۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
غروب ماه عسل شعارهای انتخاباتی

مردم خواهان کاندیداهای برنامه محور با اهداف و سیاست های اجرایی مشخص هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا؛ بعد از آنکه در ایام ثبت نام دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یک هزار و 636 نفر خود را واجد صلاحیت و حضور در انتخابات دانسته و اقدام به ثبت نام کرده اند که متاسفانه بسیاری از این افراد هیچ یک از ملاک ها و ویژگی های مندرج در اصل 115 قانون اساسی و ماده 35 قانون انتخابات که تاکید می کند، "رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد  شرایط؛ ایرانی‌الاصل،‌ تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن نیت و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی یاران و مذهب رسمی کشور باشد." را نداشتند.

شورای نگهبان نیز بر اساس قانون و بعد از 5 روز فرصت بررسی احراز صلاحیت ها ، 6 کاندیدا را حائز شرایط مندرج در اصل 115 قانون اساسی دانست و آقایان سیدمصطفی آقامیرسلیم، اسحاق جهانگیری، حسن روحانی، سیدابراهیم رئیسی،  محمدباقر قالیباف و سیدمصطفی هاشمی‌طبا را به وزارت کشور معرفی کرد.

حال زمان تبلیغات و اعلام برنامه ها و سیاست های این افراد و تیم های آنها فرا رسیده تا در معرض عموم قرار دادن،  بتوانند اقبال عمومی را جلب نمایند،‌ اما در این تبلیغات و رقابت انتخاباتی نکته‌ای که به چشم می‌خورد این است که مردم دیگر از شنیدن وعده‌های تو خالی و پوچ و بی‌اساس خسته شده‌اند.

در حقیقت دیگر وعده‌هایی که پایه و اساس درستی ندارند و معلوم است که محقق نمی‌شوند، نمی‌توانند برای کاندیداها رای جمع کنند. از سوی دیگر باید توجه داشت که دادن اینگونه وعده‌ها، حربه به دست دشمنان می‌دهد تا با شعار دروغ بودن وعده‌ها مردم را ناامید کنند.حالا تکلیف کاندیداها مشخص شده است مردم می‌خواهند شناخت درستی از کاندیداهای ریاست جمهوری بدست آورند و برنامه‌های آتی آنها را بدانند.

متاسفانه برخی نامزدهای ادوار مختلف ریاست جمهوری در کشور ما کمتر برنامه محور بوده و بیشتر شخص محور و گروه محور بوده‌اند. موضوعی که هر چهار سال یکبار شکل گرفته و همه انتقادات به سمت آن نشان گرفته شده و نداشتن حزب متهم اصلی شناخته شده و پس از برگزاری انتخابات همه چیز تا چهار سال بعد به فراموشی سپرده شده است.

یادمان باشد که صحنه انتخابات ریاست جمهوری نوعی رقابت است که برنده در آن فردی محسوب می‌شود که بتواند آرای مردم را به سمت خود جلب نموده و مردم را با خود همسو کند، در این مسابقه اگر تقاضایی برای برنامه‌محوری نباشد برنامه‌محوری ارائه نخواهد شد. 

شعارهای که نشانی از برنامه محوری ندارد

در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری دیده شده است که افراد نامزد تصدی ریاست قوه مجریه از برنامه‌محوری برداشت اشتباهی داشته و به شعارهای خود نام برنامه می‌دهند. به طور مثال بسیار دیده شده است که در شعارهای انتخاباتی، قشر خاصی از افراد جامعه لحاظ شده یا اینکه شعارهای احساسی داده شده و دیگر شعارهایی متناقض برنامه‌محوری که همه شنیده‌ایم.

در حالی که در فرایند برنامه‌محوری باید به ویژگی‌های یک برنامه مناسب توجه کرد که از جمله می‌توان به جامع و کامل بودن، زمان‌دار، قابل اجرا، قابل ارزیابی، متناسب با نیاز مردم و مملکت بودن، به منفعت مردم و نظام بودن بابرنامه و در راستای سیاست‌های بالادستی بودن باشد.

ضرورت نهادینه شدن برنامه ها، اعلان ها و تبلیغات انتخاباتی که نهایتاً به یک جمله چند کلمه ای که «شعار انتخاباتی» نامیده می شود راهی برای عرضه و اعلام کاندیدا به جامعه و افکار عمومی است، از این رو تحلیل ساختاری و محتوایی شعارهای انتخاباتی که به نوعی تبلور اراده کاندیدا از سویی و از سوی دیگر نیاز سنجی خواسته و مطالبات جامعه است به ایجاد بستری می انجامد که از آن به رفتارشناسی شخصیت سیاسی نامزدها تعبیر می شود.

باید پذیرفت شعار تبلیغاتی و انتخاباتی مناسب و تاثیرگذار می بایست مبتنی بر مطالبات و خواسته ‌های واقعی سیاسی،‌ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم باشد. 

نکته قابل تامل در شعارهای انتخاباتی که با رویکردی ایجابی برای جذب آرا صورت می گیرد و برخاسته از نیازها و ضرورت های یک جامعه است همان مطالبات و خواسته هایی را شکل می دهد که در لایه های زیرپوستی خود دغدغه ها و نگرانی هایی را عیان می سازد که با آن می توان به آرمان های یک جامعه پی برد.

یکی از مولفه های مهم شعارهای انتخاباتی ایجاد روح امید و پویایی در بین مردم است که به یک شور و نشاط می انجامد. چرا که شعارها همان خواسته های محقق نشده جامعه از سوی دولت های وقت است که این بار وعده عینیت یافتن آن از سوی نامزدهای انتخاباتی در قالب دولتی دیگر داده می شود. همین مسئله هم خود یکی از مولفه های امید و امیدسازی اجتماعی و سیاسی است که یکی از شاخص های مشروعیت در قالب مشارکت حداکثری مردم تلقی می شود،

چشم انداز نظام، سند پیش روی کاندیداها

یادمان باشد که چشم‌انداز بیست ساله‌ جمهوری اسلامی برای مشخص کردن خط سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست، که تهیه و ابلاغ شد. چشم‌انداز بیست ساله‌ ابلاغ شده به مسئولان سیاستگذاری و برنامه‌ریزی، یک امر عملی و منطقی و قابل تحقق است. از این‌رو برنامه بلندمدت رئیس‌جمهور باید پیرو عملی ساختن این سند برنامه‌ریزی شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این‌باره فرموده‌اند که: «سند چشم‌انداز، یک مسأله‌ فرادولتی است؛ مال این دولت و آن دولت و این سیاست و آن سیاست و این جریان و آن جریان نیست؛ محصول یک کار فشرده و متراکم است؛ کارِ کارشناسی شده است؛ و درست هم هست. این سند، در واقع برنامه‌ کلان بیست‌ساله‌ ماست و یک سند به معنای حقیقی کلمه است. آنچه که در این سند گفته شده، تعارف نشده. باید در همه‌ برنامه‌ریزیها - چه در قانون‌گذاری که قانون‌گذارها مسئولش هستند، چه در اجرا و مقررات اجرائی که شماها مسئولش هستید - سند چشم‌انداز را مورد ملاحظه قرار بدهید؛ بسنجید و ببینید کجاها در جهت سند چشم‌انداز نیست، آن‌جا را تصحیح کنید و نگذارید زاویه بخورد.»

مردم خواهان برنامه های عملیاتی و غیر شعاری از سوی کاندیداها هستند

همایون هاشمی در خصوص " محور رقابت های انتخاباتی کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری"،‌ اظهار کرد: همه کاندیداها و افرادی که وارد انتخابات ریاست جمهوری شده و مورد احراز صلاحیت قرار گرفته اند، باید بدانند که برای حضور در این رقابت حساس و مهم، برنامه محور بودن و داشتن برنامه های که بتواند مشکلات را برطرف کند از اهمیت بالای برخوردار است.

وی با بیان اینکه کشور نیاز به حل مشکلات و برنامه های توسعه ای دارد و کاندیداهای حاضر در انتخابات باید در رقابت های خود برنامه اجرایی برای پیشرفت کشور داشته باشند،‌گفت: برنامه های این افراد باید در برگیرنده استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های کشور برای آبادانی و توسعه ایران اسلامی باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به اینکه کاندیداها باید بر اساس ظرفیت ها و شناختی که از مشکلات دارند برنامه بدهند و با مردم برای حل مشکلات شان صادق باشند، تصریح کرد: باید نامزدها و یا گروه ها این توانایی را داشته باشند که در برنامه های خود وضع موجود را به خوبی تببین و وضعیت مطلوب را نیز تدوین کرده و نحوه گذار را نیز شفاف تشریح کنند.

وی با تاکید بر اینکه کاندیداها و طرفداران آنها باید از تخریب یکدیگر در رقابت های انتخاباتی شدیدا پرهیز کنند، گفت: مطمئنا در فضای آرام کاندیداها و نیروهای آنها می توانند به تبیین برنامه ها و اهداف خود بپردازند و بی شک آنهای که اقدام به تخریب می کنند راه به جای نخواهند برد.

هاشمی با بیان اینکه قول های بی اساسی و بدون پشتوانه که سرانجامی ندارد و دردی از مردم دوا نمی کند و باید برنامه های عملیاتی و اجرایی برای بهبود وضعیت کشور از سوی کاندیداها اعلام شود، بیان داشت:مردم ایران بعد از پشت سر گذاشتن دهها انتخابات در کشور مطمئنا هوشیار هستند و به دنبال افرادی که برنامه محور و افق روبروی آنها حل مشکلات جامعه می باشد،‌ رای خواهند داد.

نماینده مردم با تاکید بر اینکه باید تولید محوری و باز کردن گره مشکلات زندگی مردم در اولویت برنامه های کاندیداها قرار بگیرد،‌ افزود: اشتغال، حل مشکل بیکاری، رفع رکود، برطرف کردن آسیب های اجتماعی و داشتن برنامه برای استفاده از توسعه منابع انسانی باید از مهمترین برنامه های کاندیداهای احراز صلاحیت شده باشد،‌ چرا که مردم انتظار حل مشکلات اساسی خود را از سوی رئیس جمهور آینده دارد.

کاندیداهای ریاست جمهوری برنامه های واقعه گرا به مردم ارائه دهند/  برنامه محوری باید بر شعار محوری برتری داشته باشد

علیم یار محمدی در خصوص " محور رقابت های انتخاباتی کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری"، با تاکید بر اینکه کاندیداهای احراز صلاحیت شده باید بر اساس مصالح و منافع ملی کشور در جهت ارتقا و توسعه نظام گام بردارند، گفت: بهبود معیشت، رفاه و آرامش مردم باید از اولویت های آنها باشد، چرا که داشتن برنامه و تیم های کارشناسی از مهمترین نکاتی است که این افراد باید داشته باشند، چرا که آینده یک کشور برای چهار سال در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وی بیان داشت: فردی که می خواهد در حوزه ریاست جمهوری و اجرایی کشور منشاء اثر باشد باید علاوه بر داشتن برنامه جامع، یک برنامه یا حداقل بخش هایی از آن را خود یا تیم او قبلا اجرا کرده باشند به نحوی که مردم ببینند این برنامه و الگوی ارائه شده از سوی وی کار می کند و عملیاتی است و صرفا حرف های تئوریک و انتزاعی که اغلب اوقات هم در عمل جواب نمی دهد، نیست.

یار محمدی، واقع گرایی را از ویژگی های لازم برای برنامه های ارائه شده توسط افراد یا گروه های سیاسی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دانست و تصریح کرد: اگر این برنامه ها فاقد شاخصه های واقعی باشند و بر اساس اعداد و ارقام مفهومی و مشخص ارائه نشوند، فقط یک فهرست از آرزوها برای مردم خواهند بود که معمولا هم محقق نخواهند شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر اینکه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید بر اساس واقعیت های جامعه ، برنامه های قوی و منسجم داشته باشد تا بتوانند بر معضلات و مشکلات کشور فائق شوند، گفت:  داشتن نگاه دقیق برای اصلاح مشکلاتی چون تولید، بیکاری  و اشتغال که از نیازها  و مسائل مبتلا به مردم در این ایام است، یکی از نقاط قوت کاندیداها محسوب می شود.

وی با بیان اینکه باید از هر حرکتی که دور از اخلاق های انتخاباتی است به شدت پرهیز گردد و اجازه ندهند که دشمنان از سخنان و مواضع کاندیداها علیه ملت بزرگ ایران استفاده نمایند،‌ بیان داشت: کاندیداها و طرفداران آنها باید از سیاسی کاری پرهیز کرده و با برنامه های عملیاتی جهت حل مشکلات وارد صحنه شوند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کاندیداها نباید برای جلب نظر احزاب و گروهی کار کنند، بلکه باید برای جلب نظر مردم و حل مشکلات آنها وارد شوند،‌ افزود: مردم خواهان کاندیداهای هستند که برنامه های اصولی،‌ دقیق و قوی برای پشت سر گذاشتن مشکلات داشته باشند در واقع باید برنامه محوری بر شعار محوری برتری داشته باشد.

برنامه محوری الگوی سیاست های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری باشد

سیده فاطمه ذوالقدر  در خصوص " محور رقابت های انتخاباتی کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری"، اظهار کرد : بی شک کاندیداهای که وارد عرصه و رقابت حساس و مهم ریاست جمهوری شده اند باید، برنامه محوری و داشتن تفکر و مدیریت برای حل مشکلاتی چون بیکاری، اشتغال زایی را در اولویت قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید با توجه به سخنان مقام معظم رهبری برنامه های دقیق و روشنی برای اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال داشته باشند، گفت: رفع مشکلات و معضلات جامعه باید از جمله مهمترین برنامه های اصلی و اساسی کاندیداها باشد ، البته برنامه های که شعاری نباشد و بتواند در عرصه عمل هم به نتیجه برسد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه کاندیداها در رقابت های انتخاباتی نباید وعده های بی پشتوانه  و بدون برنامه به مردم بدهند، تصریح کرد: افراد حاضر در صحنه رقابت انتخابات ریاست جمهوری باید برای حل مسائل و مشکلات اصلی جامعه و کشور برنامه های منسجم و کارآمد داشته باشند و از شعارها و وعده های که عملیاتی نمی شود،‌پرهیز کنند.

وی با اشاره بر اینکه کاندیداها و هواداران آنها نیز باید از تخریب چهره رقبای مقابل بشدت دوری کنند،‌ بیان داشت: همه آحاد جامعه بخصوص چهره های شناخته شده و کاندیداها در رقابت های انتخاباتی مصالح نظام کشور را در نظر بگیرند و اجازه ندهند که مسائل حاشیه ای و غیر واقعی بر برنامه های نامزدهای انتخاباتی چیره شود.

ذوالقدر با تاکید بر اینکه اخلاق محوری، دوری از بی قانونی و قول های بی پشتوانه باید از رقابت های انتخاباتی در جامعه اسلامی دور باشد، گفت: مردم خواهان کاندیداهای هستند که برنامه های دقیق و منظمی برای پیشرفت کشور و توسعه و آبادانی کشور داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاندیداهای حاضر در رقایت دوازدهم ریاست جمهوری برای جلب نظر و آرا مردم باید برنامه محوری و داشتن تفکر و مدیریت را در اولویت قرار دهند، افزود: وعده‌هایی که پایه و اساس درستی ندارند و محقق نمی‌شوند، برای کاندیداها رای جمع نخواهد کرد.

شعاری بی پشتوانه جای در رقابت انتخاباتی ندارد/ اولویت برنامه محوری در رقابت انتخاباتی قرار گیرد

سید صادق طباطبایی نژاد در خصوص " محور رقابت های انتخاباتی کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری"، با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری یک فرایند سیاسی و اجتماعی است که عوامل مختلفی بر آن تاثیر گذار هستند و اینکه چه کسانی می توانند آرا مردم را جلب کند مطمئنا سخت خواهد بود، گفت: یکی از بهترین اقدامات برای جلب نظر مردم از سوی کاندیداهای احراز صلاحیت شده برنامه محوری و داشتن رویکردهای منطقی و منسجم برای حل مشکلات کشور و مردم است.

وی با تاکید بر اینکه کاندیداها باید برنامه های دقیق و عملیاتی با پشتوانه اجرایی داشته باشند و این امر را در اولویت برنامه های رقابتی خود قرار بدهند، افزود: افراد حاضر در رقابت انتخابات ریاست جمهوری باید از دادن شعارها و بیان مطالب بدون پشتوانه و بی نتیجه برای مردم پرهیز کنند و اجازه ندهند که فضای رقابتی آنها را از تلاش برای خدمت به مردم دور کند،‌ چرا که مردم هوشیار به کاندیدای که با برنامه عملیاتی و اجرایی باشد،‌ رای خواهند داد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلام با بیان اینکه آنچه که به صلاح کشور است یک انتخابات پرشور، با حضور حداکثری مردم و مشارکت همگانی است، تصریح کرد: برای تحقق این امر کاندیداها باید با برنامه های دقیق و منظم درصد حل مشکلات مردم باشد.

وی با بیان اینکه دولتی که قرار است چهار سال اداره کشور را بر عهده گیرد، نیاز به برنامه‌ ای که ابعاد کارشناسی، فنی، تخصصی و واقع‌ بینانه داشته باشد و برای دستیابی به این برنامه هم به گروه‌های تخصصی، کارآمد و کارشناس در اطراف کاندیداها نیاز است،‌ بیان داشت: کاندیداهای احراز صلاحیت شده برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، باید برنامه های منسجم و اجرایی خود را برای مردم به طور کامل تشریح نمایند تا اهداف و سیاست های آنها برای مردم روشن گردد.

طباطبایی نژاد افزود: نقد منصفانه و دوری از سیاسی کاری باید در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری یکی از محور های اصلی و اساسی باشد و کاندیداها با برنامه های دقیق به تشریح هدف ها و چشم اندازهای خود برای خدمت رسانی به مردم بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه نباید انتخابات ریاست جمهوری رنگ و بوی غربی، قدرت طلبی و مادی گرایی به خود بگیرد،‌گفت: باید رقایت های انتخاباتی در ایران اسلامی رنگ و بوی خدمت و تلاش برای عمران و آبادانی بیشتر باشد.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ اسلام ناب در رفتار و گفتار انتخاباتی باید از سوی کاندیداها و طرفداران آنها مد نظر بگیرد، اظهار کرد: الگوی درست برای جلب آرا و نظر مردم دوری از حاشیه و داشتن برنامه های جامع و کلان برای خدمت به مردم است.

رقابت انتخاباتی با برنامه های کاربردی و اجرایی گرم می شود

محمد کاظمی  در خصوص " محور رقابت های انتخاباتی کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری"، تاکید کرد: کاندیداهای احراز صلاحیت شده باید برای حضور در رقابت های انتخاباتی برنامه داشته و جهت حل مشکلات کشور و بهبود هرچه سریعتر مسائل مورد نظر مردم برنامه های کاربردی و اجرایی به مردم پیشنهاد دهند.

وی با بیان اینکه خود کاندیداها نیز باید صاحب نظر برای حل مشکلات مردم باشند و از شعارهای بدون پشتوانه عملیاتی بشدت دوری کنند، تصریح کرد: واقعیت این است که کاندیداها بایستی با در نظر گرفتن نیازها و خواسته های جامعه بر اساس آنها برنامه ‌های‌ خود را اولویت‌ بندی کنند.

کاظمی افزود: اگر شعارهای کاندیداها صرفاً تبلیغاتی و روزمره و بدون پشتوانه علمی و تخصصی باشد، طبیعتاً این شعارها و حرف های بی نتیجه نمی‌تواند به مرحله اجرا در بیاید و نظر مردم را برای رای جلب نماید.

وی با بیان اینکه کاندیداهای احراز صلاحیت شده برای انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری باید برنامه های منسجم، ‌مدون،‌ اساسی و دقیق برای حل مشکلات مردم داشته باشد،‌ بیان داشت: مطمئنا مردم با آگاهی از برنامه های واقعی و غیر شعاری کاندیداها و تیم کارشناسی آنها به فردی متمایل خواهند شد و هر کاندیدای که برنامه محوری را در دستور کار خود قرار ندهد،‌ کار سختی را در پیش خواهد داشت.

نائب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی،‌ رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی 6 کاندیدای حاضر در میدان و طرفداران آنها را مورد تاکید قرار داد و افزود: رعایت مصالح و منافع ملی کشور و چارچوب های نظام مسلما باید از سوی این افراد و حامیان آنها مد نظر قرار گیرد، تا مردم بتوانند در آرامش به کاندیدای که برنامه بهتری برای پیشرفت و توسعه کشور دارد،‌ رای بدهند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انتقادات بی اساس و پایه باید از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری دور باشد،‌ گفت: اخلاق مداری و توجه به اصول اسلامی باید یکی از مورد اصلی مد نظر کاندیداها باشد تا فضای کشور از التهاب و حاشیه دور باشد./

کد خبر 300096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.