوری شهرداری حذف و به سیستم شهرسازی و درآمد اضافه خواهیم کرد.

کد خبر 300313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.