چهارمین همایش بین‌المللی تازه‌های غدد و متابولیسم در اصفهان آغاز شد

چهارمین همایش بین المللی و ششمین همایش سراسری تازه های غدد و متابولیسم در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این همایش از سوی مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و انجمن متخصصین غدد درون ریز و متابولیسم ایران با همکاری انجمن نورواندوکرینولوژی اروپا(ENEA) و انجمن غدد آلمان(DGE) با حضور متخصصان، پزشکان، استادان و دانشجویان داخلی و خارجی تا اول اردیبهشت امسال به مدت سه روز در دانشکده علوم پزشکی اصفهان ادامه خواهد یافت.
محورهای اصلی این همایش با تاکید بر اختلالات غدد درون دیز و متابولیسم شامل دیابت و پیش دیابت، اختلالات لیپید، چاقی و سندروم متابولیک، بیماری های تیروئید، اوستئوپروز و سایر اختلالات کلسیم و فسفر، بیماری های غدد فوق کلیوی و اختلالات گنادها و هیپوفیز است.
دکتر صانعی، قائم مقام رییس دانشگاه، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری کنگره گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بعد از تهران دومین دانشگاهی است که هر دو سال یکبار اقدام به برگزاری کنگره غدد و متابولیسم می نمایدتا متخصصین و اندیشمندان در زمینه آخرین یافته ها و تجارب خود با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند.
وی افزود:  در این همایش ها قطعنامه هایی منعقد می شود که هرکدام منشا خدماتی ارزشمند برای مسئولین بهداشت و دانشگاه ها به مردم می گردد که از جمله این ها می توان به اضافه نمودن ید به نمک غذایی مردم اشاره کرد.
قائم مقام رییس دانشگاه از جمله دیگر خدمات در این خصوص را اضافه کردن آهن و اسید فولیک به آرد نانوایی ها، اضافه کردن قرص فرفولیک به دختران مقطع دوره متوسطه در طول نه ماه تحصیل با پوشش 100 درصدی، دادن قرص ویتامین E به دبستان های دخترانه و پسرانه، دادن قرص ویتامین D و کلسیم به سالمندان 60 سال به بالا با پوشش 20درصدی جامعه هدف، همچنین اجرای طرح غربالگری دیابت، فشارخون و .... در استان اصفهان عنوان نمود.
صانعی در بخش دیگر سخنان خود در ارتباط با خدمات ارزنده که در طول اجرای برنامه تحول نظام سلامت صورت گرفت اشاره نمود و گفت: مهمترین اقدام مسئولین در سال 94 در بحث برنامه تحول این می‌باشد که تمام شهرهای زیر 100 هزار نفر را تحت پوشش مراکز بهداشتی و سیستم ارجاع قرار دهیم.
وی همچنین به افتتاح یک دفتر مجزا به نام واحد بیماری‌های غیرواگیردار در مراکز بهداشتی اشاره نمود و گفت: با تاسیس واحد بیماری‌های غیرواگیر شامل: دیابت، هایپرتنشن، چاقی، بحث تغذیه، بیماری‌های روانی و... و همچنین استخدام یک کارشناس ویژه، می‌توانیم تمام اطلاعات مربوط به جمعیت تحت پوشش مراکز را پیگیری و در درمان آنها اقدام نماییم.
210 عنوان مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد
دکتر اشرف امین الرعایا، دبیر علمی چهارمین همایش بین المللی و ششمین همایش سراسری تازه های غدد و متابولیسم در آیین افتتاح این همایش گفت: 210 عنوان مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که از میان آنها 92 مقاله پذیرفته شده است که بصورت پوستر ارائه می شود.
وی افزود: از میان پوسترهای پذیرفته شده، پنج پوستر برتر انتخاب از آنها و تقدیر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: کمیته علمی همایش، مقاله های ارسالی را در همه حوزه های پایه، بالینی، اپیدمیولوژیک، پژوهش های کاربردی مرتبط با سیستم های بهداشتی و تبعات اقتصادی، اجتماعی و روانی مرتبط با بیماری های غدد و متابولیسم و با توجه به محتوای تازه آنها بررسی کرده است.
وی با اشاره به ارائه 26 سخنرانی کلیدی در این همایش اظهار کرد: سخنرانان کلیدی از کشور ایران، امریکا، آرژانتین و آلمان هستند.
امین الرعایا، مهمترین هدف برگزاری این همایش را به روز شدن دانش متخصصان و پزشکان غدد و متابولیسم در کشورمان و افزایش همکاری های علمی بین المللی در زمینه های آموزشی، پژوهشی و اجتماعی توصیف کرد.
پزشکی شخصی، توجه بیشتری به مطالعه های ژنتیکی دارد
دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بعنوان یکی از سخنرانان اصلی این همایش با موضوع پزشکی شخصی(Personalized medicine) به بررسی ابعاد مختلف این موضوع و تاثیر آن در پژوهش های امروز دنیای پزشکی پرداخت.
وی افزود: پزشکی شخصی به معنی ارائه خدمات پزشکی در بخش های مختلف سلامت، پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت متناسب با ژنتیک فرد است که فهم و درک در باره انواع بیماری ها بویژه سرطان ها را عمیق تر می کند و در توسعه علم پزشکی و تحقیقات ژنتیکی نیز تاثیر بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه در پزشکی شخصی، توجه بیشتری به مطالعه های ژنتیکی می شود، اظهار کرد: برای تحول و پیشرفت در علم پزشکی نیازمند توجه بیشتر به این حوزه هستیم.
لاریجانی با بیان اینکه پزشکی شخصی، ابزارهای خوبی در اختیار پزشکان قرار می دهد، گفت: ما برای فعالیت در این حوزه باید اطلاعات پایه و اولیه خوبی داشته باشیم.
وی با اشاره به شتاب روزافزون توسعه علم پزشکی دنیا در زمینه پزشکی شخصی، افزود: از این روش برای تشخیص و درمان انواع بیماری ها بویژه بیماری های غیرواگیر مانند انواع سرطان، دیابت و قلبی عروقی استفاده می شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به برخی برنامه های کشورمان در این زمینه گفت: ایران یکی از پنج کشور دنیاست که تا سال 2018 میلادی گزارش مربوط به برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر خود را بطور کامل ارائه خواهد کرد و بهترین اطلاعات را در این زمینه در منطقه دارد.
دکتر فریدون عزیزی، رئیس انجمن متخصصین غدد درون ریز و متابولیسم ایران در این مراسم با اشاره به افزایش تعداد مقاله های پزشکان و استادان ایرانی در زمینه غدد و متابولیسم در مقایسه با کشورهای اروپایی و ترکیه تاکید کرد: سطح کیفی این مقاله قابل رقابت با مقاله های علمی کشورهای پیشرفته است.
11130/130/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 279049

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.