صنعت توریسم سلامت نیازمند توجه به ظرفیت هاست/ ایران در صدر خاورمیانه در حوزه توریسم

یکی از درآمدزاترین شاخه های صنعت گردشگری، گردشگری سلامت است که بخش مهمی از این صنعت را به خود اختصاص داده است.از این رو توجه به نقاط قوت کشور و تبدیل آنها به فرصت می توانیم به اقتصاد کشور کمک کنیم.

به گزارش ایمنا، گردشگری سلامت نقطه عطفی بین گردشگری و حوزه سلامت است. امروزه این دو پدیده هر دو از فعالیت های عمده و بسیار مهم در توسعه صادرات و ایجاد فرصت های شغلی در جهان به شمار می روند.
بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص رسالت ایران در توسعه علمی در سطح کشور های اسلامی، جمهوری اسلامی ایران تبیین استراتژی تولید و اقتصاد مقاومتی در راستای پیشرفت و ارتقای جایگاه علمی در سطح کشور های دنیا را از طریق دانش و برگزاری کارگاه های تخصصی علمی و آموزشی در برنامه خود قرار داده است. به دلیل نقش و اهمیتی که صنعت گردشگری سلامت می تواند در ابعاد مختلف از جمله ایجاد درآمد های ارزی و افزایش تولید ناخالص داخلی، منبع درآمد برای دولت، ایجاد اشتغال و بهبود رفاه اجتماعی داشته باشد، بنابراین برای ورود به بازار رقابتی جهان مجبور به تجهیز امکانات و بهره برداری از تکنولوژی های نوین هستیم.
سهم ایران از صنعت توریسم، کمتر از یک دهم گردش مالی دنیا
علی صنایعی، رئیس پژوهشکده مدیریت دانشگاه اصفهان به خبرنگار ایمنا می گوید: طبق پیش بینی سازمان جهانی گردشگری تا سال 2020 میلادی تعداد جهانگردان به رقمی بالغ بر 6/1 میلیارد نفر خواهند رسید و جهانگردان بیش از دو تیریلیون دلار خرج خواهند کرد که بخش عمده آن به کشور های توسعه یافته تعلق دارد. گزارش های سازمان جهانی گردشگری حاکی از آن است که در آمد خاورمیانه از صنعت توریسم در سال 2014 حدود 700 میلیارد دلار برآورد شده است. براساس آمار های یونسکو، ایران به دلیل برخورداری از جاذبه های متعدد می تواند جزء 10 کشور اول دنیا به لحاظ ورود گردشگر باشد، اما آمار های رسمی نشان می دهد گردش مالی سالانه صنعت توریسم در جهان سالانه بیش از 800 میلیارد دلار است که سهم ایران کمتر از یک دهم درصد از این گردش مالی است. در حال حاضر کشور های عراق، آذربایجان و عمان ، صاحب بیشترین گردشگران سلامت و کشور های حاشیه خلیج فارس افغانستان از این نظر در رده های بعدی قرار دارند.
بر اساس آمار وزارت بهداشت 100 بیمارستان برای پذیرش بیماران بین المللی معرفی شده اند و 17 آژانس تخصصی گردشگری سلامت گواهینامه حرفه ای در این زمینه دارند. چالش اصلی فرآوری گردشگری درمانی ایران، نبود مدیریت یکپارچه در این حوزه است و ازآنجایی که چنین ایده ای در ایران تقریبا نو تلقی می شود باید برای تهیه طرحی که به طور همه جانبه به توریسم سلامت بپردازد، تجارب کشور های دیگر را مطالعه و برای سیاست گذاری جذب توریسم پزشکی با رویکردی بومی و علمی حرکت کرد.

ایران در صدر خاورمیانه
پیتر فولاک، مشاور بانک مرکزی مونیخ و رئیس بانک گردشگری ایران در مونیخ ضمن اشاره به وضعیت و جایگاه ایران از لحاظ تجارت الکترونیک می گوید: طبق مطالعاتی که انجام داده ام با توجه به پتانسیل بالایی که ایران از لحاظ مالی و علمی دارد، می تواند نقش به سزایی را در منطقه خاورمیانه در حوزه توریسم سلامت ایفا کند.
همچنین ژوسف ابوش، جراح کشور بریتانیا تحصیل کرده رشته جراحی و طراحی بیمارستان درباره توریسم سلامت می گوید: پروژه های مختلف و نظارت هایی را بر بیمارستان های ایران انجام داده اند و در حال حاضر بر روی بیمارستانی در اصفهان کار می کنند.
وی معتقد است کشور ایران بر اساس تاریخچه و  حضور پزشکان حاذق و بیمارستان های بروز، می تواند یک منطقه و قطب توریسم سلامت باشد.
 صنعت توریسم سلامت، نیازمند توجه به ظرفیت هاست
در زمينه توريست درماني و جذب گردشگران سلامت همواره بايد به چهار آيتم اساسي دراين زمينه توجه داشت. توانمندي هاي شاغلان حرفه پزشکي، تکنولوژي هاي روز و استاندارد هاي جهاني، اقتصاد درمان و هزينه هاي درماني و مقررات داخلي کشور ها از عوامل مهم گردشگر سلامت هستند .
ایران دارای ظرفیت های متعددی جهت جذب توریسم سلامت است که از جمله آن می توان به چشمه های آب معدنی و آب گرم اکثر استان های کشور، مناطق کویری قم، مراکز بارور و ناباروری، جراحی های قلب و پلاستیک و ... اشاره کرد. اکنون باید بررسی کرد که چگونه می توانیم این نقاط قوت را به فرصتی برای درآمد زایی و ایجاد اشتغال تبدیل کرد.
 اگرچه گردشگري پزشکي در ايران از قابليتهاي فراواني برخوردار است؛ اما در عين حال با چالشهاي متعددي در اين حوزه مواجه است.

تبدیل نقاط قوت به فرصت ها 
عواملي همچون هماهنگي نامناسب بين سازمانهاي متولي گردشگري سلامت، فقدان کميته هاي کاري تخصصي در وزارت
بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، فقدان سيستم جامع جمع آوري اطلاعات مربوط به ورود گردشگران سلامت به ايران، ناکارآمدي سيستم اطلاع رساني در خصوص قابليتهاي گردشگري پزشکي ايران، کمبود زيرساختهاي لازم و خلأ قانوني براي توسعه اين صنعت، موجب شده تا صنعت گردشگري سلامت ايران از جايگاه مطلوبي برخوردار نباشد.
همچنين با توجه به مشخص شدن نقاط قوت و نقاط قابل ارتقا، ايران مي تواند با سرمايه گذاري هرچه بيشتر روي نقاط قوت خود و معرفي آنها به عنوان توانمندي هاي منحصربه فرد خود در ارايه خدمات، نقش خويش در را اين بازار پر رنگ تر نمايد. در زمينه نقاط قابل اصلاح نيز  ميتوان برحسب مورد از طريق تدوين برنامه هاي جامع، بازاريابي و اصلاح برخي از فرآيندها نتيجه مورد نظر را حاصل نمود. با توجه به مشخص شدن نقاط قوت و ضعف های اين بيمارستانها مي توانند از مدل تجزيه و تحليل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهديد (SWOT) كه در صنعت گردشگري سلامت برخي از كشورها از آن استفاده مي شود، بهره ببرند.
11180/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 278782

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.