غار دنگزلو جاذبه شگفت انگیز دنای سمیرم+تصاویر

سمیرم- غار دنگزلو که از غارهای آبی رشته کوه دنا به شمار می رود و در بالا دست یکی از سرشاخه های رودخانه ماربر قراردارد و دارای سه حوضچه آبی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، این غار در ضلع شمال شرقی کوه دنا و در حوالی روستایی به نام دنگزلو که قدمتی بیش از  یکصد سال دارد و از توابع بخش پادنای علیا شهرستان سمیرم و در دامنه ارتفاعات نوول قرار دارد.
این غار در حوزه استحفاظی استان اصفهان واقع شده که دارای جاذبه های فراوان کشف شده و کشف نشده ای است که از لحاظ قندیل های یخی، راهروهای آب و ... بوده و چنانچه همه زوایای آن شناخته شود می توان از آن بهره برداری به گستردگی قار علی صدر  انجام داد.
 
این غار که دارای سه حوضچه آبی است اولین بار توسط چند نفراز اعضای گروه کوهیاران و با راهنمایی اهالی روستا کشف و پیمایش شد اما به دلیل داشتن دهانه ورودی تنگ و صعب العبور بودن آن ورود و گردش در این غار تنها با تجهیزات کامل کوهنوردی و غارنوردی امکان پذیر است.

طول این غارحدود یک و نیم کیلومتر بوده و باتوجه به جریان داشتن آب و تامین آب آن از چشمه های درون کوه دارای آب بسیار سرد و خنکی است، این غار دارای تالارهای بزرگ و چند تالاب است که باید با قایق از آنها عبور کرد و یکی از منابع مهم آبی منطقه پادنا محسوب می‌شود. منطقه پادنا در شمال رشته کوه دنا دارای بافتی روستایی و عشایری است محل ییلاق طایفه فارسیمدان از ایل بزرگ قشقایی می‌باشد.

غار دنگزلو در گروه غارهای آهکی ایران قرار داشته و رودخانه های عمیق و کم عمق در آن وجود دارد. آب درون غار به علت سرچشمه گرفتن از کوهای پادنا بسیار خنک بوده که به دلیل سرد بودن این مکان حتما از لباس گرم استفاده شود.

برای رسیدن به این غار ابتدا باید از سمت شهر اصفهان به طرف شهرستان سمیرم حرکت کنید و از آنجا به ترتیب به سمت بخش شهر حنا و از آنجا به سمت روستای نقل حرکت کنید و با عبور از میان درختان مروارید دنا، سیب، به سمت غار دنگزلو بروید.
با ورود به محوطه این منطقه بکر و زیبا دستان مهربان طبیعت عطر دلنشین سیب را در آسمان پراکنده کرده  و لطافت هوای این مکان صورت شما را نوازش خواهد کرد.
کد خبر 300268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.