با میوه های فصل بهار، سلامتی خود را تضمین کنید/ خوردن طالبی در بهبود بینایی بسیار موثر است

هر فصل سال میوه‌ها و سبزیجات خاص خود را دارد که برای حفظ سلامت و پاکسازی جسم و روح انسان بسیار موثر است. این میوه ها با افزایش کلسترول مبارزه کرده ،منابع غنی از آنتی اکسیدان محسوب می شود و در ‌پیشگیری از بیماری ها نقش مهمی دارند.

به گزارش ایمنا، در این مقاله شما را با برخی از خواص میوه ها و سبزیجات فصل بهار از نگاه کارشناسان آشنا می کنیم:
طالبی
طالبی یکی از پرطرفدارترین میوه های فصل بهار و تابستان است. این میوه یکی از بهترین منابع ویتامین A است و مملو از بتا کاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود. جالب است بدانید که در یک فنجان آب طالبی تنها ۵۶ کالری انرژی وجود دارد که ۱۲۹ درصد نیاز روزانه ما به ویتامین A را تامین می کند و تاثیر آن در بهبود بینایی و پوست بدن بر همه واضح است.
 همچنین طالبی یکی از غنی ترین میوه های حاوی ویتامین C  است و علاوه بر ویتامین های A  وC حاوی مواد مغذی مفید دیگری مانند پتاسیم، فولات، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین های B6،B3،B5 و B1 است.
این میوه استثنایی منبع بسیار خوب ویتامین B6 و است.همانطور که ویتامین A آنتی اکسیدان محلول در چربی است، ویتامینC آنتی اکسیدان محلول در آب است و مصرف این میوه به دلیل دارا بودن مقدار زیادی از این دو ویتامین، ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سکته و سرطان را کاهش می دهد.
وجود مجموعه ای از ویتامین های گروهB در این میوه آن را به یک ماده بسیار خوب برای سوخت و ساز انرژی در بدن تبدیل کرده است. از این رو میوه ای بسیار مفید برای افزایش وزن کودکان و نوجوانان و افراد لاغر است.
توت فرنگی
فصل بهار یادآور میوه های خوش آب و رنگی  مانند توت فرنگی است. گرچه ممکن است در سایر ایام سال نیز برخی فروشگاه ها این میوه را به صورت کشت گلخانه ای عرضه کنند، اما بهار زمانی است که توت فرنگی ها به صورت طبیعی رشد کرده و بارور می شوند.
این در حالی است که هر فنجان توت فرنگی دارای 3.5 گرم فیبر غذایی است و می تواند ویتامین C مورد نیاز روزانه شما را تأمین کند.
چغاله بادام
چغاله بادام از جمله میوه هایی است که نوع رسیده آن خواص بیشتری دارد. این میوه برای دستگاه گوارشی مفید بوده و همچنین مانع گرفتگی عضلات می شود. اما اگر چغاله بادام اگر زیاد مصرف شود رودل، بهم ریختن وضع گوارش و… را در پی دارد.
این در حالی است که اغلب چغاله بادام هایی که افراد میل می کنند با رگ خفیفی از تلخی همراه است. این تلخی به دلیل وجود نوعی سم آشنا در چغاله بادام است که با مصرف زیاد چغاله بادامی که طعم خفیفی از تلخی دارد ممکن است افراد  دچار مسمومیت شوند.
 گوجه سبز
گوجه سبز عضو جدا نا شدنی فصل بهار است و میوه ترش مزه ای است که دقیقا با آب و هوای بهار خود را مطابقت داده است. برخلاف چغاله بادام ، گوجه سبز سرشار از ویتامین C است و حتی جدا از میوه، خورشت آن نیز طبخ می شود.
مقدار کلسیم و پتاسیم، فسفر و آهن آن نیز تا حدی است که برای 24 ساعت راضی کننده است. همچنین گوجه سبز به کنترل فشار خون، چربی خون، سرطان و حتی درمان برخی تومور ها کمک می کند.
سیب
در فصل بهار انواع سیب ها را در دسترس داریم که شامل سیب گلاب، سیب درختی و سیب قرمز است. سیب سرشار از ویتامین A  و C است. بنابراین برای پوست بسیار مفید بوده و ناراحتی های پوستی را از جمله جای جوش ها ، خشکی پوست و ... را درمان می کند.
از همان ابتدا که عطر سیب را استشمام می کنید مطمئن باشید تغییرات مثبتی در بدنتان در حال شکل گیری است. سیب کنترل کننده فشار خون، بالا برنده قدرت حافظه، تقویت کننده دندان ها و مانع بروز بسیاری از بیماری های دهان و دندان است.
سیب گلاب به علت آنکه با پوست مصرف می شود منبع خوبی از فیبر غذایی و پکتین است که در حفظ سلامت انسان و پیشگیری از یبوست نقش مهمی دارد. خواص سیب آنقدر زیاد است که افراد با خوردن یک عدد سیب در روز می توانند بدن خود را در برابر بیماری ها بیمه کنند.
گیلاس
یکی از جواهرات طبیعت در فصل بهار است و یک فنجان از آن تنها 100 کالری دارد. گیلاس حاوی ویتامین ث، پتاسیم، فیبر و مواد گیاهی به خصوص آنتوسیانین برای مبارزه با بیمار ی ها است. همچنین گیلاس حاوی ترکیبات پلی فنولیک فلونوئید است.
این ترکیبات در بسیاری از میوه‌ ها و سبزیجات رنگی یافت می ‌شود و ویژگی ‌های آنتی‌ اکسیدانی بالایی دارد. ملاتونین موجود در گیلاس، سیستم عصبی را آرام کرده، استرس و تحریکات عصبی را کاهش داده و به درمان وضعیت‌ های بی ‌خوابی و سردرد کمک زیادی می ‌کند.
این در حالی است که گیلاس می‌ تواند همانند یک سپر در مقابل بیماری‌ های دردناک مزمن همانند التهاب مفاصل و دیگر بیماری‌ های عضلانی عمل کند.
زردآلو
زردآلو حاوی بتاکاروتن، یک آنتی اکسیدان قوی است که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. این میوه سرشار از ویتامین ث، فیبر و پتاسیم است. همچنین مواد مغذی موجود در این میوه از چشم ها و قلب محافظت می کند.
لیکوپن موجود در زردآلود منجر منجر به کاهش سطح کلسترول بد می شود. این در حالی است که زردآلوی رسیده به علت دارا بودن ویتامین های گروه ب برای درمان بیماری های روانی، بی خوابی، خستگی شدید، گیج و فراموشی مفید است.
باقالی، ریواس
باقالی از سبزیجات مهم فصل بهار است که سرشار از پروتئین و فیبرهای غذایی است، به گونه ای که افراد تا چند ساعت پس از خوردن آن احساس سیری می کنند. ریواس نیز از مواهب این فصل و سرشار از ویتامین C، پتاسیم و منگنز است. همچنین ساقه های ریواس که تنها بخش قابل خوردن این گیاه را تشکیل داده، بسیار ترش و خوشمزه هستند.
انواع سبزی خوردن مانند نعنا، ریحان، مرزه، جعفری، ترخون، شوید، پیازچه و سایر سبزی ها مانند سیر تازه، کنگر، ریواس و کرفس در فصل بهار به وفور در دسترس افراد قرار دارند. این سبزی ها به علت آنکه تازه هستند حاوی ارزش تغذیه ای بالایی هستند و از نظر ویتامین ها نیز بسیار غنی هستند.
نخود فرنگی
نخود فرنگی تازه یکی دیگر از ارمغان های فصل بهار برای سلامتی  انسان ها است که مانند سایر حبوبات دارای چربی بسیار پایین بوده، از نظر فیبر غذایی بسیار غنی است و منبع مناسب برای تأمین پروتئین به شمار می رود.
همچنین این ماده غذایی دارای مقادیر مناسبی از ویتامین  B،  C و روی است که با توجه به نژاد و گونه گیاه مقدار آن متفاوت است. بنابراین افراد می توانند نخود فرنگی را به هر بهانه ای به غذا یا سالاد خود اضافه کنند.
نکاتی در مورد مصرف نوبرانه های بهاری
در فصل بهار کیفیت مواد غذایی دچار دگرگونی می شود، بدین معنا که بعضی از مواد غذایی که در فصل زمستان با وفور آنها مواجه هستیم به تدریج کمیاب شده و دسترسی به آنها دشوار خواهد بود. برعکس، برخی دیگر از مواد خوراکی به تدریج وارد بازار می شوند و به فراوانی در دسترس قرار می گیرند.
از بین میوه ها مرکباتی مانند پرتقال، لیموشیرین، نارنگی، لیموترش، گریپ فروت و... در فصل بهار کم شده و دسترسی کمتری به آنها میسر است. اما آیا استفاده از میوه های کمیاب در غیر فصل از نظر تغذیه ای مناسب است یا خیر.
به گفته کارشناسان بهتر است در هر فصل، از میوه های موجود در آن فصل استفاده کنیم.  زیرا میوه هایی که کمیاب هستند معمولا در انبار نگهداری می شوند. این در حالی است که موادی که به هر طریقی نگهداری می شوند،  به خصوص میوه ها و سبزی ها از نظر تغذیه ای، مقدار زیادی از مواد مغذی خود را از دست می دهند، به گونه ای که ویتامین ها و بیش از همه ویتامین C موجود در آنها کاهش قابل توجه می یابد.
حال با توجه به این موضوع که ما از میوه ها و سبزی ها به خاطر تامین ویتامین های مورد نیاز بدن استفاده می کنیم، بنابراین میوه ها و سبزی های خارج از فصل به علت نگهداری طولانی، حاوی ارزش تغذیه ای بالایی نیستند.
علاوه بر آن، نگهداری میوه ها و سبزی ها موجب می شود که کیفیت بافتی آنها نیز تغییر کند، به این ترتیب که بافت میوه و سبزی شل شده و قوام طبیعی خود را از دست می دهد. همچنین از نظر طعم، بو و رنگ نیز تغییرات گسترده ای در آنها به وجود می آید و دیگر مطلوب، خوشمزه و خوش عطر و بو نخواهند بود.
11174/130/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 278797

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.