تحول نظام سلامت مردمی‌ترین جهت‌گیری‌های دولت های پس از انقلاب بود

پانزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به عنوان نقطه عطفی در تاریخ بخش سلامت کشور ماندگار شده است زیرا در این تاریخ "طرح تحول نظام سلامت" با مصوبه دولت یازدهم کلید خورد.

به گزارش ایمنا، هنگامی که اجرای طرح تحول نظام سلامت آغاز شد، ابتدا "درمان" را به عنوان مشکل اورژانسی نظام سلامت مد نظر قرار داد و از بیش از سه سال گذشته تاکنون، هنوز هم در این حوزه در حال تکاپو است و همچنان برای تکمیل اقداماتش پیش می‌رود.

بر اساس آمارهای اعلام شده،  در جریان اجرای طرح تحول نظام سلامت بیش از ۱۰ میلیون نفر که پیش از این فاقد بیمه بودند، به پوشش بیمه‌ای کشور اضافه و دارای دفترچه بیمه سلامت شدند.

همچنین به دنبال اقداماتی که در مجموعه نظام درمانی کشور انجام شد، نفس بیمارانی که به دلیل هزینه‌های بالای خدمات در بیمارستان‌ها به شماره افتاده بود، باز شد و شاهد کاهش چشمگیر هزینه‌های بیماران در بیمارستان‌های دولتی از ۳۷ درصد به سه درصد برای روستاییان و شش درصد در شهرها بودیم.

بعد از این اقدام، وزارت بهداشت گام دیگری را در جهت بهبود دسترسی بیماران به دارو و تجهیزات در بیمارستان‌ها برداشت و درصد مراجعه مردم به بیرون از بیمارستان برای تهیه داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیازشان را از ۱۰۰ درصد به سه درصد کاهش داد، به طوری که این اقدام افزایش ۱۹۳ درصدی دسترسی مردم به دارو و افزایش اقلام دارویی در داروخانه‌های بیمارستانی از ۳۲۹ قلم به ۹۶۲ قلم را به همراه داشت.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار" ایمنا" می گوید: با گذشت ۳ سال از اجرای طرح تحول سلامت، تاکنون اقدامات بهداشتی و درمانی بسیار قابل توجهی در استان اصفهان انجام شده است.

دکتر علیرضا یوسفی ادامه می دهد: تا پایان سال ۹۵ درحوزه درمان ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده ایم که ۳۰۰ میلیارد تومان آن مربوط کاهش فرانشیزها بوده است.

وی تصریح می کند:  اگر بیماری قبل از اجرای این طرح در یک بیمارستان یک میلیون هزینه بستری پرداخت می کرد، با اجرای طرح تحول سلامت در شهر فقط ۶ درصد و در روستاها فقط ۳ درصد هزینه ها را پرداخت می کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان می کند: با اجرای این طرح بیمارستان های دولتی حق ندارند فردی برای خرید دارو و تأمین تجهیزات به بیرون از بیمارستان هدایت کنند.

وی می افزاید: در بخش ویزیت سرپایی هم در کلینیک های ویژه وابسته به دانشگاه، بیمارانی که به پزشک متخصص مراجعه می کنند فقط ۳ هزار تومان فرانشیز پرداخت می کنند و مابقی حق ویزیت یعنی حدود ۱۱ هزار تومان را سازمان بیمه و ۱۱ هزار تومان را دانشگاه می پردازد.

یوسفی اظهار می کند: طرح تحول نظام سلامت باعث شد هزینه های درمان درمراکز درمانی دولتی بسیار کاهش یافته و با افزایش چشمگیر مراجعه کنندگان مواجه شویم.

وی با اشاره به روند درمان بیماران، تاکید می کند: بیمارانی که به بیمارستان های دولتی مراجعه می کنند از طریق مسیرهای روستایی یهعنی از کانال اجرا، هزینه های کمی پرداخت می کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معتقد است که در طول ۳ سال گذشته اقدامات جهادی برای تحقق طرح تحول سلامت انجام شده است.

وی ادامه می دهد: طی ۳ سال گذشته ۱۲۰۰ تخت به تخت های بیمارستانی استان اصفهان اضافه شده است.

یوسفی با اشاره به اینکه تا ۲ ماه آینده، ساختمان حضرت المهدی(عج) در بیمارستان خورشید افتتاح و ۱۵۰ تخت به تخت های بیمارستانی این استان اضافه می شود، اظهارمی کند: افتتاح بیمارستان ۱۰ تخت‌خوابی جندق و بیمارستان ۱۰۰ تخت‌خوابی کلیشاد از دیگر اقداماتی بود که رضایتمندی مردم را به همراه داشت.

وی با اشاره به امکانات درمانی بیمارستان گلدیس شاهین شهر، می گوید: در این بیمارستان بخش سی تی اسکن و امکانات اعزام بین بیمارستانی وجود دارد و توسعه امکانات تصویر برداری و پزشکی در این بیمارستان استراتژیک در دستور کار قرار گرفته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می کند: در بخش IT از معدود استان‌هایی هستیم که تمام مراکز دانشگاهی استان اصفهان از طریق شبکه فیبر نوری با هزینه‌ای بالغ‌بر سه میلیارد تومان به یکدیگر متصل شده‌ اند.

یوسفی اضافه  می کند: با اقدامات صورت گرفته می‌توانیم به موضوع پرونده الکترونیکی سلامت ورود کنیم که اتفاق بزرگی است.

وی با بیان اینکه در بحث پرونده الکترونیکی سلامت موضوع امنیت اطلاعات فوق‌العاده مهم است، تصریح می کند: باید توجه داشت که در این شبکه اطلاعات شخصی مردم ذخیره خواهد شد و موضوع امنیت اطلاعات باید با دقت مدنظر باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجرای برنامه تحول نظام سلامت را از مردمی‌ترین جهت‌گیری‌های دولت های پس از انقلاب عنوان کرده و می افزاید: مهمترین قدم در پایداری برنامه تحول نظام سلامت، تلاش در پایداری منابع آن است.

به گفته وی، طرح تحول نظام سلامت فی نفسه از مصادیق عدالت‌مدارانه هدفمندی یارانه‌هاست و از مردمی‌ترین جهت‌گیری‌های دولت در دوران پس از انقلاب می‌باشد.
 
یوسفی یادآور می شود: عمده‌ترین مساله در این برنامه که در کوتاهترین زمان، جلب رضایت مردم و استقبال سیاستگذاران ارشد نظام را به دنبال داشت، توجه به پایداری طرح می‌باشد، که عمدتاً معطوف به پایداری منابع طرح می‌باشد.
 
وی همچنین در ارتباط با درآمد بیمارستان‌ها می گوید: نظام درآمد بیمارستان شامل مواردی از قبیل: پرداختی بیمه‌های پایه، قراردادهای واگذاری، کمک دولت در قالب حقوق برخی ردیف‌ها، کمک‌های دولت از طریق هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت‌های بیمه‌های مکمل و درآمد VIP و کمک‌های خیرین می‌باشد که اکثر این موارد پایه‌های مستحکم و پایداری ندارند و منابع پایداری برای برنامه تحول نظام نیستند.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید می کند: با توجه به موارد ذکر شده توصیه می‌گردد که دست‌اندرکاران برنامه تحول بایستی برای اینکه بتوانند در پایداری برنامه تحول اقدام مؤثری انجام دهند، در راستای پایدارکردن منابع طرح قدم بردارند که همان اصلاح بیمه‌های خدمات درمانی، اعم از بیمه‌های پایه و مکمل و یکسان‌سازی بیمه‌ها است.

کد خبر 300309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.