استرس بیشترین عامل تغییر در ضربان قلب است

قلب جزو اندام هایی از بدن است که علیرغم تپش و فعالیت مداوم و بی‌وقفه‌، وجودش در بدن احساس نمی‌شود، به عبارت دیگر انسانها در 99درصد مواقع اصلاً متوجه وجود این عضو در بدن خود نیستند.

به گزارش ایمنا، قلب اندام اصلی دستگاه گردش خون است و با هر ضربان قلب، خون به سراسر بدن فرستاده می شود و اکسیژن و مواد غذایی به همه سلول های بدن می رسد.
 تپش قلب (Heart palpitations) مشکلی است که در آن فرد احساس می کند قلبش سریع، لرزان و یا کوبنده، می تپد و می تواند نشانه دیگر بیماری ها هم باشد، البته گاهی نوع تغذیه هم می تواند عامل تپش قلب باشد.
تپش قلب می تواند حاصل استرس و اضطراب، ورزش، سیگار کشیدن، مصرف کافئین، مصرف دارو یا در موارد خاص به دلیل بعضی از انواع بیماری ها رخ دهد.
ضربان تُند قلب به ضربانی گفته می شود که سریعتر از حد نرمال باشد؛ ضربان قلب نرمال بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است و تندی ضربان قلب به سرعتی بالاتر از ۱۰۰ تپش در دقیقه اطلاق می شود.
ضرورت توجه به موضوع تپش قلب باعث شد تا امروز گفتگویی را با "دکتر ایرج شمس- متخصص قلب و عروق" انجام دهیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

ضربان قلب چگونه  به وجود می آید؟
قلب یک گره ای دارد که مثل باطری ولتاژ الکترونیکی ایجاد و کار می کند؛ این گره در دهلیز راست واقع شده و توالی در ضربان قلب باعت ایجاد نظم خاص می شود.
افراد نرمال 70 بار در یک دقیقه انقباض قلب دارند و این انقباض خون را به کل نقاط بدن پمپ می کند.

شروع ایجاد پالس الکتریکی با رشته های عصبی آغاز می شود؟
ضربان قلب تحت کنترل مغز است اما جریان آن غیر ارادی و خود به خود است و تحت تاثیر اعصاب بدن کم یا زیاد می شود.

چه زمانی روال معمول ضربان قلب دچار اخلال می شود؟
در حالت عادی و نرمال، ضربان قلب را حس نمی کنیم اما هر گونه ناهماهنگی مثل کُند شدن یا تند شدن ضربان باعث می شود آن را حس کنیم.
استرس ها بیشترین عامل تغییر در ضربان قلب هستند و باعث می شود بیمار به ضربان قلب توجه کنند؛ البته این مسأله طبیعی است.

گاهی افراد پس از خوردن غذا دچار تپش قلب می شوند، دلیل آن چیست؟
غذاها می توانند در ضربان قلب تاثیر بگذارند؛ غذاهای محرک و کافئین دار مثل قهوه و ادویه جات و غذاهای تند ضربان قلب را افزایش می دهند.
ضربان قلب تا 100 بار در یک دقیقه طبیعی است و اگر بیشتر از آن بود نیاز به پزشک دارد، البته سن و جنس بسیار مهم است زیرا
جنس مرد فاکتور خطر برای بیماران قلبی است.

ریشه انواع تپش ها کدامند؟
اگر ضربان قلب از نظمی که وجود دارد خارج شود، حتی یک ضربان غیر طبیعی که از دهلیز بیاید ممکن است فرد آن را حس کند که این طبیعی است و خیلی نیاز به بررسی ندارد، اما اگر ضربان زیر 55 یا بالای 100 در یک دقیقه باشد( ضربان قلب ورزشکاران کُند است) وفرد دارویی مصرف نمی کند نیاز به بررسی دارد.
پُر کاری تیروئید و کم خونی ضربان قلب را زیاد می کنند، بیماری های جدی در قلب هم می توانند  ضربان قلب را افزایش دهد که ما این بیماران را تحت عنوان آریتمی ها می شناسیم و اینها می توانند بسیار خطرناک باشند و حتی هوشیاری بیمار را مختل کرده و باعث از دست رفتن سطح هوشیاری بیماران شوند، بنابراین نیاز به درمان ضروری است.

آیا فشار خون هم بر روی ضربان قلب تاثیر گذار است؟
فشار خون به طور مستقیم تاثیر چندانی بر روی ضربان قلب ندارد، اگر فشار خون منجر به نارسایی قلب شود، می تواند ضربان قلب را تغییر دهند.
تپش قلب عامل بیماری محسوب نمی شود اما باید سررشته های آن مورد بررسی قرار گیرد.

گاهی در اثر هیجان صدای ضربان قلب را حس می کنیم، آیا این مساله خطرناک است؟
خیر، این واکنش طبیعی قلب است که در اثر شنیدن خبر هیجانی، نگران کننده یا صدای ناگهانی صدای ضربان قلب را حس می کنیم و جای نگرانی وجود ندارد.
کارکرد قلب برای بدن مهم است و هر ضربان آن حیات ما را تامین می کند؛ در واقع آخرین عضوی که در حیات انسان از کار می افتد قلب انسان است، بنابراین مشکلات ناشی از آن هم باید جدی گرفته شود.
11134/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 278343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.