مجلس دهم به قضیه ثبت نام کنندگان ورود نمی کند!/ صدا و سیما هم مقصر است

سمیه محمودی گفت: با توجه به ورود مجالس پیشین به موضوع شرایط داوطلبان ریاست جمهوری و ایرادات قانونی شورای نگهبان، مجلس دهم تصمیم گیری در این رابطه را به شورای نگهبان و دولت آینده موکول می کند.

به گزارش ایمنا، با پایان مهلت ۵روزه  ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ، بنا به اعلام علی اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور در مجموع ۱۶۳۶ نفر ثبت نام کردند. این در حالی است که تعداد زیاد ثبت نام کنندگان و البته عدم صلاحیت بارز بسیاری از آنها برای احراز پست ریاست جمهوری، موجی از انتقادات را در بین نخبگان، تحلیلگران و مسئولان کشوری برانگیخته است. به همین مناسبت مصاحبه ای اختصاصی داشتیم با خانم سمیه محمودی نماینده حوزه شهرضا، دهاقان و منظریه تا برنامه های احتمالی مجلس شورای اسلامی برای مقابله با این شرایط را جویا شویم.
خانم محمودی نظر شما راجع به تعداد زیاد ثبت نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟
بحث تعدد ثبت نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری در جلسه امروز مجلس مورد توجه خاص نمایندگان قرار داشت. در نطق پیش از دستور آقای لاریجانی نیز به این قضیه اشاره شد و برخی نمایندگان نیز در ابتدای امر مجلس را مقصر و مسئول این امر دانستند که مشخصات لازم برای افراد شرکت کننده در انتخابات را مشخص نکرده است.
با این وجود نمایندگان حاضر در فراکسیون «مستقلین ولایی» این قضیه را مطرح کردند که مجلس در سالهای پیش بارها به این قضیه ورود کرده و خواستار تعیین شرایط خاص برای داوطلبان ریاست جمهوری شده است؛ اما شورای نگهبان به دلیل عدم تطابق با قانون طرح نمایندگان را رد کرده است.
اما فارغ از نقش مجلس، بنده دو عامل اساسی دیگر را هم دلیل این ثبت نام های گسترده می دانم. در درجه اول باید از صدا و سیما انتقاد کرد که با پوشش خبری نادرست حضور افراد مختلف با پوششهای نامتعارف انگیزه ای برای حضور بیشتر آنها در شعب ثبت نام ایجاد کرد. در درجه دوم نیز چنانکه نگاهی روانشناختی به این مسأله داشته باشیم، به نظر می رسد حضور برخی افراد برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری که حرفهای عاقلانه تری می زدند و برنامه های خود را مطرح می کردند، نشان از آن داشت که این افراد به دنبال موقعیتی هستند که حرف دل خود را به گوش مسئولین برسانند و مسائل و مشکلات کشور را از یک تریبون عمومی مطرح کنند.
 به نظر شما ثبت نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری باید واجد چه ویژگیهایی باشند؟
فکر می کنم از آنجا که رئیس جمهور شخص دوم مملکت و از قدرت اجرایی بالایی برخوردار است، در درجه اول باید سن افرادی که برای ریاست جمهوری ثبت نام می کنند متناسب با انجام این وظیفه باشد. نکته دیگر آنکه فرد ثبت نام کننده باید از سواد کافی و سابقه انجام کارهای اجرایی بزرگ برخوردار و به مسائل و امور ملی و بین المللی آشنا باشد. همانگونه که برای نمایندگان مجلس شرایط ویژه ای تعیین شده و انها باید از حداقلها برخوردار باشند، افرادی که برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری نیز اقدام می کنند باید از وجهه سیاسی مشخصی برخوردار باشند.
با توجه به مسائلی که در رابطه با رویکرد و ورود مجالس پیشین به شرایط داوطلبان ریاست جمهوری ذکر کردید، آیا مجلس دهم برنامه ای برای ورود مجدد به این بحث دارد؟
همانطور که خدمتتان عرض کردم، مجلس هفتم، به روایتی مجلس نهم و حتی برخی همکاران ذکر می کردند که مجلس هشتم هم به بحث شرایط داوطلبان ریاست جمهوری وارد شده اند؛ اما هر بار با ایراد قانونی شورای نگهبان مواجه گردیده اند. بنابراین بعید می دانم که مجلس دهم بار دیگر به این قضیه ورود کند و احتمالا نمایندگان از شورای نگهبان و دولت آینده خواهند خواست که با همکاری یکدیگر تدابیری برای این امر بیندیشند. به نظر من اگر معنا و مفهوم «رجل سیاسی» به روشنی مشخص شود، بسیاری از مشکلات کنونی پیرامون کثرت ثبت نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری حل خواهد شد. 08179/
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 278517

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.