تحول تلگرامی در بازار مکالمه تلفنی ایران / تماس صوتی تلگرام به کجا رسید؟

اگر اخبار تکنولوژی را در روزهای اخیر دنبال کرده باشید حتما این خبر را شنیده‌اید که پیام‌رسان تلگرام قابلیت مکالمه صوتی را برای کاربرانش فعال کرده و این خبر این روزها با سر و صدا و اتفاقات بسیاری همراه بوده است.

به گزارش ایمنا، تلگرام در چند ماه اخیر با به‌روزرسانی‌های متعدد قابلیت‌های جذابی را افزوده و از این طریق توانسته به محبوبیت خود بیفزاید. حالا هم با ویژگی تماس صوتی که فعال شده، بی‌شک به طرفداران خود می‌افزاید. این قابلیت اول فقط در غرب اروپا فعال شد و به‌زودی به سایر نقاط دنیا و ایران هم رسید. 
در همان ساعات اولیه فعال سازی تماس صوتی تلگرام در ایران این اپ با اختلالاتی مواجه شد، اختلالی که اغلب فکر می کردند ناشی از فیلترینگ تلگرام است. در واقع پس از عرضه این قابلیت شاهد چندین مورد اختلال سرور به دلیل ترافیک بسیار بالای کاربران ایرانی بودیم اما در ساعت 14 روز جمعه مصادف با 24 فروردین ماه بالاخره این پیام رسان به صورت همگانی از سوی اپراتورهای موبایل ایران، همراه اول، ایرانسل و رایتل مسدود شد و در ساعت 16 همان روز نیز این مسدودسازی با انتشار جوابیه‌هایی به پایان رسید.

تماس صوتی تلگرام رقیب جدی اپراتورهای مخابرات در ایران
همانطور که می دانید این روزها خبر مسدود شدن تماس صوتی تلگرام سر و صدای زیادی به پا کرده است و کاربران زیادی صدای اعتراض سر می دهند مبنی بر اینکه چرا اپراتورهای کشور این قابلیت تلگرام را مسدود کرده اند.
قابلیت مکالمه صوتی تلگرام که از بستر اینترنت استفاده می‌کند با استفاده از مصرف حجم پایین اینترنت، کیفیت بالای تماس و امنیت رمز نگاری شده یک رقیب جدی برای مکالمه از طریق اپراتورهای موبایل در کشور ایران است.
در واقع طبق بررسی‌های انجام شده، استفاده از قابلیت مکالمه صوتی دارای صرفه اقتصادی بسیار بالایی است چرا که شما می‌توانید با یک بسته اینترنت 200 مگابایتی یک روزه همراه اول با قمیت 1/500 تومان، بسته اینترنت 200 مگابایتی یک روزه ایرانسل با قیمت 1/200 تومان و بسته اینترنت 200 مگابایتی یک روزه رایتل با قیمت 2/000 تومان اقدام به مکالمه با بالاترین کیفیت ممکن تا  8 ساعت یعنی 480 دقیقه از طریق تلگرام تماس صوتی با افراد مورد نظر خود داشته باشید که این میزان نسبت به هزینه مکالمه درون و برون شبکه‌ای بسیار پایین‌تر و نشان از صرفه اقتصادی آن مخصوصا در زمان استفاده از اینترنت نامحدود خانگی دارد.
محبوبیت و افزایش استفاده از این اپلیکیشن در ایران باعث شد حواشی متفاوتی هم به همراه داشته باشد که مهم‌ترین آن موضوع فیلترینگ تلگرام بود. در یکی، دو سال اخیر بارها اخبار و شایعاتی مبنی بر فیلترشدن تلگرام از سوی مخابرات شنیده‌ایم که حالا با افزوده‌شدن قابلیت تماس صوتی بی‌شک این اخبار و شایعات پررنگ‌تر از پیش خود را نشان خواهند داد. همین حالا هم، پیش از اینکه قابلیت تماس صوتی به تلگرام افزوده شود مخابرات متحمل هزینه سنگینی شده است. می‌توان گفت در چند سال اخیر همه کاربران تلفن هوشمند در ایران از اپلیکیشن تلگرام برای ارسال پیام به مخاطبان خود استفاده می‌کنند و کمتر کسی را می‌توان یافت که از طریق اس‌ام‌اس مخابراتی پیام‌هایش را ارسال کند و همین موضوع باعث ایجاد حساسیت از سوی اپراتورها و مقام‌های دولتی مربوط شده است.

بر اساس حکم قوه قضاییه تماس صوتی تلگرام تعلیق شده است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به فیلترینگ تماس صوتی تلگرام و علت مسدود شدن آن از جانب قوه قضاییه تاکید کرد که این مسئله به قوه قضاییه مربوط است و این حوزه باید در این مورد اطلاع رسانی کند؛ اپراتورها بر اساس حکم قوه قضاییه که به آنها ابلاغ شده است این کار را انجام داده‌اند.
محمود واعظی در جمع خبرنگاران با اشاره به مسدود شدن تماس صوتی تلگرام اظهار کرد: حدود یک ماه است که مسئولان  تلگرام به دنبال راه‌اندازی تماس صوتی این شبکه در ایران هستند که در این خصوص دیدگاه‌های مختلفی از جانب اپراتورها در کشور وجود داشت.
وی درباره مسدود شدن تماس صوتی تلگرام نیز گفت که این سرویس با حکم قضایی که به اپراتورها ابلاغ شده، مسدود شده است.
واعظی در رابطه با تبلیغات زودرس انتخابات در فضای مجازی خاطرنشان کرد: وزارت کشور، قوه قضاییه و شورای عالی فضای مجازی به مسئله انتخابات زودرس دیدگاه‌هایی دارند؛ این اقدامات غیر قانونی است اگر تبلیغات را شروع کنند یا در روزنامه‌ها یا فضای مجازی این کار را انجام دهد.
 
حال باید دید که پس از چندین بار اختلال در قابلیت مکالمه صوتی به دلیل استقبال بسیار زیاد کاربران ایرانی و مسدود سازی احتمالی برای دومین بار این قابلیت جدید و کاربردی در محبوبترین پیام رسان کاربران ایرانی، در آینده چه اتفاقی برای قابلیت مکالمه صوتی تلگرام پیش خواهد آمد. این قابلیت می‌تواند برای کاربران، بستر مناسبی برای انجام مکالمات صوتی با کیفیت در اینترنت و کاهش هزینه تماس‌های داخلی و بین اپراتوری باشد.
11130/130/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
گزارش:آیدا علی اکبری
کد خبر 278830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.